"Bohužel 22 lidí utrpělo zranění neslučitelná se životem," řekl mluvčí ministerstva pro mimořádné situace Alexandr Drobyševskij agentuře ITAR-TASS. Stovka zraněných poldle něj zůstává v moskevských nemocnicích, někteří ve vážném stavu.
VÍCE ZDE: |
V ruském hlavním městě byla středa vyhlášena dnem smutku za oběti nehody. Lidé kladou květiny a zapalují svíčky ve stanicích podzemní dráhy, mezi nimiž se nehoda stala, a v jejich okolí. "Mnozí pláčou," napsal ITAR-TASS.
'Emergency button broken, train driver silent:' Survivors re-live Moscow metro crash http://t.co/1SqqGYNtaU pic.twitter.com/f69rjxkp8h
— RT (@RT_com) July 16, 2014
Nejhorší havárie v historii
Z hlediska počtu mrtvých nejhorší havárie v historii moskevského metra si vyžádala podle úřadů i životy šesti cizinců. Zahynuli dva Číňané ve věku 33 a 40 let, dva občané Tádžikistánu (24 a 25 let), občanka Kyrgyzstánu (24) a šestačtyřicetiletá žena z Moldavska, uvedla na svém ruskojazyčném webu zpravodajská stanice BBC. Zranění pocházejí z 11 ruských regionů a pěti cizích států, středoasijských postsovětských republik, údajně i z Arménie a Ukrajiny. V Kyjevě podle BBC lidé přinesli k ruskému velvyslanectví květy a svíčky jako projev soustrasti.
České velvyslanectví v Moskvě nemá informace, že by mezi oběťmi či zraněnými byl český občan.
Havárie se odehrála během úterním ranní špičky na "modré lince" podzemky, mezi stanicemi na okraji širšího centra metropole - Parkem vítězství a Slovanským bulvárem (Park pobedy a Slavjanskij bulvar). Stanice Park vítězství je 84 metrů pod zemí a ze všech stanic moskevského metra je nejhlubší. To podle novinářů značně komplikovalo záchranářské práce, které podle agentury Interfax skončily půl hodiny před úterní půlnocí.
Příčiny nehody
Příčiny nehody dosud nebyly stanoveny, z několika hypotéz se vyšetřovatelé podle ITAR-TASS přiklánějí k verzi o nefungující výhybce. Mluvčí vyšetřovatelů Vladimir Markin dnes oznámil zatčení dvou osobg podezřelých z porušení bezpečnostních pravidel v dopravě: mistra údržby tratí kolejiště a jeho zástupce, kteří prý měli na starosti květnovou instalaci výhybky.
NEBEZPEČNÉ METROVe vnímání Moskvanů je nehoda v metru strašnější než teroristický útok, letecké neštěstí či válka na hranicích. Je to druh dopravy, který většina lidí každý den používá a na kterou by podle radnice měli přesednout bezmála všichni obyvatelé, aby velkoměsto zbavili rozčilujících dopravních zácp. V tomto druhu dopravy bezdrátové připojení k internetu překvapivě koexistuje s chátrající infrastrukturou ze sovětských dob, napsal ruský internetový list Gazeta.ru. Metro je nevyhnutelnost, s níž se setkává skoro každý obyvatel velkoměsta. Ačkoliv si cestující oprávněně stěžují na tlačenice, nedýchatelné ovzduší, návaly v přechodech mezi přestupními stanicemi či vysokou hlučnost, podzemka stejně jako dříve zůstává jedinou možností, jak se ve městě dostat z bodu A do bodu B. Otevření nových stanic na periferii podstatně zvyšuje cenu bytů v okolí. Náhle se v tomto metru, a to nikoli na nejstarší trase, něco pokazí. Ať už vypukl požár, došlo k poklesu napětí, nefungovala výhybka anebo selhaly brzdy, pokazilo se cosi děsně běžného a se strašlivými následky. Kdyby bylo možné hned někoho obvinit, lidé by se na něj spokojeně vrhli. Ale jasný nepřítel chybí. Je tu jen zastaralé zařízení, úspory v prevenci, zaostávání v modernizaci, a to vše se ani zítra, ani za měsíc nikam nevytratí, ani zavedením jednotného jízdného či wi-fi na okružní trase, ani výměnou zástupce starosty, přímo starosty či prezidenta. Stejně jako pro většinu Moskvanu nepomine nutnost každý den se spouštět do teď smrtelně nebezpečné podzemky. Právě neustálé srovnávání stárnoucího a zdražujícího metra s rostoucí oblastí placeného parkování na povrchu budí v obyvateli města pocit paniky, asi jako přestupy na stanici Komsomolská během špičky. Politické spekulování o tragédii je nepochybně nemístné. Dokud nebude jasné, co se mezi stanicemi Slovanský bulvár a Park vítězství vlastně stalo, není korektní požadovat odstoupení náčelníka metra či se ptát voličů starosty, proč pro něj hlasovali. Ale právě takové reakci veřejnosti budou moskevské úřady čelit, a to zvláště v případě, že vyšetřování tragédie nebude maximálně průzračné a vinu shodí na strojvůdce či jiného pěšáka. A také jestli nebude provedena prověrka bezpečnosti moskevského metra a jeho nákladů, která by byla dostupná veřejnosti a expertům k analýze. To je zvláště důležité po loňském rekordním počtu "mimořádných událostí" v podzemce. Již dlouho, alespoň deset let, odborníci varují před nebezpečným technologickým zaostáváním země. Sovětská infrastruktura se opotřebovává, počet nehod na nebi, ve vodě, na zemi i v podzemí roste. Je otázka, za co jsme utratili výnosy z ropy a plynu za posledních 15 sladkých let. Sny o modernizaci se splnily hlavně tam, kde bylo možné na tom rychle a snadno vydělat. Rekonstrukce stovek kilometrů inženýrských sítí metra, z nichž se velká část vybudovala ještě za sovětských let, k nim zjevně nepatřila. |