Lidovky.cz

‚Místo hrůzy‘. Ve Francii se zřítil airbus se 150 lidmi. Nikdo nepřežil

Svět

  11:48aktualizováno  23:06
PAŘÍŽ - Na jihu francouzských Alp se zřítil letoun typu Airbus A320. Na palubě stroje patřící německé společnosti Germanwings bylo 150 lidí. Letadlo mířilo z Barcelony do Düsseldorfu. Podle francouzského prezidenta Francoise Hollanda nehodu nikdo nepřežil. Odpoledne jeho slova potvrdila francouzská policie i státní tajemník pro dopravu Alain Vidalies.

Snímek pořízený z videozáznamu ukazuje záchranáře, jak prozkoumávají trosky spadlého letadla ve francouzských Alpách. Trosky airbusu jsou rozeseté po celém úbočí. foto: Reprofoto

Kromě 144 pasažérů (včetně dvou malých dětí) byla na palubě letadla ještě čtyřčlenná posádka a dvojice pilotů. Policejní vrtulníky objevily trosky zříceného letadla u jihofrancouzské vsi Barcelonette. Nehodu nikdo nepřežil, oznámil odpoledne podle serveru francouzského deníku Le Figaro francouzský státní tajemník pro dopravu Alain Vidalies. Jeho slova později potvrdila také francouzská policie.

Pozdě odpoledne lokalizovali záchranáři jednu z černých skříněk. Oblast ve francouzských Alpách je velice obtížně přístupná, nevede tam žádná silnice, vrtulníky tam nenacházejí místa vhodná pro přistání, záchranáři musejí na zem slaňovat. 

Německý ministr zahraničí Frank Walter Steinmeier v úterý večer prohlásil, že místo zřícení „je obraz hrůzy“. Po úbočí jsou rozesety trosky a těla obětí. „Trýzeň rodin a přátel je nezměrná. Musíme držet spolu,“ prohlásil německý ministr.

Zatím není jasné, proč se letoun zřítil. V úvahu připadá porucha, lidská chyba, srážka s ptákem a vyloučit se nedá ani úmysl, ačkoli této variantě zatím nic nenasvědčuje. Jedna z často opakovaných spekulací mluví o prudkém poklesu tlaku v letadle, což by způsobilo, že by lidé upadli do bezvědomí, v důsledku nějakéhop technického problému (prasknutí okénka, dvířek atd.)

Česko zatím nemá informace, že by mezi oběťmi leteckého neštěstí byli čeští občané.

Chronologie tragédie

Stroj po vzletu z Barcelony v 10:01, tedy se zpožděním 26 minut, mířil k západním Alpám obloukem přes Středozemní moře. Do cíle měl dorazit v 11:55.

Ztrácet výšku začal zhruba poté, co se dostal nad francouzské území. V 10:31 bylo letadlo západně od Toulonu ještě ve výšce 11.600 metrů, ale řízení letového provozu již s ním ztratilo rádiové spojení. O minutu později letoun ztratil 300 metrů, v 10:35 byl na 7600 metrech a v 10:40 na 2700 metrech.

Zaměstnanci Germanwings nenastoupili do služby. Společnost ruší lety

To už se letadlo nebezpečně přibližovalo horským hřebenům a pak narazilo do horského svahu. Radary ztratily se strojem kontakt v 10:53. O hodinu později pak policejní vrtulníky objevily trosky letadla.

Francouzské generální ředitelství pro civilní dopravu oznámilo, že místní oddělení řízení leteckého provozu vyhlásilo poplach v 10:47. Původně se tvrdilo, že to byla posádka stroje, která vyslala nouzový signál.

Podle místního vesničana, kterého cituje list Le Parisien, letoun klesal pozvolna. I když byl nezvykle nízko, nevyděsilo ho to, protože se z něho nekouřilo. Předpokládal, že se stroj opět zvedne. Podle jiné svědkyně zaslechli místní obyvatelé při nárazu zahřmění, které jim připomnělo detonaci dynamitu při umělém vyvolávání laviny, i když o něco silnější. Že se stalo neštěstí, jim došlo podle sloupu kouře, vznášejícího se nad místem katastrofy.

Trasa, rychlost a výška letadla, které se zřítilo ve francouzských Alpách. Data přinesl server Flightradar. Potíže letouny nastaly krátce po 10.30 středoevropského času.

 

Šéf nízkonákladové společnosti Germanwings Thomas Winkelmann uvedl, že poslední rutinní kontrolu stroj absolvoval den 23. března, tedy den před úterním letem; poslední pravidelná kontrola se uskutečnila podle obvyklého plánu v létě 2013. Kapitán letu pracoval pro Lufthansu a Germanwings přes deset let a na airbusu nalétal více než 6 tisíc letových hodin. Příčinou nehody nemohla být porucha palebního počítače, sdělil Winkelmann. 

