Téměř měsíc poté, co letadlo společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě zmizelo po startu z Kuala Lumpuru na lince do Pekingu, úřady stále nemají tušení, jak nebo proč se stroj zřítil. A varují, že pokud se nepodaří najít letové záznamníky, známé obecně jako "černé skříňky", tato záhada nemusí být nikdy objasněna.
ČTĚTE TAKÉ: |
Ovšem najít černé skříňky s pomocí lokátoru jejich signálu vlečeného za lodí Ocean Shield se zdá být velmi nepravděpodobné. Bez potvrzeného přesného místa zřícení letadla se hledání dvou záznamníků v rozlehlé a nepředvídatelé jižní části Indického oceánu podobá příslovečnému pátrání po jehle v kupce sena.
Zbývá málo času
A proti hraje také čas - baterie, díky nimž skříňky vysílají signál, se podle očekávání vybijí během několika dní. Loď Ocean Shield vyplula z australského Perthu v pondělí večer a její pátrání má trvat tři dny.
V oblasti už je také hydrografická loď britského námořnictva HMS Echo, která ve čtvrtek hledala sonické signály z letových záznamníků. "Zachytili jsme jeden signál, ale byl falešný," oznámilo koordinační středisko JACC v Perthu. "Falešné poplachy mohou pocházet od biologických zdrojů, jako jsou například velryby." Letadlo mířící 8. března z Kuala Lumpuru změnilo kurz a místo do Pekingu se stočilo na jih. Na palubě bylo 239 lidí a malajsijské úřady už vyloučily, že někdo z nich přežil. O příčině havárie se spekuluje. Nejčastěji se uvažuje o únosu či sabotáži, ale vyloučeny nejsou ani technické problémy.
Týdny hledání trosek letadla byly zatím marné, i když se do něj zapojilo osm zemí. Dnes v oblasti o rozloze 217 000 čtverečních kilometrů asi 1700 kilometrů západně od Perthu pokračuje v pátrání deset vojenských letadel, čtyři civilní letouny a devět lodí.