Lidovky.cz

‚Otevři proboha ty dveře!‘ křičel kapitán airbusu, zatímco lidé panikařili

Svět

  11:06
BERLÍN - Situace na palubě letadla Germanwings, které se v úterý zřítilo ve francouzských Alpách, byla několik minut před havárií velmi dramatická: kapitán se zoufale dobýval do kokpitu a prosil druhého pilota, aby otevřel dveře, zatímco pasažéři propukali v paniku. Vyplývá to z přepisu zvukového záznamu z pilotní kabiny, který zveřejnil německý deník Bild.

Tragédii letu z Barcelony do Düsseldorfu má podle vyšetřovatelů na svědomí Andreas Lubitz foto: koláž Lidovky.cz

„Otevři proboha ty dveře!“ a „Otevři ty zatracené dveře!“ - tyto věty křičel kapitán letu z Barcelony do Düsseldorfu Patrick Sondheimer na svého druhého pilota, když se pokoušel dostat do kokpitu. Andreas Lubitz ale na jeho výzvy nereagoval. Dopolední let přitom až do odchodu kapitána na toaletu probíhal naprosto rutinně.

Podle deníku Bild je na záznamu nejdříve slyšet, jak se Sondheimer cestujícím omlouvá za to, že letadlo odstartovalo s 26minutovým zpožděním a slibuje jim, že se ho během letu bude snažit dohnat. Pak dvacet minut klidně konverzuje s Lubitzem, který mu nabízí, že si může kdykoli odskočit, když to nestihl v Barceloně.

Technická vada jako příčina zřícení airbusu je stále ve hře

V 10:27 letadlo vystoupalo do cestovní výšky 38 000 stop (11 600 metrů) a kapitán Lubitze vyzval, aby se začal připravovat na přistání v Düsseldorfu. Když druhý pilot dokončil kontrolní proceduru, ujistil kapitána, že může kokpit opustit. Po dvou minutách je pak slyšet Sondheimera, jak předává Lubitzovi velení se slovy „Můžeš to převzít“.

V 10:29 letové radary zaznamenaly, že letadlo začalo klesat. Během první minuty sestoupilo o 316 stop (100 metrů), během další minuty už ztratilo 1800 stop (550 metrů) z původní výšky. V 10:32 se letadlo snažili kontaktovat letoví dispečeři, ale nedostali žádnou odpověď. V tu chvíli se v kokpitu rozezněl i automatický alarm, upozorňující na náhlé klesání.

Otevři ty dveře!

Každý bude znát mé jméno, řekl podle expřítelkyně kopilot zříceného airbusu

Vzápětí je slyšet hlasité rány, pravděpodobně důsledek toho, jak se kapitán snaží dostat do kabiny. „Proboha, otevři ty dveře!,“ křičí kapitán a v záznamu lze rozeznat i první výkřiky cestujících. V 10:35, kdy je letadlo ve výšce 7000 stop (2100 metrů), je slyšet další sérii hlasitých kovově znějících zvuků. 

Francouzští vyšetřovatelé už dříve uvedli, že kapitán se pokoušel zablokované pancéřové dveře otevřít i pomocí sekery. Po minutě a půl se v kokpitu rozeznělo další automatické varování vyzývající piloty, aby začali stoupat.

Klidný Lubitz

V 10:38 je kromě motorů na záznamu slyšitelný dech druhého pilota, který je jinak zcela potichu, o dvě minuty později letadlo za křiku cestujících narazí křídlem do horského úbočí a roztříští se.

Sebevražda v důsledku bludů, míní o kopilotovi airbusu psychiatr

Vyšetřování pádu letadla, při němž zahynulo všech 150 lidí na palubě, se v posledních dnech soustředilo zejména na osobu 27letého druhého pilota Lubitze. Německá prokuratura v pátek uvedla, že mladý muž trpěl nespecifikovanými zdravotními obtížemi, byl v trvalé péči lékařů, ale svou chorobu před zaměstnavatelem skrýval. Německá média tvrdí, že se léčil u psychiatrů a neurologů, údajně měl také problémy se zrakem.

Ačkoli panuje podezření, že druhý pilot navedl airbus k zemi úmyslně, vyšetřovatelé stále nevyloučili jako příčinu pádu technickou závadu.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.