Komise německou legislativu, která by se týkala také českých řidičů, prošetřuje od loňského června. Už tehdy také Německo oznámilo, že odkládá spuštění systému, který měl původně fungovat od počátku letošního roku. Letos v dubnu dostal Berlín dva měsíce na nápravu stavu, které však využít nedokázal.
Podle žalovaných pravidel mají mít majitelé aut registrovaných v Německu nárok na plný odpočet silničního poplatku z daně z motorových vozidel, fakticky jsou tak od něj osvobozeni. Komise ve čtvrtek také upozornila na to, že ceny za krátkodobé - tedy na dobu kratší než rok - dálniční známky, určené pouze pro vozidla registrovaná v zahraničí, jsou v některých případech nepřiměřeně vysoké.
Británie stojí proti Německu v otázce společné armády EU. Bojí se o vztahy s NATO |
„Navzdory tomu, že komise od listopadu 2014 mnohokrát jednala s německými orgány, nebyly její zásadní výhrady dosud vyřešeny. Komise proto předkládá případ Německa Soudnímu dvoru EU,“ uvedla ve čtvrtek unijní exekutiva.
„Mýtné odpovídá evropskému právu, což Soudní dvůr EU potvrdí,“ je přesvědčen německý ministr dopravy Dobrindt. „Německo očekává svižné řízení, aby po něm mohlo být mýtné technicky zavedeno,“ poznamenal také ministr, podle něhož je dobře, že se věc pohnula z místa.
Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Mýtné v navržené podobě však odmítali němečtí sousedé včetně Rakouska, Nizozemska nebo České republiky.
Komise dnes zdůraznila, že je právem členských států EU rozhodnout o zavedení mýtného pro osobní či nákladní auta na svých silnicích. Poplatky však musí být shodné pro všechny uživatele silnic. Zavedení poplatku jen pro cizí státní příslušníky - ať už formou zákona či jeho praktickými důsledky - je podle názoru EK diskriminační a v rozporu s unijními smlouvami.