Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Uchichotanost a roztomiláčkovství. Čínský Krteček je čistý kýč, shodují se čeští animátoři

Kultura

  9:00
PRAHA - „Klasifikovala bych to jako zločin, podobné výplody děti kazí, vychovávají z nich mainstreamové milovníky kýče,“ říká držitelka oscarové nominace Michaela Pavlátová o novém animované seriálu o Krtkovi. Tu natočila ve 3D čínská televizní stanice CCTV poté, co vnučka a dědička Zdeňka Milera uzavřela s čínskou stranou koprodukční smlouvu.

Krteček a panda v pilotním dílu nového seriálu. foto: iDNES.tv

„Je to jen další promarněná šance české animace pokračovat v něčem, co má ve světě zvuk,“ dodává ke kauze animátor Michal Žabka, režisér filmu Čtyřlístek ve službách krále. 

Čínský seriál má název Krtek a Panda a na rozdíl od původních Milerových kreseb má Krtek trojrozměrnou podobu. Krtek v něm doma v Čechách najde ztracenou plyšovou hračku, medvídka pandu. Z textu na visačce se dozví, že pochází z Číny a snaží se s pandou skamarádit. Ta ale zůstává hračkou a po čase ji najde holčička, které se ztratila. Pro Krtka je to ale impuls odjet do Číny a najít živou pandu. Prohrabe se na druhý konec zeměkoule a dostane se do pandí rodiny právě ve chvíli, kdy ta sleduje v televizi oblíbeného kresleného Krtka.

Počítá se s 52 díly, které budou mít stopáž přibližně jako tuzemské večerníčky a s jejich dokončením se počítá v začátku roku 2016, kdy by se také díly měly začít vysílat. Očekává se, že jen v Číně bude sledovat seriál na 300 milionů dětí i dospělých diváků.

Na názor na nového Krtka jsme se zeptali animátorů Michaely Pavlátové a Michala Žabky.

Jak se vám líbí ukázka z nového Krtečka, který vznikl pro čínský trh?
Michal Žabka: Je mi líto, ale nelíbí se mi. Bude to asi tím, že jsem na Krtečkovi vyrůstal a mám ho spojeného s kreslenou animací a výtvarnem Zdeňka Milera. Z toho nezůstalo nic. Ani vzdáleně mi to krtečka z dětství nepřipomíná. Charakterem je to typická čínská animace, pro nás trochu nepochopitelná, jejich mentalita je prostě jiná. Mohl by to částečně zachránit děj, ale to, co jsem četl, mi přijde dost šroubované. A to, že se krtek provrtá skrz zeměkouli ve chvíli, kdy panda sleduje v televizi původního kresleného krtka, mi přijde dost smutné.

Michaela Pavlátová: Vypulírovanost, strašlivá barevnost pozadí, uchichotanost postaviček, roztomiláčkovství hlasů a nechutná pružnost krtečka - Krteček a panda je prostě pravý kýč. Přesvědčení producentů, ale i knižních vydavatelů, výrobců hraček, atd., že dětem se musí předkládat pestrobarevné třpytivé věci, mě rozčiluje. Klasifikovala bych to jako zločin, podobné výplody děti kazí, kazí jim vkus, vychovávají z nich mainstreamové milovníky kýče.
Nelíbí se mi také, že Krteček mluví. Jeho bezeslovnost mu dodávala zvláštní tajemství, roztomilost, byl asi dětem bližší. Ovšem natočit delší projekt s postavami, které nemluví, je limitující. Navíc to vyžaduje talentované autory, které v Číně zatím nejspíš nejsou. Čínská animovaná scéna se teprve začíná rozvíjet. Je ovšem velice ambiciózní a řada kolegů v Číně nyní animaci vyučuje, tamní producenti jezdí do Evropy draftovat animátory.

V čem se liší od starších dílů, jejichž autorem byl Zdeněk Miler?
Michal Žabka: Starší díly měly originální výtvarný styl, hlavně pozadí filmů byla dokonale vyvedena a každý hned na první pohled poznal, že jde o dílo Zdeňka Milera. Tady je jen tuctová placka a na ní vymodelováno pár stébel trávy, kytek a bambusový domek, působí to velmi ošizeně. A to včetně animace. V kreslených dílech byla plná animace, krásně rozhýbaná, zahraná a načasovaná. Teď postavy „plavou“, nohy jim podkluzují a celé se to hýbe hodně toporně.

Má nový Krteček stejně originální autorský rukopis?
Michaela Pavlátová: Soudě podle ukázky, s původními filmy o Krtečkovi má společnou jen jeho pozměněnou postavičku. Krteček není jen zvířátko samo, ale celá výtvarná stránka včetně ostatních postav a pozadí, stejně jako režie, scénář, animace. Tady jde o zaměnitelný film toho nejhoršího druhu. 

A co říkáte na fakt, že je vytvořen ve verzi 3D? Myslíte, že Krteček tuto verzi potřebuje?
Michal Žabka: Předem podotýkám, že nemám nic proti počítačové animaci, sám jsem několik filmů touto technologií natočil. Ale Krteček a panda je jen další tuctový, počítačovou animací vytvořený, seriál. Takových jsou na světě tuny. Všechny vypadají stejně. Krteček 3D verzi nepotřeboval, fungoval dobře kreslený a mohlo se pokračovat v původní kreslené animaci. Ta se mimochodem v současnosti znovu dostává do módy. A pokud ho chtěl někdo „modernizovat“, jak se to děje s jinými filmy, jako Tintin, Asterix, Snoopy nebo Méďa Béďa, měl to udělat kvalitněji. Tady je cítit nezkušenost s nedostatkem financí, a to je pro film vždycky vražedná kombinace.

