Lidovky.cz

‚Máme problémy s palivem, potřebuji hned přistát!’ hlásil pilot letadla zříceného v Kolumbii

Svět

  11:07aktualizováno  12:06
BOGOTÁ - Teorii zpravodajského serveru BBC, že za pondělním zřícením letadla ve střední Kolumbii byl nedostatek paliva, nyní potvrdila nahrávka komunikace, kterou vedl pilot s kontrolní věží těsně před pádem letadla. V nahrávce pilot informuje dispečink o problémech s palivem. Na palubě bylo 77 lidí, přežilo jich šest. Očekává se, že vyšetřování potrvá několik měsíců.

Záchranáři zasahují na místě pádu letadla. foto: Reuters

Brazilský deník Globo už ve středu zveřejnil přepis záznamu patrně posledního rozhovoru posádky s letovým dispečerem. Pilot v něm hlásí totální výpadek elektroniky a kvůli nedostatku paliva volá o pomoc. „Máme problémy s palivem, potřebuji hned přistát!“, hlásil pilot kontrolní věži jen pár vteřin před pádem letadla. Poté, co se od dispečerky dozvěděl, že letadlo je od ranveje vzdálené ještě osm mil, už je z nahrávky slyšet pouze pilotův výkřik: „Bože!“

„Můžeme jasně potvrdit, že letadlo v okamžiku nárazu nemělo žádné palivo,“ řekl Alfredo Bocanegra Varón, podle kterého na základě předběžného ohledání místa tragédie neměl stroj v době pádu v nádržích žádné palivo. Dodal, že tento závěr vyšetřovatelé stanovili po inspekci trosek na místě neštěstí. „Proto jsme začali zjišťovat, z jakého důvodu letadlo nemělo v době nárazu palivo,“ řekl.

Ve zříceném letadle byl brazilský zázrak. Zemřel i bývalý záložník Atlétika Cléber

Zřícený letoun Avro RJ85, na jehož palubě cestoval brazilský fotbalový klub Chapecoense, měl dolet 2965 kilometrů, což je i vzdálenost naplánovaného tragického letu mezi bolivijským Santa Cruz a kolumbijským Medellínem. V letovém plánu měl pilot sice podle aerolinek LaMia, kterým stroj patřil, stanovené dvě možnosti pro mezipřistání k dotankování, ale nevyužil je.

Představitel kolumbijského úřadu pro bezpečnost letového provozu Freddy Bonilla na tiskové konferenci s Varónem řekl, že předpisy stanovují, že letadlo musí mít palivovou rezervu pro třicetiminutový let, aby mohlo v případě nouze přeletět k záložnímu letišti.

„V tomto případě letoun neměl palivo, aby se dostal na záložní letiště,“ řekl Bonilla. „Motory jsou zdrojem elektrické energie,“ dodal s odkazem na pilotovo nouzové hlášení o naprostém výpadku elektřiny a o nedostatku paliva.

Kolik paliva je potřeba na let

Množství paliva, které letadlo musí před vzletem mít, upravují mezinárodní předpisy. Každý let dopravního letadla, který probíhá podle přístrojů (což jsou prakticky všechny aerolinkové lety) musí mít mnohem víc paliva než jen na prosté dopravení se z místa odletu do destinace.

1. Palivo pro pojíždění

Od nahození motorů po vzlet letadlo spálí několik stovek kil paliva. Počítá se i s podmínkami na konkrétním letišti.

2. Traťové palivo

Palivo na plánovanou cestu. Počítá se i s předpovědí rychlosti větru nebo nutností použít odmrazovací systémy, pokud bude letoun prolétat podchlazenou oblačností.

3. Palivo pro neočekávané situace

Ne vše se dá naplánovat, a tak se vždy přidává 5 % traťového paliva navíc.

4. Palivo pro dolet na záložní letiště

Každý let je plánován se záložním letištěm, na které letoun poletí, pokud se na původně plánovaném letišti nedá přistát - ať už kvůli počasí, nebo technickým důvodům. Pár výjimek existuje, ale v zásadě každý let má na palubě dostatek paliva na doletění na toto letiště.

5. Záložní palivo

Všechna turbínová letadla musí mít po celou dobu letu v nádržích palivo na 30 minut vyčkávání. Jakmile posádka zjistí, že by jí při přistání na záložním letišti zbylo méně paliva, musí okamžitě vyhlásit nouzový stav - a to i pokud je v půlce cesty do plánované destinace, ve které zatím nejsou hlášeny problémy.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.