Lidovky.cz

U ostrova Korfu hoří loď se stovkami pasažérů. Žár taví lidem boty

Svět

  8:34aktualizováno  20:21
ATÉNY/ŘÍM/PRAHA - Na trajektu s takřka 500 lidmi na palubě, který vyplul pod italskou vlajkou z Řecka do Itálie, vypukl dnes ráno požár. Neštěstí si vyžádalo nejméně jednu oběť, uvedla podle agentury AP italská pobřežní stráž. Rozsáhlá záchranná operace podle tiskových agentur pokračuje a potrvá přes noc.

Norman Atlantic, trajekt, který zachvátily plameny u ostrova Korfu. foto: APČTK

Z plavidla se podle aktuálních zpráv podařilo do večera evakuovat jen necelou třetinu osob. Cestující situaci popisují jako dramatickou. Zda trajektem cestovali Češi, není jasné, české velvyslanectví v Aténách to podle České televize nevylučuje, česká ambasáda v Římě ale takové informace nemá.

Loď Norman Atlantic, mířící z řeckého Patrasu do italské Ancony, vyslala tísňový signál ve chvíli, kdy se nacházela 44 námořních mil (přes 80 kilometrů) od ostrova Korfu, sdělil představitel pobřežní stráže. Řecké úřady uvádějí, že oheň vypukl v 06:00 (05:00 SEČ) na palubě vyhrazené pro automobily, ale rychle se rozšířil. Podle italské pobřežní stráže požár začal už kolem 04:30 (03:30 SEČ).

O Češích na palubě se zatím jen spekuluje

Po počátečních rozporných informacích se údaje o lidech na lodi ustálily na 423 cestujících a 55 členech posádky. Mezi pasažéry je 268 Řeků, ale také Francouzi, Němci, Nizozemci, Italové, Rakušané a Turci. Mnozí z nich jsou podle všeho řidiči kamionů. Posádku prý tvoří 22 Italů a 33 Řeků. Počet vozidel v útrobách trajektu se pohybuje mezi 195 a 222. O možných Češích na palubě se objevily protichůdné informace.

Norman Atlantic, která hoří u Korfu.
Norman Atlantic v plamenech. Z místa nehody docházejí zatím pouze rozostřené a...
Záchranný člun z lodi Norman Atlantic.
Norman Atlantic, trajekt, který zachvátily plameny u ostrova Korfu.

„Deset českých občanů by mělo být na lodi,“ sdělilo v rozhovoru s Českou televizí české velvyslanectví v Aténách s tím, že jde o neoficiální údaj, neboť formálně ambasáda žádné dokumenty v této souvislosti neobdržela. České velvyslanectví v Římě má ale od italských úřadů, které záchranné operace řídí, informace o tom, že na seznamu pasažérů žádní Češi nebyli.

Podlaha pálí a taví boty, popsal pasažér

Kapitán kvůli postupujícím plamenům už ráno nařídil opuštění lodi. Záchranné čluny podle médií ale shořely, nebo nemohly být spuštěny na vodu. Podle zpráv z odpoledne byla zachráněno 150 pasažérů, kteří se dostali na záchranné plavidlo. Podle večerní bilance je v bezpečí zatím 165 lidí.

Do evakuace se také snaží zapojit řecké a italské helikoptéry, které ale kvůli nepříznivému počasí mají problémy. Prudký vítr, který v nárazech dosahuje až 90 kilometrů v hodině, mezitím trajekt žene směrem k albánskému pobřeží. Albánie již ohlásila, že připravuje remorkér k upoutání a odtažení trajektu do svého hlavního přístavu Drač. Podle agentury AP hořícímu trajektu bezprostředně nehrozí potopení.

ČTĚTE TAKÉ:

Někteří cestující poskytli mobilními telefony řeckým televizním stanicím dramatická svědectví o situaci. „Pokusili se spustit záchranné čluny, ale všichni se na ně nedostaneme. Není tu žádná koordinace,“ líčil ráno jeden z nich.

„Loď je stále v plamenech, podlaha pálí,“ popisoval o pár hodin později další muž, podle něhož se kvůli kouři těžko dýchá. „Nevíme, jak dlouho můžeme vydržet,“ dodal. Další pasažér zase hovořil o tom že kvůli rozpálené palubě se není možné dostat k člunům a že kvůli horku se taví podrážky bot.

Záchranáři bojují s živly. Práci ztěžuje krupobití, vlny i vítr

Záchranná operace probíhá za „obzvláště těžkých a komplikovaných podmínek“, konstatovalo řecké ministerstvo pro námořní dopravu. V oblasti je prý prudký déšť s krupobitím a síla větrů dosahuje desátého stupně na dvanáctistupňové Beaufortově škále. Desátý stupeň mimo jiné znamená velmi vysoké vlny a tvoření vodní tříště, která snižuje viditelnost.

Podle zdrojů agentury Reuters má Norman Atlantic výtlak 26.900 tun a provozuje ho řecká trajektová společnost ANEK. Postaven byl v roce 2009.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.