Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

V Bratislavě otevřou vysokou školu věnovanou módnímu byznysu

Slovensko-cest

  7:48
Prezident Federace francouzských tvůrců dámské Pret-a-Porter Daniel Wertel (64) přijel do Bratislavy otevřít pobočku pařížské vysoké školy, které je ředitelem. Mod’Spe Paris Central Europe se tak od září stane první oficiální vysokou školou módního byznysu ve střední Evropě.

Daniel Wertel říká: „Součástí módní značky musí být nejen návrhář, ale také obchodník.“ foto: Polagraph

Vystudovat módu na londýnské Central Saint Martin nebo antverpské Royal Academy of Fine Arts je samo o sobě vstupenkou do velkého světa módních návrhářů. Další alternativou úspěšného startu ve světě módy může být studium na některé z pařížských univerzit. „Už na základě svého jména Paříž láká lidi z celého světa. Když někdo řekne, že studoval módu v Paříži, v byznysu je to automaticky považováno za záruku kvality,“ říká Daniel Wertel. Proč se rozhodl pobočku své školy otevřít právě na Slovensku? „Vidíme velký potenciál v geografickém umístění Bratislavy, protože zde mohou studovat nejen lidé ze Slovenska, ale také z Rakouska, Maďarska a České republiky. Zároveň tak vycházíme vstříc studentům, kteří preferují studia v anglickém jazyce, což jim v Paříži nabídnout nemůžeme,“ doplňuje Wertel.

Stejně jako francouzská Federace tvůrců Pret-a-Porter, tak i vysoká škola Mod’Spe Paris se soustředí na byznys kolem oblečení a doplňků. Obchodníci a manažeři jsou dnes podle Wertela pro úspěch značky stejně důležití jako návrháři: „K prosazení módní značky je třeba, aby byl její součástí nejen návrhář, ale také obchodník, jenž bude značku budovat.“ A právě takové lidi Mod’Spe Paris už 23 let vychovává. „Cílem naší školy není ve studentech probudit myšlenku, že budou pracovat u Diora, ale i to je možné,“ říká. Jeho slova potvrzuje třeba absolvent ročníku 1996 Vintent Nicolas, který dnes pracuje jako produktový manažer u Jeana Paula Gaultiera.

Módní přehlídka značky Dolce & Gabbana.
Módní přehlídka značky Dolce & Gabbana.

Podle Wertela však bude pro uplatnění studentů slovenské vysoké školy mnohem zajímavější fakt, že střední Evropa je výrobní základnou pro mnoho německých značek, které na středoevropském trhu zatím nenacházejí vyškolené odborníky.
Absolvent oboru Produktový manažer pro módní marketing a design, který se na bratislavské vysoké školy otevře v září letošního roku, by měl být připraven na práci manažera, vedoucího kolekce, nákupčího, merchandisera nebo třeba traffic manažera působícího v on-line marketingu a webové komunikaci. „Síla internetu je stále větší, což je vidět i na číslech. V současnosti představuje internetový prodej ve Francii celých 16 % z celkových prodejů a předpokládá se, že do deseti let toto číslo stoupne na 30 %,“ říká Wertel.

Ačkoliv má Mod’Spe Paris podle Wertela velkou konkurenci, od ostatních škol se liší především propojením výuky s praxí. „Výuka je postavena na duálním vzdělávání a nedílnou součástí tříletého denního bakalářského studia bude i dvou- až čtyřměsíční praxe. V každém ročníku tak studenti dostanou příležitost pracovat u módních značek jako The Kooples, Paul & Joe, Dior či Hermes. Absolventi bratislavské pobočky navíc získají diplom shodný s tím francouzským,“ doplňuje Wertel s tím, že úspěšným studentům, kteří okamžitě nenajdou uplatnění, bude umožněno pokračovat ve studiu přímo v Paříži.

Podle Wertela je většina vyučujících z řad profesionálů, kteří již u módních značek pracují, a právě díky nim se v módním byznysu uplatní až 80 % studentů. Studia na soukromé vysoké škole však něco stojí. V Případě Mod’Spe Paris Central Europe je to 7850 eur za jeden rok studia.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autor: