Lidovky.cz

Paříž bojuje proti smogu. Auta nahradí plovoucí trhy, pétanque a hospůdky

USA

  6:00
PAŘÍŽ/PRAHA - Plán se sice může zdát radikální, je to ale otázka veřejného zdraví. Tak vysvětluje pařížská socialistická starostka Anne Hidalgová své rozhodnutí uzavřít část pravého břehu Seiny automobilům. Na místě, kudy dnes vede rušná silnice Georgese Pompidoua, by od příštího léta měli Pařížané hrát pétanque, procházet se v zeleni nebo odpočívat s výhledem na řeku.

Počítačová vizualizace budoucího vzhledu nábřeží Seiny. foto: TwitterReprofoto

Radnice pod vedením Hidalgové zvažovala dvě varianty, rozhodla se ale pro tu velkorysejší a automobily „odřízne“ od 3,3 kilometru dlouhého úseku.

Smog je nejlepší ochranou před lasery USA, liboval si čínský admirál

Pěší zóna tak vznikne mezi Tuilerijským tunelem a marínou Arsenal. „Tento projekt hluboce změní vizáž a image našeho města,“ řekla Hildalgová v rozhovoru pro list Le Journal du Dimanche s tím, že by náklady neměly překročit osm milionů eur (asi 220 milionů korun).

Lodě, hřiště a hospůdky

Místo aut, jejichž emise způsobují francouzské metropoli každoročně smogové problémy, vznikne v daném úseku 4,5 hektaru zeleně, kde si Pařížané i turisté budou moci vydechnout, procházet se, relaxovat a sportovat. Podél břehu budou kotvit lodě, na nichž si budou lidé moci nakoupit regionální bio výrobky, podél pobřeží vyrostou stánky s občerstvením a výletní hospůdky, stejně jako dětská hřiště a 24 hodin otevřená sportoviště, ať už plácky na pétanque nebo s basketbalovými koši.

Autům se uzavře i 800 metrů dlouhý Tuilerijský tunel, který byl před pěti lety nákladně rekonstruován, aby vyhověl současným bezpečnostním normám. Nyní se tunel promění v dlouhý podchod pro pěší, v němž vznikne například diskotéka nebo různé kulturní prostory, jeden z nich například věnovaný street artu.

Pěší zóna na pravém břehu následuje tři roky poté, co k podobnému kroku přikročili pařížští radní (tehdy ještě v čele s oblíbeným starostou Bertrandem Delanoëm) na levém břehu. Tam vládnou chodci v úseku dlouhém, 2,3 kilometru mezi Musée d’Orsay a mostem Alma.

Plní sliby... k nelibosti opozice

Právě vytlačení aut z centra Paříže a s ním spojené zlepšení ovzduší bylo jedním z hlavních slibů Hidalgové v její volební kampani. Kromě něj oznámila i další opatření, které by mělo dopravu v centru města dále zklidnit: otevření nové tramvajové linky vedoucí také po pravém břehu Seiny, jež by měla propojit západ a východ metropole. Tramvajová linka plánovaná na rok 2020 se ale podle radnice ob ejde bez kolejí, a nebude tedy vyžadovat nijak velké investice do infrastruktury.

Paříž proti nedopalkům. Jeho odhození potrestá částkou 68 eur

Popisované změny ale mají i mnohé odpůrce. Podle zastupitelů opozičních Republikánů přinesou jen větší dopravní zácpy a více znečištění. Pravice navíc kritizuje „autoritářský příkaz“, kterým Hidalgová prosazuje své plány. Děje se tak prý bez konzultací s obyvateli města.

Starostka ale poukazuje na to, že jí prosazovaný plán má podporu 57 procent Pařížanů a odmítá i výtky spolku Medef (organizace sdružující šéfy francouzských firem): „Pokud bychom to neudělali, stali bychom se městem minulosti. Takto naopak vysíláme světu signál, že jsme moderní,“ říká Hidalgová, proti jejímuž plánu už podepisují petici členové asociace 40 milionů automobilistů.

Prémie za elektromobily

Opoziční návrh Nathalie Kosciuskové-Morizetové (volební soupeřky Hidalgové), aby vznikly pěší zóny jen na horních březích řeky, zatímco ty dolní by zůstaly autům, označuje šéfka pařížské radnice za drahý a špatný nápad. Opatření by podle ní vyšlo na 60 milionů eur. Argumentuje i tím, že lidé vždy chtějí být co nejblíže u vody a ne pozorovat řeku a mít pod sebou jedoucí auta. I přes politický boj je ale znát, že debata o veřejném prostoru v Paříži za poslední roky značně pokročila. Zatímco v minulosti se na Delanoëho záměr omezit automobilovou dopravu v centru dívala pravicová opozice skepticky, dnes už redukci aut slibuje také.

Ke zlepšení notoricky špatného vzduchu v ulicích metropole chce přispět i ministryně životního prostředí Ségolene Royalová, která se z pařížských ulic snaží vytlačit auta se starými dieselovými motory. Oznámila tak, že řidiči, kteří dají sešrotovat své dieselové auto starší deseti let a koupí si elektromobil, dostanou prémii 10 tisíc eur (asi 270 tisíc korun). Zmíněná prémie sice platila už od dubna letošního roku, vztahovala se ale jen na auta vyrobená před rokem 2001.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.