Lidovky.cz

Zřícení mostu na Slovensku zavinila vadná podpěra, tvrdí odborníci

Svět

  15:15aktualizováno  20:16
BRATISLAVA - Příčinou pátečního neštěstí na stavbě mostu na slovenské dálnici byl kolaps podpůrné konstrukce stavby, ke kterému došlo během betonování. Uvedla to slovenská firma Semos, která v kritickém úseku prováděla stavební práce pro českou společnost Bögl & Krýsl. Po zborcení části stavby na dálnici D1 nedaleko Spišské Nové Vsi zemřeli čtyři dělníci. Dalších 12, kteří utrpěli zranění, je v nemocnicích ve stabilizovaném stavu.

Na severovýchodě Slovenska u obce Kurimany nedaleko Spišské Nové Vsi se odpoledne zřítil rozestavěný most. foto: ČTK

"Na místě tragedie jsme betonovali část mostu. Během betonáže povolila takzvaná podpůrná konstrukce, kterou pro nás jako subdodavatel realizovala společnost Weise," uvedla firma Semos na svém webu. O možných důvodech zřícení mostní konstrukce odmítla spekulovat.

ČTĚTE TAKÉ:

Ministerstvo dopravy informovalo, že po pádu podpůrné konstrukce se zřítila betonovaná část mostu o délce asi 25 metrů a šířce zhruba 15 metrů. V místě tragedie je most 15 až 25 metrů nad terénem. Stavební práce na místě neštěstí byly kvůli vyšetřování zastaveny.

Už dříve ministr vnitra Robert Kaliňák uvedl, že k tragédii zřejmě došlo po kolapsu ocelových skruží tvořících podpůrnou konstrukci mostu. Vyjádření ministra potvrdil i odborník na mostní konstrukce Peter Paulík na svém blogu na webu deníku Sme.sk. Upozornil, že nedošlo k zřícení mostu, nýbrž jeho podpůrné konstrukce. Ukládal se do ní beton, který před ztuhnutím nemá žádnou nosnost, pouze samotnou konstrukci zatíží. Expert nevylučuje, že za zborcení konstrukce může materiálová vada podpěrné skruže.

"Věřím, že se nešetřilo na nesprávném místě, to by byla asi největší katastrofa," doplnil svou informaci o zřejmě špatné podpůrné konstrukci ministr Kaliňák, který se na místo neštěstí v pátek dostavil. Později řekl, že už postavené části mostu bude třeba zřejmě demontovat. Další podobné stavby na Slovensku hodlají úřady prozkoumat.

Policie už zahájila trestní stíhání

Slovenská policie v případu zahájila trestní stíhání kvůli podezření z obecného ohrožení. Podle policejní mluvčí Ingrid Stanové vyšetřovatelé zajistili všechny materiály, deníky a dokumenty týkající se stavby, na níž se podílela i česká firma Bögl & Krýsl.

Bögl & Krýsl je v ČR jako subdodavatel jedním z pěti účastníků soudního řízení kvůli tragické nehodě ve Studénce na Novojičínsku, kde se v srpnu 2008 zřítil most před jedoucí vlak a zahynulo osm lidí a desítky jich skončily se zraněními. Firma měla nyní na starosti i betonování, v jehož průběhu došlo ke slovenské tragedii; na samotné práce si ale najala prešovskou firmu Semos.

Kaliňák řekl, že účast české firmy na stavbě dálnice, kde došlo k neštěstí, vyvolává kvůli nehodě ve Studénce "množství otázek". Dodal, že delší dobu připravovaná novela zákona o veřejných zakázkách by společnostem, které při jejich realizaci selžou, měla zabránit v účasti v tendrech podobného typu.

Český ministr dopravy Pavel Dobeš chce v souvislosti s neštěstím na Slovensku nechat v Česku prověřit rozestavěné silniční i železniční mosty, uvedla televize Nova. Kontroly se mají zaměřit také na stavby, na nichž se podílela společnost Bögl & Krýsl.

Most, kde k tragedii došlo, je součástí devítikilometrového úseku budoucí dálnice. V soutěži na jeho vybudování loni uspěl Bögl & Krýsl spolu se slovenskou stavební firmou Váhostav. Konsorcium nabídlo nejnižší cenu (necelých 60 milionů eur, tedy 1,5 miliardy Kč) ze všech 13 účastníků tendru. Vítězná nabídka byla o zhruba třetinu levnější než státní odhad hodnoty zakázky.

Kromě čtyř životů si neštěstí vyžádalo i 12 těžce zraněných. Podle serveru TVNOVINY.sk jsou všichni ve stabilizovaném stavu bez ohrožení života. V umělém spánku je udržován pouze 32letý muž po operaci poraněných plic.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.