Přibližný termín vyzvednutí trosek letounu, který letěl na trase z Ria de Janeiro do Paříže, oznámila dnes francouzská ministryně dopravy Nathalie Kosciuscová-Morizetová, podle níž byl již na tuto náročnou akci vyhlášen tendr. Firmy, které mají zájem se úkolu ujmout, se mají přihlásit do středy. Ještě dnes by podle francouzských sdělovacích prostředků mohly být zveřejněny fotografie vraku.
Při pátracích akcích v oceánu byly v posledních dvou dnech lokalizovány trosky letadla A330-203, uvedl francouzský úřad pro vyšetřování leteckých nehod BEA. Objevila je posádka hlubinného záchranného plavidla Alucia v hloubce 3800 až 4000 metrů, upřesnila mluvčí BEA Martine Del Bonová. "Je tam část kabiny a v této kabině jsou těla," vysvětlila. Nevyloučila, že se podaří těla identifikovat.
Čtěte také: |
"Mezi nalezenými kusy jsou i motory, podvozek, části křídel," prohlásil francouzský státní tajemník dopravy Thierry Mariani. Černé skříňky zatím nalezeny nebyly, ale vyšetřovatelé doufají, že je najdou. Skříňky zachycují konverzaci pilotů a mohly by příčinu neštěstí pomoci objasnit. Trosky jsou v prohledávané oblasti poměrně soustředěné, řekl ředitel BEA.
I v případě nálezu skříněk není ale jisté, že budou po dvou letech v takovém stavu, aby mohly informace poskytnout.
Pátrají i podmořští roboti
BEA zahájil 25. března stávající etapu pátrání, která vyšla výrobce Airbus a leteckou společnost Air France již na devět milionů eur (220 milionů korun). Předchozí tři neúspěšné etapy byly zaměřeny na ještě relativně malé zkoumané podmořské území. Nyní se již pátralo na 10.000 čtverečních kilometrech, tedy v okruhu 75 kilometrů od poslední známé pozice stroje. Bezprostředně po havárii byly z moře vyloveny jen některé části stroje a těla asi 50 pasažérů, které plavaly na hladině.
Do pátrání jsou zapojeny i tři podmořské roboty Remus. Každý z nich může zůstat pod hladinou až 20 hodin, přičemž ke skenování hornatého dna používá sonar. Místo nynějšího nálezu je jen několik set metrů vzdáleno západně od poslední známé pozice letadla. Soustředění trosek na relativně malé ploše napovídá, že letadlo se nerozpadlo ve vzduchu, ale na mořskou hladinu narazilo vcelku, napsala agentura AFP s odvoláním na blíže neupřesněné zdroje.
Příčina tragédie, kterou nikdo na palubě letounu nepřežil, zůstala nevysvětlena. Spekuluje se jen o možném podílu vadných senzorů na měření rychlosti nebo vadných výškoměrů. Neštěstí je považováno za nejhorší katastrofu společnosti Air France za dobu její existence.