Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Třeba se Babiš z našeho filmu poučí, říká režisér Vít Klusák

Kultura

  14:00
Na jihlavském festivalu dokumentárních filmů měl ve čtvrtek večer premiéru dlouho očekávaný snímek Víta Klusáka Matrix AB, ve kterém portrétuje ministra financí Andreje Babiše. Snímek, který jeho hlavní protagonista označil po zhlédnutí jako „megapodvod“, začal Klusák natáčet před rokem. „Všechno probíhalo bez problémů, dokud jsem nepřišel s kamerou,“ říká o komplikovaném natáčení Klusák v rozhovoru pro Lidovky.cz. Babiš podle něj od začátku porušoval dohodu, kterou režisér natáčení filmu podmínil.

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš. foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Film vznikl v produkci České televize, která ho uvede v průběhu listopadu.

Lidovky.cz: S jakým záměrem jste začal film o Babišovi točit, co bylo vaším cílem?
Chtěl jsem se Babišovi přiblížit skrze žánr filmového portrétu. On je sice oblíbený mediální objekt, ale pro mně stále zůstával nečitelný, neproniknutelný. Pozorovat člověka delší čas, vidět ho, jak se chová ke svému okolí, jak řeší běžné situace, má pro mne větší výpovědní hodnotu než když se investigativní novinář vytasí s připravenou otázkou.

Lidovky.cz: Podařilo se vám to z vašeho pohledu?
Odpověď na tuhle otázku musím položit na váhy. Když na jednu misku vah položím obtíže natáčení, které bylo nesmírně složité, protože každý moment jsme si museli tak trochu ukrást, vyžebrat, a na druhou misku položím samotný film, tak pro mne se to povedlo. Protože vím, s čím jsem mohl a nemohl zacházet.

Lidovky.cz: V čem přesně byla spolupráce s Babišem obtížná?
Všechno bylo v naprostém rozporu s naší původní domluvou. Před natáčením jsme měli schůzku, pouze my dva, na které souhlasil, že nás s kamerou pustí tam, kam by novináře normálně běžně nepustil – třeba že budeme moci být u porad, příprav, u fotografování na billboard. Babiš prohlásil, že klidně, že nemá co skrývat. Tak jsem si to chtěl ověřit, on mi dal k dispozici jeho diář, ze kterého jsem si vybral pár akcí, a bez kamery je navštívil. Byl jsem třeba na schůzce ministerstva financí, kde jsem byl svědkem, jak seřval zaměstnance a nikdo mne nevykazoval, všechno proběhlo bez problémů. Ty nastaly, až když jsem pak přišel s kamerou.

Lidovky.cz: Co se stalo?
Najednou nešlo nic. Z téže porady ministerstva nás po pár minutách vyhodili. Když jsme si dohodli natáčení ve vlaku, ochranka držela dveře kupé. Když se točily reklamní spoty, nesměli jsme tam. Všechny dohody vzaly během pár dní za své a já jsem stál před rozhodnutím, zda se pouštět do souboje, ve kterém budu muset používat různé lsti. Věděl jsem, že se musím tvářit neutrálně a nevytvářet otevřenou polemiku, protože jsem se obával, že když bych položil nějakou konfrontační otázku, dveře se mi zavřou navždy.

Lidovky.cz: Snažil jste se tedy původně o nějaký rozhovor? Ve filmu vlastně žádný přímý rozhovor s Babišem nezazní.
O to jsem se pokusil při přípravách před natáčením, hned první den, ve vlaku na Moravu. On mi dal najevo, že všechno, na co se ptám, je nesmysl. Třeba jsem se ptal, proč má ochranku, protože ministr financí ji z definice svého úřadu mít nemá. Ptal jsem se, jestli si ji platí sám, a jestli se bojí, že mu někdo usiluje o život. Začal se smát a řekl „To je vidět, že o mě vůbec nic nevíte. Takhle se s vámi vůbec bavit nebudu.“ Pak před kamerou pochopitelně měnil tón. Já jsem si ale na začátku opravdu naivně myslel, že platí naše dohoda, že budeme moci jít dál než novináři. Ale hned první den se ukázalo, že to nepůjde.

Vyjádření Andreje Babiše k filmu Víta Klusáka

Podle ředitele festivalu Marka Hovorky původně Babiš pozvání do Jihlavy přijal, ale pak se omluvil kvůli zahraniční cestě a komentář k filmu poslal na videu. V něm dokument i jeho tvůrce ostře zkritizoval. „Ještě v životě jsem nezažil takový obrovský podraz, jak na mě připravil pan Klusák,“ řekl. Podobně mluvil už v závěrečné části dokumentu, když mu dal režisér možnost vyjádřit se k natočenému snímku, který Babiše zachytil při rozdávání koblih a na mítincích v loňské předvolební kampani i při setkáních s politiky. V doprovodných titulcích se mimo jiné objevují zmínky o dotacích, které Agrofert čerpal. „Ve filmu mluví jen moji nepřátelé,“ řekl Babiš ve video-vzkazu. Dodal, že je velký podporovatel českého filmu a podpořil například filmy Věra 68 a Magický hlas rebelky. Zmínil i svá jednání s ministrem kultury a fakt, že schválil navýšení filmových pobídek pro zahraniční filmaře. „Mně je skutečně líto, že jsem vstoupil do českého dokumentárního filmu tímto způsobem,“ prohlásil Babiš a dodal, že navzdory zkušenosti s filmem Matrix AB bude filmy podporovat i nadále.