Výběr nehod typu Airbus A320

  • 23. srpna 2000 - Airbus A320 společnosti Gulf Air se 143 lidmi na palubě se zřítil do Perského zálivu u Bahrajnu. Nikdo nepřežil.
  • 3. května 2006 - Krátce před přistáním v ruském Adleru u Soči se do Černého moře zřítil Airbus A320 arménských aerolinií Armavia se 113 osobami na palubě. Havárii nikdo nepřežil.
  • 17. července 2007 - Airbus A320 brazilské společnosti TAM havaroval při přistávacím manévru na letišti v Sao Paulu. Při zřejmě nejhorším leteckém neštěstí v dějinách Latinské Ameriky zahynulo všech 187 lidí na palubě a 12 lidí na zemi.
  • 28. prosince 2014 - Letoun A320 společnosti Indonesia AirAsia, který letěl z indonéského města Surabaya do Singapuru, se zřítil s 162 lidmi na palubě v Jávském moři. Po osudu letounu se dlouho pátralo a Indonésie odvolala pátrání po zbývajících obětech nehody až 18. března. Dosud se našlo přes 100 těl.

Francouzský prezident Hollande uvedl, že na místo tragédie odjel ministr vnitra Bernand Cazeneuve, ve Francii zasdl krizový štáb.  

Oběti

Hollande řekl novinářům, že mezi oběťmi s největší pravděpodobností nejsou žádní Francouzi. Zahynuli však občané Německa, Španělska, Turecka, Austrálie, Belgie a Dánska. Šéf Germanwings Winkelmann sdělil, že znají jména všech lidí přítomných na palubě, ale nemohou je zveřejnit dříve, než uvědomí rodiny obětí. 

Mezi pasažéry bylo 67 Němců, řekl Winkelmann. Německé město Haltern oznámilo, že na palubě stroje byli studenti místní školy, kteří se vraceli ze Španělska z výměnného pobytu. U gymnázia v městečku Haltern se večer sešlo mnoho lidí, zapalovali svíčky, plakali. Mezi oběťmi jsou i operní pěvci, kteří se vraceli z představení v Barceloně. O OBĚTECH KATASTROFY ČTĚTE ZDE:  

Prezident Hollande se už kvůli tragédii telefonicky spojil s německou kancléřkou Angelou Merkelovou. Merkelová prohlásila, že jí pád letadla „hluboce otřásl“. V Německu byl dle jejích slov zřízen krizový štáb, který situaci koordinuje s Francií a Španělskem. Kancléřka také oznámila, že se ve středu sama vydá na místo neštěstí. Německý prezident Joachim Gauck přerušil návštěvu Jižní Ameriky a vrací se do Německa.

Podle španělské vlády bylo na palubě nejméně 45 jejich občanů. Španělský král Felipe v reakci na tragédii předčasně ukončil oficiální návštěvu Francie. 

„Jsme konsternováni leteckou nehodou v Alpách. Na vyšetřování tragédie spolupracujeme s francouzskými a německými úřady. Zatím nemůžeme sdělovat neověřené údaje, v současné době víme jen, že bylo ztraceno mnoho lidských životů. Budeme dělat vše, co je v našich silách, abychom pomohli rodinám obětí,“ slíbil španělský premiér Mariano Rajoy. 

Obtížná záchranná akce

Všechny vrtulníky záchranné služby v oblasti jsou mobilizovány, uvedla stanice I-Télé. Starosta Barcelonette Pierre-Martin Charpenel nicméně v televizi BFM-TV upozornil, že „údolí, kam letadlo dopadlo, je velmi izolované, ztracené. Záchranáři se budou na místo dostávat s velkými obtížemi.“ Trosky letounu leží v nadmořské výšce zhruba 1800 metrů. 

Airbusy A320 patří k nejbezpečnějším typům letadel, říká letecký expert

Záchranáři a policisté se do údolí dostali odpoledne a prohledávali zbytky trosek. Nikoho živého nenašli. Večer museli kvůli tmě ukončit průzkumné práce. Pět policistů nocovalo na místě tragédie, aby oblast hlídali. Kvůli zhoršujícímu se počasí také záchranáři hledají cestu, jak se do údolí dostat „po zemi“.

Francouzský ministr vnitra Bernard Cazeneuv informoval o nálezu jedné z černých skříněk několik hodin po nehodě. Její data budou co nejdříve zanalyzována, aby mohlo vyšetřování rychle pokročit kupředu, řekl Cazeneuve novinářům. Zasahující záchranné čety nejprve budou sbírat těla mrtvých a pak trosky letounu. V oblasti operuje 300 policistů a přes 360 požárníků.  

