Vietnamský úřad civilního letectví oznámil, že jeho letadla našla dvě velké olejové skvrny jižně od vietnamského ostrova Tho Chu. Vietnam k nim vyslal lodě. Zatím nikdo oficiálně nepotvrdil, že skvrny souvisí s hledaným letadlem, ale mohly by být údajně zbytkem po uniklém palivu. Jsou o délce deset a patnáct kilometrů a vzdáleny jsou asi 500 metrů jedna od druhé.
Dispečeři řízení letového provozu Malajsie ztratili kontakt s letadlem zhruba po dvou hodinách letu, když přelétalo nad Jihočínským mořem. To potvrzuje i společnost Malaysia Airlines. Vietnamská média psala, že se letadlo zřítilo, malajský ministr dopravy Hishamuddin Hussein však zatím hovoří pouze o ztrátě kontaktu s posádkou. To, že se stroj zřítil, potvrdit odmítl.
Zpráva pro všechna plavidla a letadla v dosahu neštěstí:
Emergency rescue message to all vessels near by to assist on all aircraft #MH370 #MalaysiaAirlines pic.twitter.com/SWd6bT8Ufa
— PlanesAroundTheGlobe (@Planesonearth) March 8, 2014
"Děláme vše, co je v našich silách, abychom zjistili, kde to letadlo je. Čekáme na přesné informace malajsijské armády, ta očekává další informace vietnamské strany," uvedl malajský ministr.
Na palubě letadla Boeing 777-200 je 227 cestujících a 12 členů posádky. Letadlo vzlétlo z letiště v Kuala Lumpur v sobotu ve 0:21 místního času, tedy v pátek v 17:21 SEČ. Do Pekingu mělo dorazit v 6:30 místního, tedy půl hodiny před půlnocí našeho času.
Na seznam cestujících přibyli Indové
Malajský zpravodajský server s odvoláním na viceprezidenta letecké společnosti píše, že letadlo mělo v nádržích palivo, které by stačilo na sedm hodin letu. Letadlo proto mohlo zůstat ve vzduchu pouze do půl deváté místního času, tedy do půl druhé ráno SEČ.
Malaysia Airlines uvedly, že na palubě bylo 227 cestujících ze čtrnácti zemí. Většinu 152 lidí tvořili Číňané, dále tam bylo 38 Malajsijců, sedm Indonésanů, šest Australanů, pět Indů a tři Američané.
Další cestující byli z Francie, Nového Zélandu, Ukrajiny, Ruska, Kanady, Itálie, Tchaj-wanu, Nizozemska a Rakouska. Mezi cestujícími byly dvě malé děti z Číny a USA. Seznam cestujících nechtějí aerolinie zveřejnit, dokud neinformují rodiny všech cestujících.
Letecká společnost původně hovořila o 12 občanech Indonésie a nezmiňovala se o Indech. "Zaměnili jsme mezinárodní kódy těchto dvou zemí," vysvětlily dopoledne aerolinie na svých stránkách.
Dva lidé ze seznamu pasažérů pohřešovaného malajsijského letadla měli štěstí v neštěstí. Jsou naživu díky tomu, že byl oběma v Asii ukraden pas. Jde o Itala a občana Rakouska.
Nevěřte spekulacím, vyzývá letecká společnost
Prostor, kam se stroj zřejmě zřítil, vietnamští záchranáři údajně už lokalizovali a vydali se na místo. Podle vietnamských letových kontrolorů byl kontakt s letounem přerušen minutu před tím, než stroj vstoupil do vietnamského vzdušného prostoru.
Nikde na trase letadla prý zatím nebyly zpozorovány trosky. Pilot ale neodvysílal tísňový signál, což je podle letových odborníků nezvyklé. Podobný případ je znám z roku 2009, kdy rovněž bez tísňového signálu spadlo po čtyřech hodinách letu do moře letadlo společnosti Air France na trase z Brazílie do Francie.
Poslední zaznamenaná poloha zmizelého letadla:
The last sighting of flight #MH370 as seen on @flightradar24 http://t.co/66QKlCNaKV pic.twitter.com/zI1HMDhlwJ
— The Times of London (@thetimes) March 8, 2014
V Pekingu, kam měl malajsijský stroj doletět, čínské úřady vyzvaly příbuzné a blízké pasažérů, aby se uchýlili do hotelu vzdáleného asi 15 kilometrů od letiště a vyčkali dalších informací. Příbuzní se scházejí i na letišti v Kuala Lumpur, kde se podle serveru konala mše za cestující. Malaysia Airlines se odtamtud chystají vypravit speciální let do Vietnamu.
Příbuzní jsou vyčerpáni nejistotou
|
Letecká společnost o vývoji událostí průběžně informuje na svých stránkách. "V médiích se objevuje spousta neověřených zpráv. Malaysia Airlines důrazně žádají veřejnost a novináře, aby informace hledali výhradně v oficiálních prohlášeních Malaysia Airlines a malajské vlády," upozorňuje.
Pátrání zastavilo spory o Jihočínské moře
Malajsijský letoun se podle původních zpráv zřítil v Jihočínském moři, jehož části si nárokuje několik asijských států, zejména Čína a Filipíny. Jejich napjaté vztahy, které se nejednou nebezpečně přiblížily ozbrojenému konfliktu, dnes v důsledku tragické havárie ustoupily, píše ČTK.
Čína na pomoc záchranářům vyslala dva pomocné čluny a Filipíny tři hlídkové lodi a tři letadla. "V mimořádných situacích musíme postupovat společně bez ohledu na hraniční problémy," prohlásil velitel filipínského západního vojenského okruhu Roy Deveraturda.
Jedná se zřejmě o druhou vážnou nehodu letounu Boeing 777 za necelý rok. Toto letadlo přitom od zahájení letů v roce 1995 nemělo žádné problémy s bezpečnostní. Loni v létě měl letoun 777 aerolinek Asiana Airlines nehodu při přistání v San Francisku, při nehodě přišli o život tři cestující, napsala agentura Reuters.
Pokud se potvrdí zprávy o pádu stroje, půjde o jedno z největších leteckých neštěstí v historii, více na WSJ:
With 239 on board, #MH370 could become one of the worst crashes in recent history. http://t.co/e62jlBsBo3 pic.twitter.com/8zbK9azozE
— Wall Street Journal (@WSJ) March 8, 2014