Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Tramvaje, nebo pěší zóna

Česko

  11:40
PRAHA - Na Václavské náměstí by se měly do čtyř let znovu vrátit tramvaje, které před více než dvaceti lety odtamtud vystrnadila stavba metra na trase A. Pro život v centru města to byla fatální chyba, konstatovaly už před pěti lety dopravní a urbanistické studie.

Konec návrhu? Vedení Prahy začíná opouštět ideu návratu tramvají na Václavské náměstí foto: Repro LN

Přesto je možné, že tramvaje na Václavském náměstí už nezacinkají. „Stoprocentně víme, že nemůžeme budovat nové tramvajové tratě v centru města,“ řekl tento týden městský radní pro územní rozvoj Martin Langmajer. V této souvislosti nevyloučil, že na Václavské náměstí se tramvaje nevrátí ani po jeho plánované rekonstrukci.

Vedení pražské radnice se tak postavilo proti názoru dopravních expertů. „My o tu trať stojíme, má podle nás své opodstatnění. I nadále počítáme s tím, že s ní hlavní město počítá. Že by ji nešlo budovat, to je pro nás zcela nová informace a oficiálně nám nikdo nic nesdělil,“ prohlásil mluvčí Dopravního podniku Ondřej Pečený.

Langmajer však nevidí možnost, jak by se dala zvýšit hromadná doprava v centru metropole. Řekl to tento týden na magistrátním workshopu věnovanému plánovaným změnám v pražské železniční dopravě. Tramvajová síť v Praze je totiž kapacitně naplněná a další tramvaje se na ni už nevejdou.

Cílem je vytvořit „živoucí bulvár“
To ale v případě renesance tramvajové trati na Václavském náměstí neplatí. „Naopak další trať v centru je vítaná. Byla by alternativou k nejvytíženější trati v úseku I. P. Pavlova - Karlovo náměstí a zlepšila by dopravní obslužnost v centru,“ zdůraznil mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal.

Tramvaje by uvítali i architekti z ateliéru Cigler&Marani Architects, podle jejichž návrhu se bude Václavské náměstí rekonstruovat. Představují si ho jako živoucí bulvár s dvojnásobnou šíří chodníků oproti současnému stavu, kde se vysadí dvě aleje stromořadí a sníží se automobilová doprava.

„Teď je Václavské náměstí pouze slepou odbočkou z magistrály. S tramvajemi by se změnilo v živoucí bulvár, kde by proudil život mezi historickým centrem a Vinohrady,“ míní autor vítězného architektonického návrhu na budoucí podobu Václavského náměstí Jakub Cigler.  Podle předběžných odhadů by návrat tramvají do centra stál řádově miliardy korun. Mezi pražskými zastupiteli, kteří by o uvolnění peněz z městského rozpočtu nakonec rozhodovali, ale na věc panují rozdílné názory.

Podle člena dopravního výboru zastupitelstva Jiřího Witzanyho je to sporný projekt. „Prostor před sochou sv. Václava se stal národním shromaždištěm. Tramvaje by pěší zónu kolem pomníku zrušily.“

Zatímco na plánované přemístění Severojižní magistrály za Národní muzeum a její částečné zúžení existuje mezi zastupiteli shoda, ohledně návratu tramvají už prý tak zajedno nejsou. Není ani jasné, zda se oba záměry musí realizovat současně, ani kudy případná trať povede. „My jsme proti tomu, aby tramvaje jezdily ve spodní části Václavského náměstí,“ řekl starosta Prahy 1 Petr Hejma. Někteří dopravní experti by ji právě tam viděli nejraději. „Bezesporu platí, že nějakou hromadnou dopravu by Václavské náměstí a ulice Na Příkopě potřebovaly,“ tvrdí první náměstek ředitele Technické správy komunikací Ladislav Pivec.

Nemusejí to však být výhradně tramvaje. Cestující by mohly vozit minibusy, které prosazuje Praha 1, nebo autobusy na ekologický pohon. „Náš požadavek návrat tramvají nikdy nebyl. Ale pokud se město pro to rozhodne, necháváme pro ten případ územní rezervu v pěší zóně Václavského náměstí,“ řekl radní Prahy 1 Filip Dvořák.

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...