Michaela Pavlátová: 3D je mohutné zaklínadlo, obchodníci mají klamný pocit, že výsledek bude modernější, dynamičtější, pro diváka více přitažlivý. Podobnou změnou prošel i Čtyřlístek, ten ovšem dopadl ve 3D podstatně lépe.

Michaela Pavlátová (1961)

Absolvovala VŠUP, ateliér animovaného filmu. Její animované filmy získaly řadu prestižních mezinárodních ocenění, v roce 1993 byla za animovanou grotesku Řeči, řeči, řeči (1991) nominována na Oscara. Dále natočila film Repete (1995), oceněný na Berlinale 1995 Zlatým medvědem v kategorii krátkých filmů, Až na věky (1998 společně s Pavlem Kouteckým) nebo Karneval zvířat (2006) . V roce 2000 debutovala v hraném filmu povídkou Absolutní láska z povídkového snímku Praha Očima. Dalšími hranými filmy byly Nevěrné hry (2003) a Děti noci (2008). Jejím zatím posledním animovaným snímkem je erotická komedie Tramvaj (2012).

Režisérka Michaela Pavlátová

Jak je váš osobní názor na to, že Milerova dědička prodala takto signifikantní odkaz Zdeňka Milera a potažmo české animace, čínskému trhu?
Michaela Pavlátová: Vnučka pana Milera je čilá kšeftsmanka, dcera své doby. Je škoda, že po dědečkovi podědila jen obchodní talent, ale ne vkus. Pan Miler byl ovšem také praktický člověk, Krtečkovi dal nakonec přednost před jinými svými filmovými projekty, které měly vyšší umělecké ambice. 
Podnikatelské aktivity s „vytěžením“ oblíbené postavičky i po smrti původních autorů mi nejsou sympatické. Potkalo to i Králíky z klobouku, také Pat a Mat už dlouho vydělávají peníze, naštěstí jsou ve stejném duchu jako originální díly. Na druhou stranu, původní postavičky Disneyho a jeho kolegů také přežily své tvůrce, čile se s nimi obchoduje, prošly řadou úprav a nikdo se nad tím nepozastavuje.

Michal Žabka: Můj názor je, že to Krteček neměl zapotřebí. Mělo se pokračovat tady u nás, mohla třeba zkusit natočit kreslený celovečerák do kin, nebo další díly seriálu pro televizi. Jestli chtěla vnučka Zdeňka Milera vydělat rychle peníze, měla ho prodat někam, kde si může pohlídat kvalitu nově natočených dílů, a kde mají více zkušeností s charakterovou animací.

Michal Žabka (1965)

Absolvoval Vyšší odbornou filmovou školu ve Zlíně a katedru animované tvorby, obor ruční animace na pražské FAMU.  Natočil celovečerní animovaný 3D film Čtyřlístek ve službách krále (2013) a dále několik krátkých filmů oceněných festivalech:  Autopohádky (2011), seriál Tři prasátka (2008), Paní G. (2007), Prasavci, Babalon a další. Působí jako režisér, animátor, výtvarník a filmový architekt.

Režisér Michal Žabka

Co znamená „čínský Krteček“ pro českou animaci?
Michal Žabka: Obávám se, že nic zásadního. Je to jen další promarněná šance české animace, pokračovat v něčem, co má ve světě zvuk. Mimochodem, dříve si v cizině mysleli, že Krteček je německý seriál, teď si budou myslet, že čínský.

Michaela Pavlátová: Smutek. Ale svět se nezboří, vznikne jen další z nevkusných filmů, kterých jsou ve světě stovky.

Česká animace měla vždy velmi kvalitní autory a „česká škola“ mívala zvuk ve světě. Jak je tomu podle vás dnes?
Michaela Pavlátová: Nejsme tím mocným a určujícím proudem, jak tomu bylo v minulosti, v době státem financovaných studií. Ale máme kvalitní školy, kvalitní a ambiciózní studenty i absolventy, máme stále dobré autory, podporu Fondu kinematografie, v dětské tvorbě se snaží i ČT. Naše filmy vyhrávají festivaly, čas od času se objevují v distribuci. Mám pocit, že nám nechybí autoři, jako spíš zapálení producenti i distributoři, kteří by animaci milovali a neviděli by v ní jen zboží. Chybí nám nějaké pozitivní nakopnutí.

Michal Žabka: Ve světě na nás pořád ještě vzpomínají. Zůstává „Velká trojka“ Švankmajer, Pavlátová, Koutský, i když už netočí tolik filmů jako v minulosti. „Česká škola“ je stále pojem, ale je to jako u hraného filmu, na ramena se jí časem vyšplhala škola britská, francouzská, japonská a jiné. Dnes se u nás točí mnohem méně filmů než tenkrát, takže dokázat kvalitu je těžší. Ale tvůrců, kteří se snaží pokračovat v tradici, pořád ještě pár je. Další nastupují, hlavně na školách dnes vzniká plno skvělých filmů. Snad budou mít šanci dokázat světu, že česká animace stále žije a nerozprodala se po světě. 

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!