Drobné nehybné tělo, které lhostejné vlny Středozemního moře vyplavily na kamenitou pláž, zachytila svým objektivem turecká fotografka Nilüfer Demirová. Stačila chvíle, aby se truchlivé snímky utonulého Ajlana, tříletého syrského chlapce, jenž nepřežil anabázi své rodiny z válkou ztýraného Kobani, staly bolestivým mementem v očích Evropy zmítané uprchlickou krizí.
AJLANŮV PŘÍBĚH: |
Spolu s malým Ajlanem zahynul také jeho pětiletý bratr i žena, jež oběma chlapcům dala život. Přežil jen otec. O život svých nejbližších bojoval s mořem marně - fotografie Ajlana v médiích brzy doplnila zdrcená tvář Abdulláha Kurdího, který v turecké márnici zoufale oplakává svoji ztrátu.
Cynická propaganda
Právě na strunu rodičovské lásky nyní cynicky hraje propaganda extremistického uskupení Islámský stát. Byla to právě jeho úporná snaha zmocnit se strategicky významného Kobani, jež kurdské město u hranic s Tureckem zaplavila krví a donutila k masovému exodu jeho civilní obyvatele. Manželé Kurdíovi se po marné snaze získat azyl v Kanadě rozhodli pro nebezpečnou cestu vytyčenou pašeráky lidí.
Aylan Kurdi's family home before #ISIS forced them out http://t.co/CVPInu2qqg #IS #ISIL #Daesh #IslamicState #Iraq #Syria #AylanKurdi
— Rafaqat Ali Gohar (@rafu007) 6. Září 2015
Propaganda Islámského státu, známá svou umnou prací s virtuálním prostředím, vycítila příležitost. Internetové periodikum džihádistů Dafík doprovodilo fotografii Ajlanova těla drastickým varováním těm, kteří uvažují o útěku z teritoria samozvaného chalífátu. Stejný osud čeká i vaše děti, vyhrožuje.
Obraz zkázy. Kurdské Kobani je po válce s džihádisty v troskách |
A pokud riskantní cestu přece jen přežijí, pokračuje, čeká je život v zemi nevěřících, v níž „děti a vnuci opustí islám pro křesťanství, ateismus nebo liberalismus“ a zapomenou arabštinu, jazyk svatých textů. Válkou posedlí „křižáci“ je navíc vystaví „neustálé hrozbě smilstva, sodomie, drog a alkoholu,“ tvrdí Dabík citovaný stanicí RFE/RL. A dodává ultimátní argument v duchu svého fundamentalistického dogmatu: odejít z chalífátu je hřích.
Proti emigrantům
Blízkovýchodní analytici setrvale upozorňují na svébytný výklad, jemuž Islámský stát podrobil termín „hidžra“, který v původní islámské tradici označuje pokojnou migraci muslimů na svobodné území. „Myšlenka hidžry, zpřetrhání všech vazeb s původním prostředím, ve kterém se jedinec nachází, je sice významnou součástí džihádistické tradice, ale v myšlení Islámského státu se stala doslova posedlostí. Potřebuje co nejvíc členů, nejen kvůli ozbrojenému boji, ale také budování svých struktur a udržování ekonomiky,“ konstatoval v únoru pro Lidovky.cz arabista Jan Čuřík.
Islámský stát proklamuje, že muslimští obyvatelé samozvaného chalífátu nesmějí z území pod jeho správou odcházet, zatímco „externí“ muslimy ústy Dabíku naopak vyzývá, aby vykonali hidžru do státu pravověrných.
‚Není co jíst, není kam utéct.‘ Město obležené Islámským státem zoufale bojuje o přežití |
Desítky tisíc Syřanů a Iráčanů, jež uprchly před krutovládou Islámského státu, jsou jeho protagonistům i řadovým bojovníkům nepříjemným trnem v oku. Snímky malého Ajlana se rozlétly nejen mezi západními uživateli internetu. Jejich virální potenciál se plně projevil také na džihádistických sítích, kde ovšem vyvolal bouři především mezi rozzuřenými zahraničními rekruty, kteří uprchlíky odmítající pevnou ruku Islámského státu odsoudili jako zrádce islámu.
Nemilosrdný teror, který sunnitští fundamentalisté rozpoutali na dobytých územích Sýrie a Iráku, je jednou ze zásadních příčin - a zároveň katalyzátorů - dramatické uprchlické krize. Zdá se, že jeho důsledky teď přidělávají vrásky i samotným džihádistům.
@akhbarig, člen IS původem z Čečenska: „Mnozí běženci migranti zaprodali svou víru za povolení v pobytu v Evropě a stali se křesťany.“
Многие беженцы мигранты чтобы получить вид на жительство в европе продают свою религию и становятся христианами. хех pic.twitter.com/UKXwLhLEDO
— Военкорр (@akhbarig) 5. Září 2015