Francouzský deník le Figaro s odvoláním na šéfa jisté cestovní kanceláře napsal, že za požár asi může to, že loď je stará 43 let a původně nebyla určená k výletním plavbám, ale k přepravě kontejnerů. Přestavěna byla v roce 1992 a její výletní plavby provázely problémy a stížnosti klientů.
"Při námi objednaných plavbách jsme obdrželi hodně negativních reakcí. Cestující si ztěžovali na nepříjemný zápach z kanalizací, na časté vibrace a na přepážky z kartonu, které umožňují slyšet vše, co říká soused. Nadešla doba pro odstavení lodě Costa Allegra," uvedl vedoucí, jehož kancelář si loď pronajímala s přestávkami od roku 1993 do roku 2010.
Plavidlo je od pondělí bez elektřiny, nefungují mu motory a klimatizace. Nachází se přitom v oblasti, kde teploty přesahují 30 stupňů Celsia. "Cestující nemohou zůstat v kabinách, možná v některých sekcích, ale určitě ne v kabinách. Musejí trávit noc venku jen pod dekou, ale teplota to umožňuje," řekl Liviana Chiappi, jehož manželka je členkou posádky.
Cestující strávili noc na palubě
Na palubě je 636 pasažérů a 413 členů posádky. Mezi cestujícími z 25 zemí jsou převážně Italové, Francouzi, Rakušané a Němci, ale také čtyři Češi. Podle českého ministerstva zahraničí jsou v pořádku. Na palubě je i devět italských vojáků, kteří mají odrazit případný útok pirátů, kteří v oblasti působí. Lidi na palubě zásobuje průběžně alespoň studenou stravou vrtulník z jedné vyslané doprovodné lodi.
Češi na palubě |
Costa Allegra vyplula v sobotu z Diego Suarez na Madagaskaru a mířila na Seychely, v pondělí vypukl v její strojovně z dosud neznámých příčin požár. Oheň se podařilo rychle uhasit, ale poškodil generátory. Nikdo prý nebyl zraněn. Plavidlo se nemůže samo pohybovat a uvízlo na moři. Francouzská rybářská loď Trévignon a seychelské remorkéry se ji snaží odtáhnout na největší seychelský ostrov Mahé.
Rejdařská společnost Costa Crociere ujistila, že je v neustálém kontaktu se svou poškozenou lodí a že je vše pod kontrolou. Dodala, že cestující, mezi kterými jsou i čtyři děti mladší tří let a osm dalších ve věku od tří do 18 let, dostávají kromě jídla i další nezbytné věci.
Měsíc na mořiA jak hluboko do kapsy si zájemci o sedmadvacetidenní plavbu Indickým oceánem museli sáhnout? Kdo si nepotrpěl na přílišný luxus a spokojil se s kajutou bez okénka, sehnal palubní lístek v přepočtu "už" za zhruba 27 tisíc korun. Lepší kajuty vyšly na 35 tisíc za osobu. V ceně však nejsou započteny nápoje v barech či kavárnách. Stejně tak pasažéři platí za řadu nabízených služeb i servisní poplatek, který činil v přepočtu 120 korun za každý den plavby. |
Společnosti Costa Crociere patří i přibližně čtyřikrát větší loď Costa Concordia, která v lednu s více než 4200 lidmi na palubě ztroskotala u italských břehů. Při neštěstí, které podle vyšetřovatelů zavinilo nezodpovědné chování kapitána, zemřelo 32 osob. Společnost dnes zdůraznila, že oba incidenty nelze spojovat, ale připustila, že tyto události poškozují její pověst.