Lidovky.cz

Chránit letiště je složité. Zamknout haly nebo hledat zrádce?

Evropa

  14:57
Úterní teroristický útok na bruselské letiště Zaventem ukazuje složitost ochrany podobně otevřeného a „měkkého“ cíle, řekl švédský policista Peter Nilsson. Švédský důstojník nyní stojí v čele evropské sítě Airpol, zřízené před pěti lety ve snaze zlepšovat bezpečnost letišť v EU.

Alphonso Youla (uprostřed) nese jednu ze zraněných žen na bruselském letišti. foto: Reuters

„Základní odpovědnost za bezpečnost nese každá země sama,“ zdůraznil Nilsson. Bezpečnostní opatření před útokem vypadala na letišti Zaventem podle něj podobně jako v jiných evropských zemích, Belgičané se navíc už od loňských podzimních útoků v Paříži nacházeli na vyšším stupni bezpečnostních opatření.

Přesto se dvěma sebevražedným atentátníkům - Brahimu Bakraouimu a nejspíš Najimovi Laachraouimu - útok v úterý ráno na letišti podařil. Třetí útočník z místa utekl, nevybuchlou nálož zlikvidovali pyrotechnici. Tragédie tak mohla být ještě větší. Přesto zemřelo 11 osob a desítky byly zraněny. Odletový terminál byl výrazně poničen a letiště zůstane pro osobní dopravu uzavřené nejméně do neděle.

Jedním ze způsobů, jak podobné riziko omezit, je letiště zamknout a nepouštět tam nikoho bez palubní vstupenky, poznamenal dnes Nilsson s tím, že podobnou cestu v některých zemích skutečně bezpečnostní síly zvolily. „O tom je samozřejmě možné diskutovat,“ míní policista. Evropský přístup je ale jiný a spočívá především ve snaze útokům v dostatečném předstihu předcházet a odhalovat je ještě ve fázi přípravy.

Podle Nilssona lze nepochybně zajistit na letišti například více psů cvičených ke hledání výbušnin a dostat tam dodatečné technické prostředky a lidi. „Ale i to se dá překonat... (teroristé) se vyhodí do vzduchu ve frontě před budovou, použijí velkou bombu nastraženou v zaparkovaném vozidle,“ vypočetl.

„Snažíme se být o krůček před nimi,“ poznamenal švédský policista. Odborníci Airpolu tak nyní přemýšlí například o tom, jak včas odhalit možného komplice teroristů mezi letištním personálem či zaměstnanci tam působících společností.

Právě „insider“ uvnitř letiště je velmi pravděpodobným vysvětlením, jak se teroristům podařilo loni v říjnu propašovat bombu do ruského letadla vracejícího se ze Sinajského poloostrova.

„Myslíme si, že když letiště nyní víc uzavřeme, budou se snažit najít cesty, jak si koupit nebo získat někoho třeba z cateringové společnosti,“ uvedl Nilsson.

Odborníci se tak snaží odhalit vzorce, které by ukazovaly na radikalizaci zaměstnanců, ale i způsoby účinné kontroly jejich možného podezřelého chování, třeba pomocí kamerových systémů.

Airpol před pěti lety vznikl s cílem zlepšovat spolupráci mezi evropskými letišti v bezpečnostní oblasti. Stará se též o zvyšování kvalifikace policistů, pohraničníků a dalších bezpečnostních služeb, které na vzdušných přístavech působí.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.