Francouzská vláda smlouvu na dodávku dvou plavidel z roku 2011 loni zrušila, když Rusko násilně anektovalo ukrajinský Krym a podpořilo boj východoukrajinských separatistů. Prodej vrtulníkových lodí v celkové hodnotě 1,2 miliardy eur byl největším zbrojním kontraktem uzavřeným mezi Ruskem a některým z členských států NATO.
Nepotvrzené informace přímo z Kremlu
Informaci o ukončení rozhovorů získala údajně ruská agentura od kremelského poradce Vladimira Kožina, který je s průběhem jednání obeznámen. Výši kompenzace Kožin odmítl uvést s tím, že částka bude zveřejněna v okamžiku, kdy bude kontrakt formálně zrušen.
Hollande: Paříž zatím odmítá dodat Rusku vrtulníkové lodě Mistral |
Ruský list Kommersant před několika týdny oznámil, že Paříž nabízí vrácení 785 milionů eur, ale jen tehdy, pokud ruská vláda dá písemný souhlas s prodejem plavidel jinému zákazníkovi. Takové řešení ale Rusko podle deníku odmítá a trvá na splacení 1,2 miliardy.
„Místo dvou Mistralů do Ruska připluje 1,2 miliardy eur,“ napsal v pátek Kommersant s odvoláním na své informace, které však nebyly oficiálně potvrzeny. V Elysejském paláci se list dozvěděl, že „je zakázáno poskytovat jakékoliv komentáře do příštího týdne“.
Vladivostok a Sevastopol
Podle kontraktu na stavbu dvou lodí, Vladivostok a Sevastopol, mělo ruské námořnictvo obdržet Vladivostok v listopadu 2014, ale kvůli událostem na Ukrajině francouzské úřady odkládaly předání plavidla. Loděnice zajišťovala údržbu Vladivostoku na svůj účet, což ji podle odhadů stálo každý měsíc prý pět milionů eur.
Rusku dochází trpělivost a dává Francii dva týdny na dodání lodi Mistral |
Rusko naopak do svých ztrát započítalo kromě již předem zaplacené částky 892,9 milionů eur na stavbu lodí také náklady na výcvik 400 členů posádky, na výstavbu infrastruktury ve Vladivostoku a na výrobu čtyř prototypů palubních vrtulníků Kamov Ka-52K, což dohromady podle listu činilo 1,163 miliardy eur.
„Tato suma bude vrácena v plné výši,“ uvedly zdroje listu s tím, že k částce se ještě připočítají výdaje spjaté s odmontováním ruského zařízení, které bylo do lodí zabudováno během stavby. Jde například o systémy řízení a spojení, s jejichž demontáží má pomoci skupina ruských specialistů, vyslaná do Saint-Nazaire. Po vyplacení odškodnění má ruské ministerstvo obrany vydat Francouzům certifikáty konečného uživatele a Moskva oficiálně dovolí Paříži plavidla prodat jinému zájemci.
Celá záležitost by se tak podle Kommersantu mohla oficiálně uzavřít již během první srpnové dekády.