Lidovky.cz: Ve filmu mluví o Babišovi různí lidé. Překvapilo vás něco z reakcí těchto lidí, které jste zpovídal?
Byl jsem fascinován výpovědí Martina Komárka, který prohlásil, že Andrej Babiš se strašně rychle učí – že do Lidových novin, pro které teď vedeme tenhle rozhovor, zašel, když se mu nelíbilo, co napsaly, snažil se redaktorům vynadat, oni mu řekli, že je to nepřístojné, on to pochopil a od té doby už tam nechodí. Myslím, že je to princip našeho filmu - nikoho jsme nehonili s vybroušenými otázkami, nechávali jsme lidi, aby se odkopali sami.

Lidovky.cz: Byl na vás vyvíjen v průběhu natáčení nebo po dokončení filmu nějaký nátlak?
Spíš tlak. Esemesky, telefonáty od jeho lidí. Psali, že to je podraz, že některé věci by ve filmu neměly být. Taky prohlásili, že by se pan Babiš byl ochoten na náš návrh setkat s panem Radou (zemědělec Bohumír Rada, který je s Babišem v konfliktu, pozn. red.) a konfrontovat se s ním, ale pod podmínkou, že bych vystříhal vše, co pan Rada ve filmu řekl. Takový obchod jsem ale odmítl uzavřít. Byl jsem rád, že pan Rada ve filmu vystoupil, a všechno, co řekl, jsme si ověřili.

Ředitel jihlavského festivalu Marek Hovorka a režisér Vít Klusák při diskusi po...
Ředitel jihlavAndrej Babiš ve videovzkazu, který pyl promítnut během diskuse po...

Lidovky.cz: Na začátku jsme mluvili o tom, že jste chtěl objevit Babiše jako osobnost. Jak byste ho charakterizoval? Z filmu to vypadá, že je to člověk, který nesnese žádnou konfrontaci, působí tak autoritářsky, že se ani s nemá s kým poradit.

Babiš je podle mě úplně osamocen, protože lidé, kteří ho obklopují, mu buď tak bezmezně pochlebují, že mu nemůžou přinést žádnou reflexi, anebo se ho tak bojí, že utíkají nebo vůbec neodpoví. Nic mezi tím. Myslím, že Babiše charakterizuje, že žije v nevídané izolaci, byť neustále vypráví, jak se rád setkává s lidmi. Lidé ho ale zajímají jen jako prostředek, aby řekli svým příbuzným, že viděli Andreje Babiše. On se nadšeně nechává s lidmi fotit na mobily, protože ví, že když s někým stráví 40 vteřin a udělají si fotku, tak to pak na Facebooku vidí stovky lidí... Ta izolace, o které jste mluvila, je asi klíčová. Já jsem si taky uvědomil, že on do určité míry neví, co dělá. Fakt, že skoupil média a zároveň je ministr financí a tak dále, jako konflikt zájmů nevnímá. Nechápe, že není správné, aby politik, který vlastní média, zasahoval do jejich chodu.

Lidovky.cz: Vaše filmy jsou vždy kritické, ale zároveň empatické vůči protagonistům, což dokázal i váš film Dělníci bulváru. Podařilo se vám nějak propojit s Andrejem Babišem?
To je přesně věc, o kterou se snažím. Připadá mi poctivější a zajímavější dát lidem šanci, být na ně zvědavý. Na Babiše se mi ale napojovalo velice špatně, protože on neustále mění svoje postoje. Myslím, že trpí velkou emocionální labilitou. Nikdy jsem nevěděl, v jaké situaci a náladě ho potkáme.

Lidovky.cz. Věděl jste od začátku, jaké kauzy chcete do filmu dát? Čapí hnízdo a pana Radu? Nebo jich bylo původně víc a pak jste vybíral?
Pro mě je podstatné, že náš film je jako rozcestník. Do kauz se nenoří podrobně. Ale divák, který stráví s Babišem 74 minut díky našemu filmu, v něm může zahlédnout intertextové odkazy, které ho navedou k tomu, co dál hledat. Jsou to třeba dotace – od té doby, co je Babiš ministrem, se významně zvedly pobídky a úlevy pro Agrofert, dále je to mediálně-politický střet zájmů, a jsou to i ty reprodukční kliniky. Mně připadá pozoruhodné, že někdo vlastní Agrofert, který produkuje většinu rohlíků v téhle zemi, a zároveň potřebuje, aby tu bylo více lidí, kteří si budou ty rohlíky kupovat... To je samozřejmě hodně zjednodušeně popsáno. Dále je to Čapí hnízdo, je to i vazba na Kleslovou a další struktury, a je to také kauza pana Rady. Tohle všechno jsem chtěl do filmu dostat, nakonec jsem ho učinil trochu doslovnější, než jsem původně zamýšlel. Díky tomu ale bude třeba i za pár let jasné, co se tam děje. Vzhledem k tomu, že soudě podle preferencí bude Babišova hvězda stoupat, mi připadá podstatné, že vznikla tahle filmová časová konzerva. A až bude premiér, tak tenhle film bude některé roviny jeho jednání dostatečně nasvětlovat a dovysvětlovat. A třeba si on na základě filmu po čase uvědomí, že začal špatně, a rozhodne se některé svoje principy a techniky pozměnit. Je přece učenlivý, jak říká Martin Komárek. Tak třeba se z toho setkání s dokumentární platformou poučí.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...