Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Jak na Babiše na Twitteru? Manuál pro sociální demokraty sepsala PR agentura

Česko

  10:45
PRAHA - „Pindíka neukázal“ anebo „@AndrejBabis àla chytrá horákyně“. I takové instrukce, jak psát na sociálních sítích Twitter a Facebook, rozeslal poslancům ČSSD tiskový odbor Lidového domu. A to krátce před „grilováním“ ministra financí Andreje Babiše (ANO) ve sněmovně kvůli údajně pochybné morálce při nákupu dluhopisů.

Bohuslav Sobotka (vlevo) a Andrej Babiš na tiskové konferenci po jednání vlády. foto: MAFRA - Dan Materna

Jenže interní materiál se v pondělí večer dostal k novinářům z několika médií. Z vlastností elektronického souboru, jehož kopii LN získaly, navíc vyplývá, že autory nejsou zaměstnanci strany, nýbrž Petr Vurbs a Kamil Chalupa, „píáristé“ ze společnosti Chm Communications.

‚Pin*íka neukázal.‘ ČSSD školila poslance, jak komentovat Babišovy dluhopisy

Pravost dokumentu mluvčí ČSSD Mikuláš Klang potvrdil. E-mail s dokumenty poslancům sám rozeslal, takže to na první pohled vypadalo, že autorem je stranická centrála.

„Tiskové oddělení takovýchto přípravných materiálů vytváří každý týden k různým tématům celou řadu, často na žádost samotných poslanců. A je poté na nich, do jaké míry je využijí,“ uvedl Klang.

Když se ho ale včera LN dotázaly na roli zmíněné PR agentury, připustil, že na doporučeních zapracovali externisté. „S agenturou Chm Communications má ČSSD standardní smlouvu, ke zveřejnění jejích podrobností nevidíme důvod,“ napsal LN stranický mluvčí.

Jak psát o Babišovi na sociálních sítích?

Jako školácká chyba vypadá především fakt, že digitální stopa v materiálu ČSSD ukazuje na externí PR poradce. Agentura ani odborný aparát Lidového domu si nedaly práci, aby vymazaly jména externích konzultantů z vlastností elektronických dokumentů, které pro stranu zpracovali.

Do nepříjemného světla se tím dostalo všech 50 sociálnědemokratických poslanců. Jako kdyby nedokázali dát dohromady ani 140 znaků, do kterých se musí vejít sdělení na Twitteru.

Poslední slovo „Liďáku“

Možná proto také předseda sněmovního klubu Roman Sklenák nechtěl okolnosti uniklého interního materiálu komentovat.

Vedoucí Sekce PR a marketingu a tiskový mluvčí ČSSD Mikuláš Klang tvrdí, že poslední slovo při tvorbě podobných doporučení má strana. „Agentura Chm Communications s ČSSD spolupracuje jako podpora tiskového oddělení, kdy se spolupodílí mimo jiné na tvorbě podkladů. Odpovědnost za finální podobu má nicméně tiskové oddělení strany,“ napsal LN Klang.

V průvodním e-mailu pro poslance z minulého týdne se píše, že jde o komunikační doporučení k bodu „Daňové podvody ministra financí“. Přiložené dokumenty měly sloužit jako podklad pro vystoupení, a to i v médiích a na Facebooku a Twitteru.

Dilema ČSSD: nevšímat si Babiše, nebo se proti němu vymezovat?

Poslanci minulou středu řešili kauzu korunových dluhopisů Andreje Babiše. Vicepremiér v letech 2013 a 2014 nakupoval dluhopisy svého Agrofertu. Zaplatil za ně celkem 1,556 miliardy korun. Čelí ale kritice, že se vyhnul placení daní. Sněmovna ho v usnesení vyzvala, aby do konce dubna vyvrátil podezření, jinak by měl zakročit premiér. Babiš považuje kauzu za lynč na svou osobu. „V tomto případě mě obviňují bez důkazů a na základě lží titíž lidé, kteří mě chtějí i soudit,“ napsal na adresu poslanců. „Je asi dopředu jasné, jak to dopadne. Poslanecká sněmovna mě zlynčuje!“ napsal Babiš.

„Kvalifikaci na ministra financí má @AndrejBabis excelentní. Kdo jiný by měl bojovat s daň. úniky a karusely než ten, co je sám vymýšlel,“ znělo mimochodem jedno z doporučení poslancům od Chm Communications, jak šéfovi státní kasy zatopit.

Opatrněji na sítích

Nakonec ale politici ČSSD zvolili mírnější rétoriku. Kupříkladu premiér a předseda strany Bohuslav Sobotka na Twitteru ve čtvrtek uvedl: „Ministr financí musí vyvrátit vážná podezření z daňových úniků, jde o dobrou pověst celé koaliční vlády.“ S rezervou bere doporučení šéf senátorského klubu sociálních demokratů Petr Vícha, který sociální sítě nepoužívá: „Je to hloupý způsob komunikace.“. Strany ale podle něj v kampani služeb PR profesionálů standardně využívají. „Musím dodat bohužel, že politika se už nedělá tak, jak velí selský rozum. Nejde o souboj levice a pravice. Vše se podřizuje průzkumům, co si myslí voliči,“ řekl LN Vícha s tím, že lepší je osobní kontakt s voličem.

Poradci Chm Communications se podle svého webu specializují na strategickou komunikaci. Kamil Chalupa, který za společnost mluví, o sobě říká, že se politickým marketingem zabývá od roku 2001.

Autor:

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...