Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Umění být hostem aneb Jak se chovat v restauracích?

Jídlo

  10:26
Kritizujeme kuchaře, restaurace, obsluhu: stěžujeme si na nevlídný personál, špinavé ubrusy a nevkusnou výzdobu. Žehráme, že musíme konzumovat jídlo z polotovarů. Není to ale tak, že dostáváme v podstatě to, co si zasloužíme? A že tam, kde neexistuje kvalitní poptávka, není ani kvalitní nabídka?

Jak spořádat tuhle krásu? lžící, nebo vidličkou?

Opravdovým odborníkem se stanete, když se naučíte dívat se na pohostinství z pohledu hosta. Do svého podniku musíte občas přijít hlavním vchodem pro hosty – už jenom proto, abyste viděli, jestli vám náhodou někdo nepočmáral dveře. A co se hostů týká, tak ty si musíte vychovat," vzpomíná na svého prvorepublikového učitele Michael Klíma, Čechoameričan a gastronomický konzultant, který provozuje prý svého druhu jedinou akademii pro hosty na světě (v podstatě jde o edukativní web, který najdete na adrese Hostovka.cz).

Klíma přitom zastává krédo amerických restauratérů, kteří tvrdí: An

Poznáváte se?

Nejen návštěvníci restaurací, ale i jejich obsluha má svoje stránky na internetu. Číšníci si tu navzájem stěžují, jací exoti se jim objevili u jídelních stolů. Citujeme z těchto číšnických nářků:

Zákaznice 1: "Dobrý den, přála bych si jednu kofolu, do čtyřky. Ale ne chlazenou, mohli byste mi ji ohřát… ehmmm, třeba v mikrovlnce?"

Zákazník 2: Přijde na bar a dá si jedno pivo. Pak se zeptá, jestli obsluha nemá za pětikorunu drobné koruny. Při placení částky dvaceti korun za pivo dá jednu z rozměněných korun obsluze jako dýško.

Zákazník 3: Na otázku servírky "Co si dáte?" odpovídá "Hádejte!" nebo "Co myslíte?"

Zákazník 4: Žádá číšníka o vypsání paragonu na deset korun za stolní fotbal, aby mu ho v práci proplatili.

educated customer is our best customer. (Do češtiny přeloženo: Vychovaný host je náš nejlepší host.) Jak se takový poučený host pozná?

Měl by například vědět, že před degustováním vína by si měl vypláchnout ústa trochou minerální nebo pramenité vody s pár kapkami citronu. Že když si objedná minutku se zeleninovou oblohou, pravděpodobně ji dostane na studeném talíři. A pokud si v zahraničí objedná "biftek" a ne "steak", nebudou vědět, co mu donést. A že k bufetovému stolu si může zajít několikrát, takže není důvod, aby mu hned při první cestě padalo jídlo z talíře.

Devalvace pohostinství
"Současné české pohostinství, kdysi svou profesionalitou známé po celé Evropě, je v neutěšeném stavu," míní Michael Klíma, jemuž nápad na založení jakési univerzity pro hosty vnukl jeden z jeho studentů už v roce 1978.

"Ty nás tady učíš, co všechno bychom měli vědět o gastronomii, jak se máme chovat k hostům a jak se máme chovat v restauracích, ale kdo učí ty hosty, jak by se měli v restauracích chovat oni?" sdělil Klímovi tehdy dvacetiletý Američan Bob.

Mnozí absolventi vysokých škol, kteří celý svůj dosavadní život strávili ve škole, nikdy neměli čas ani peníze na to, aby spali v luxusních hotelích nebo jedli v drahých restauracích. Spali na koleji a stravovali se v menze.

Nakonec získali titul a v nejednom případě byli nominováni do vysoké funkce, ovšem o gastronomii a etiketě stolování toho moc nevěděli. Stejné je to nyní, zdá se, s námi Čechy. Možností, kde se najíst, máme spoustu. Jak si o dobrý servis říct, nás ale už nikdo neučí. Stále dokola se řeší jen úroveň kuchařů nebo číšníků – v televizních pořadech, v časopisech...

Michael Klíma (uprostřed) učí hosty být správnými hosty.

"Po sametové revoluci se pohostinství, ještě za socialismu považované za velice lukrativní obor, stalo útočištěm všech oportunistů, kteří v něm viděli snadný zdroj příjmů. K někdejším třem hotelovým školám, které jsme u nás měli, jich téměř přes noc přibylo několik desítek. Ty školy, přestože neměly kvalifikované učitele, braly každého, kdo se přihlásil, a tak najednou k těm několika poctivě vyučeným přibylo několik set tak zvaných ,odborníků‘ s maturitou, ale jak to pohostinství dnes vypadá, vám asi povídat nemusím," rozčiluje se Klíma.

Američané jsou dál
Nejde přitom o nějakého samozvaného kritika: v luxusních restauracích se pohybuje od svých čtrnácti let, ať už jako šéfkuchař, provozní, nebo gastronomický poradce. "Američané mají takové hezké rčení: In Rome do as the Romans do (chovej se všude tak, jak se chovají místní). Etika stolování se v různých zemích liší. Američané, kteří si mohou dovolit navštěvovat různé etnické restaurace, mají tu výhodu, že se zvyky jiných národů mohou naučit přímo doma a mají možnost srovnání.

Při chování v restauraci jsou Američané osobití a přirození. Sofistikovaný Američan se bez problémů nají hůlkami a nedělá mu problém, když má jíst rukama takzvané finger food nebo sendviče – ví, že může požádat o misku s vodou na umytí rukou," vypočítává Klíma největší rozdíly mezi tím, jak se v restauracích chovají Češi a jak Američané.

Drobné rady

1. Na bufetových stolech většinou bývají vepředu ta levnější jídla a tzv. zacpávky, jako jsou saláty. Dražší a lepší pochutiny bývají vzadu.

2. Do restaurace se vyplatí chodit kvůli jídlu, ne kvůli šéfkuchaři. Někteří jsou celebrity prostě jen proto, že svoje jméno umějí prodat víc než svoje kuchařské umění.

3. Ani profíci často nevědí, jaký příbor k čemu patří. Není nutné se tím stresovat. Šéfkuchař s michelinskou hvězdou Andrea Accordi radí všem, kteří jdou poprvé do luxusní restaurace, aby si večer užili podle svého: restaurace je tam pro ně, ne oni pro restauraci.

4. Když je stůl, který si zákazník na večer zarezervoval, obsazený, někdy mu restaurace během čekání nabídne drink na účet podniku. U nás to není zatím příliš zvykem, ale ani tak by si hosté neměli drinky od baru, u kterého čekali, přenášet k uvolněnému stolu sami.


Pokračování: Jak číst jídelní lístek? Kolik a kde nechat spropitného? Čtěte v magazínu LN Pátek

Autoři:

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...