Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Utajovaný záměr. Stíhačky mají přistávat na dálnicích

Česko

  12:20
MĚŘÍN/PRAHA - Hlavní tah z Prahy do Brna tehdy ještě zářil novotou a stavbaři dokončovali jeho poslední části. Na úseku u obce Měřín se však děly divné věci. Na rovnou dálnici z panelů tu v září roku 1980 přistály čtyři vojenské stíhačky Mig-23. O pět let později se na stejné místo snesly a poté za hromového dunění opět vzlétly i proudové stroje Su-25.

Ilustrační foto foto: Foto: Piloti.snadno.eu

Československá ani česká armáda od té doby sice dálniční úseky projektované jako záložní letiště nevyužila, vzdát se jich ale rozhodně nehodlá. „Pro případ mimořádných událostí s nimi ve svých plánech počítáme,“ potvrzuje Jan Pejšek, mluvčí ministerstva obrany. S odkazem na vojenské tajemství nechce říct podrobnosti.

ČTĚTE TAKÉ:

Utajované záměry se týkají dvou míst v Česku – zmiňovaného úseku dálnice D1 a části tahu R46 u vyškovského letiště. Tam letadla na rozdíl od Měřína nikdy nepřistávala.

archivní snímek

archivní snímek

Takové nároky dělají vrásky Ředitelství silnic a dálnic, které se právě připravuje na dlouhou rekonstrukci nejdůležitější české silnice. I když včera ministerstvo dopravy na otázky oficiálně nezareagovalo, podle jeho vysoce postaveného úředníka se musí s armádou při projektování počítat. „Ale takových připomínek z různých stran a jednání nyní v souvislosti s opravou dálnice řešíme hodně,“ dodává.

Lidová armáda myslela na vše

  • V Československu bylo během komunismu vybudováno mnoho letišť, která fungovala jako záložní pro letecké základny.
  • Součástí projektu byly i přistávací plochy, které vznikaly při stavbě silnic. Kromě úseku dálnice D1 u Měřína a tahu R46 u Vyškova je to například i silnice mezi Pardubicemi a Přeloučí.
  • Vedle toho vznikala letiště i všude jinde po republice. Ta lepší, kde měly přistávat i stíhací letouny, byla vybavena zpevněnou dráhou z asfaltu nebo panelů. To je případ letiště Všechov u Tábora či Blatná-Tchořovice.
  • Poslední skupinou byly nezpevněné plochy vybudované například na polích poblíž vojenských posádek. K jejich masivnímu použití ale nikdy nedošlo.

Obraně jde hlavně o to, aby se při stavbě nezmenšily její pozemky. „Zabezpečujeme ochranná pásma tak, aby nedošlo ke snížení kapacity letištních ploch,“ popisuje mluvčí Pejšek. Zároveň prý v této chvíli vojsko o tvorbě dalších podobných záložních letišť neuvažuje.

Gripeny jsou pro dálnice stavěny

Překvapivé je, že čeští piloti v moderní historii dálniční přistávací ranveje ještě nevyužili, říkají někteří odborníci. „Protože gripeny jsou k tomu stavěny, při jejich vývoji to byl dokonce jeden z požadavků, ve Švédsku je to navíc běžné,“ vysvětlil letecký publicista Michal Zdobinský. I přesto, že od posledního využití dálnice vojenským letectvem uplynulo už 26 let, jde prý o důležitou součást vojenské strategie. „V extrémních situacích, třeba v případě konfliktu nad Evropou, dálniční ranveje smysl mají,“ pokračuje Zdobinský.

Utajované záměry se týkají dvou míst v Česku – zmiňovaného úseku dálnice D1 a části tahu R46 u vyškovského letiště. Tam letadla na rozdíl od Měřína nikdy nepřistávala.

Na druhou stranu je ale třeba připomenout, že to, aby se z několik set metrů dlouhého rovného úseku stalo provozuschopné letiště, vyžaduje velké a náročné přípravy. Na místo by armáda nejdříve musela přivézt veškerou podporu. Cisterny s palivem či elektrocentrály a postavit i směrová světla podél improvizované dráhy. Až pak by se tu dalo bezpečně přistát.

Podívejte se, jak přistávala vojenská letadla na dálnici v Německu

S podobně rozsáhlými manévry mají zkušenosti Němci. S projektem „letištní silnice“ se tu začalo už za druhé světové války, kdy spojenci ve velkém útočili na základny luftwaffe. Největší rozmach přišel v 80. letech, na německých dálnicích tehdy cvičila přistání většina armád západního bloku. Kromě stíhaček tam trénovala i velká dopravní letadla.

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...