Lidovky.cz

Americká volební specialita. Kelímkový průzkum určí vítěze

Svět

  14:33
WASHINGTON - Káva s mlékem a cukrem? V republikánské červené nebo demokratické modré? Tato zdánlivě nedůležitá otázka má pro mnoho Američanů v současnosti velký význam. S tím, jak se boj o Bílý dům dostává do závěrečné fáze, mají bezpočet možností, jak dát najevo svoje politické preference.

Sušenky s Obamou a Romneym foto: ČTK

Plakáty a nálepky patří minulosti, nyní přišla řada na kelímky na kávu, sušenky nebo tělové mléko.

Lidé se mohou k současnému prezidentovi Baracku Obamovi nebo jeho rivalovi Mittu Romneymu přihlásit hned při ranní kávě. Obchodní síť 7-Eleven ji nabízí v červených nebo modrých kelímcích. Na modrém "obamovském" stojí osel, symbol amerických demokratů, na tom červeném je natištěný republikánský slon pro Romneyho. "Přijďte k nám na horký šálek demokracie," lákají obchody 7-Eleven, které jsou v USA prakticky všude. Pro zákazníky, kteří si své politické preference raději nechávají pro sebe, jsou připravené samozřejmě i obyčejné kelímky.

ČTĚTE TAKÉ:

Takové detaily se dají využít k určování nejnovějších volebních trendů. Na interaktivní mapě lze sledovat, jak si kandidáti vedou u milovníků kávy v jednotlivých státech. Ozývají se dokonce hlasy, že kávový průzkum veřejného mínění je spolehlivější než ty od profesionálních institutů. Televize CNN zjistila, že 7-Eleven se svojí akcí "Každý hrnek se počítá" při trojích posledních volbách dokázala vítěze určit správně. To je dobrá zpráva pro Obamu: před Romneym má velký náskok.

Ke kávě patří něco sladkého. V Cincinnatti ve státu Ohio, o který oba kandidáti svádějí těžký boj, prodává pekárna jménem Busken prezidentské sušenky. Všechny mají stejné složení a chutnají naprosto totožně, říká šéf firmy Dan Busken. Liší se jedině podle obrázku Obamy a Romneyho. V roce 2008 se výsledky prodeje přesně shodovaly s výsledkem voleb, tvrdí Busken, jehož rodinná firma prezidentské sušenky peče od roku 1984. Odchylka od oficiálních výsledků činila doposud nejvýše čtyři procenta. I tady prodej sušenek mluví ve prospěch Obamy. "Obama vedl od prvního dne, ale je to těsné," říká Brian, další z pekařské rodiny Buskenů. Tvrdí, že výsledek letošních voleb bude těsný, protože mnoho milovníků sladkého je ještě nerozhodnutých.

To, že je politika špinavá, nemusí být vždy pravda. Kosmetický řetězec Bliss do volebního boje vstoupil pod heslem "Lepší vůně zvítězí" s tělovými mléky. Příznivci Obamy si mohou koupit krém O´bama s pomerančovou vůní, stoupenci jeho rivala mléko Mint Romney vonící mátou. I u těch, kdo si dopřávají politické hýčkání, vede Obama.

A i když budou mít Američané už jasno ohledně toho, kdo se stane příštím obyvatelem Bílého domu, nebude ještě vše ztraceno. U nízkonákladové letecké společnosti Jet Blue mohou zákazníci nyní hlasovat, kdo se má stát prezidentem. Mezi těmi, jejichž favorit prohraje, aerolinky vylosují šťastlivce, který vyhraje let zdarma.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.