Záchranáři na snímku pořízeném z videozáznamu prohlížejí trosky letounu A320, který se zřítil ve francouzských Alpách. Místo dopadu letadla je velice těžko přístupné.

„Je tam velmi nepřehledný terén, který není příliš vysoký. Hory jsou tam maximálně 2000 až 2200 metrů vysoké,“ potvrdil LN Michal Šubrt z cestovní kanceláře, která v oblasti organizuje lyžařské zájezdy (Euroski.cz). „Terén není průjezdný. Pokud se zřítila letadlo skutečně někdo v této oblasti, tak pro záchranáře bude velmi komplikované se tam vůbec dostat. Silnice jsou úzké a poměrně nepřehledné, je tam hodně zákrut,“ dodal Šubrt. 

Podle francouzské policie potrvá pravděpodobně několik dní, než budou těla obětí havárie vyzvednuta.„Nasadili jsme stovky záchranářů, k nimž se nyní připojili dobrovolníci z okolí místa katastrofy, kteří dobře znají tamní terén,“ konstatoval na odpolední tiskové konferenci francouzský ministr vnitra Cazeneuve.

Černý den

„Zatím nevíme, co se stalo letu 4U 9525. Vyjadřuji nejhlubší sympatie rodinám a přátelům lidí a posádky letadla. Pokud se potvrdí naše obavy, bude to pro Lufthansu černý den,“ napsal na Twitteru šéf společnosti Carsten Spohr.  Lufthansa posílá na místo svůj expertní vyšetřovací tým.

Podle BBC je ve vesnici Seyne-Les-Alpes zřízena provizorní márnice, kam vozí těla obětí. Na místo nehody mířili vyšetřovatovatelé z Francie i Německa. 

Muž, který zřejmě čekal v Düsseldorfu na přílet Airbusu z Barcelony
Tabule příletů na letišti v Düsseldorfu s chybějícími informacemi o letu 4U 9525

Zřícený Airbus A320 registrace D-AIPX je jedním z nejstarších modelů dodaných společnosti v roce 1990. Španělský list El Mundo uvádí, že spadlý stroj nesl jméno Mannheim podle bádensko-wurtneberského města v Německu. Měl číslo 147 a létal téměř 25 let: poprvé 29. listopadu 1990, komerčně pro Lufthansu pak poprvé v únoru 1991. Po 13 letech létání začal být používán pro nízkonákladovky.

Společnost Germanwings podle BBC měla dosud perfektní bezpečnostní záznam bez jediné tragédie. 

Akcie společnosti Airbus po oznámení katastrofy prudce spadly na hodnotu 58,94 euro, ztratily tak 1,77 %; akcie Lufthansy klesly o 0,47%.

AIRBUS A320 A GERMANWINGS

VIZITKA LETOUNU AIRBUS A320:

  • Charakteristika: Civilní dopravní letoun pro krátké a střední tratě vyráběný společností Airbus. A320 se stal základem pro celou skupinu verzí se stejnou konstrukcí, ale rozdílnou kapacitou - menší A318 a A319 a větší A321.
  • První vzlet: březen 1988
  • Délka: 37,57 metru
  • Výška: 11,76 metru
  • Rozpětí křídel: 35,8 metru
  • Typická kapacita: 150 lidí (u A321 maximálně 185)
  • Posádka: dva piloti
  • Počet a typ motorů: dva motory V2500-A5 nebo CFM56-5B
  • Kapacita nádrží: 27 200 litrů
  • Dolet: 6100 kilometrů
  • Nejvyšší rychlost: 0,82 Mach (přibližně 870 km/h)
  • Maximální vzletová hmotnost: 78 tun
  • Počet dodaných letadel: 3889 kusů (6452 kusů celé "rodiny" A320)
  • Registrované objednávky: 3660 kusů (6191 kusů celé "rodiny" A320)
  • Provozovatelé: většina světových aerolinek, včetně ČSA (devět letounů A319-100).

VIZITKA SPOLEČNOSTI GERMANWINGS:

Nízkonákladová letecká společnost Germanwings byla založena v roce 1997 jako nízkonákladová divize aerolinek Eurowings, od roku 2002 je samostatnou společností. 

K loňskému březnu společnost zaměstnávala přes 2000 lidí.

V roce 2013 přepravila 16 milionů cestujících.

Létá do 87 míst světa včetně Prahy, kam začala létat v roce 2003.

Ve své flotile má asi 85 letounů, z toho přes 60 letadel Airbus A319 a A320, zbytek tvoří letouny CRJ900 kanadského Bombardieru.

Vlastníkem firmy je německá letecká společnost Lufthansa, která je jedničkou v Evropě.

Společnost sídlí v Kolíně nad Rýnem a patří do letecké aliance Star Alliance.


Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.