Lidovky.cz

Francouzské ministryni se nelíbí islámská móda. Tvrdí, že diktuje ženám životní styl

Svět

  6:00
PRAHA/PAŘÍŽ - Ministryně pro ženská práva Laurence Rossignolová kritizuje fakt, že velké módní značky propagují zahalování muslimek a diktují jim tak životní styl.

Ilustrační foto: Muslimská žena v tradiční oblečení. foto: Shutterstock

Islámská móda je pro světové oděvní řetězce stále lukrativnějším trhem, v roce 2019 by jim podle odhadů mohla vydělat až 500 milionů dolarů. Všichni ale radost z nových obchodních příležitostí nesdílejí – francouzská ministryně pro ženská práva Laurence Rossignolová včera tyto investice módních značek odsoudila a označila za nezodpovědné.

„Nemůžeme připustit, že je banální a bezvýznamné, když velké značky investují do tohoto trhu a přivádějí ženy do situace, kdy to budou muset nosit,“ prohlásila ministryně v rádiu RMC s odkazem na salafistické skupiny působící například v městě Aubervilliers.

‚Zabili by mě. A já chci tančit na ulici...‘ Ranin útěk od Alláha za svobodou

„Co mě zarazilo, jsou argumenty těchto značek, které tvrdí, že nepropagují žádný životní styl. Je to ale spojené (oblečení a životní styl – pozn. red.),“ myslí si Rossignolová. Firmy se podle ní vzdávají své společenské zodpovědnosti a propagují zahalení ženského těla.

Na argument, že některé ženy si zahalení samy zvolí, odpověděla přirovnáním těchto žen k „americkým negrům, kteří byli v otroctví“. Její slova vyvolala poprask na sociálních sítích a petici požadující potrestání Rossignolové za rasismus už podepsaly téměř tři tisíce lidí. Politička posléze na dotaz agentury AFP připustila „jazykovou chybu“.

Právě způsobem, který ministryně odsuzuje, obhajuje svoji islámskou kolekci například řetězec H&M. Uvádí, že jeho kolekce umožňují každému se oblékat podle jeho osobnosti a nepovzbuzují zákazníky k určitému stylu. Zmíněný řetězec zaujal před časem kampaní se ženou v šátku.

Společnost Marks and Spencer zase oznámila, že uvádí na trh takzvané integrální ženské plavky, kterým se také říká burkiny (spojení slov burka a bikiny), značka Uniqlo pro změnu začala prodávat hidžáby (muslimské šátky).

Kritika islámu je v Německu tabu, zlobí se bývalá muslimka a členka Femen

Ke kritice ze strany socialistické ministryně se připojila i pravicová politička Republikánů Nathalie Kosciusková-Morizetová s tím, že móda má být výrazem temperamentu a originality. „Nelíbí se mi to,“ prohlásila.

Oděvních řetězců se naopak v pořadu výše zmíněné stanice zastala Samira, zdravotní sestra a zastánkyně islámské módy. Kritiku Rossignolové vnímá jako další z útoků na muslimskou komunitu. „Žijeme ve svobodné zemi a máme právo oblékat se, jak chceme,“ připomněla ministryni. „Ať se mluví o skutečných problémech této země, jako je nezaměstnanost, která neustále stoupá,“ rýpla si do neúspěšného snažení vlády Manuela Vallse.

„Když máme chuť zakrýt své tvary, co na tom ministryni vadí?“ ptá se Samira. Rossignolové doporučila starat se spíše o prostituci. „Dnes můžeme ve Francii prodávat své tělo, když ale někdo jen chce zakrýt své tvary a jít na pláž v burkinách, je to problém,“ rozohnila se. Ujistila přitom, že nepatří k salafistům.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.