31. prosince 2009 7:00 Lidovky.cz > Zprávy > Dobrá chuť

V Británii přichází do módy
'gastronomická korektnost'

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Foei gras a želé | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Foei gras a želé | foto: Shutterstock
LONDÝN "Faux gras", tedy husí játra (foie gras) získávaná bez nuceného vykrmování, ryby ulovené v souladu se zásadami udržitelného rozvoje, domácí zvířata chovaná při respektování požadavků jejich blahobytu - to jsou příklady "korektní gastronomie", která se prosazuje do jídelních lístků britských restaurací a do regálů britských samoobsluh.

"Je jenom otázka času, kdy budou foie gras odsunuty do historických knih, kam patří," říká Sam Glover z organizace na ochranu zvířat PETA, který vidí vítězství svého tažení na dosah.

Sainsbury´s, Waitrose, Tesco.... Rostoucí počet britských potravinářských řetězců stáhl z regálů foie gras, když byl vystaven sílícímu tlaku některých hvězd filmového nebe.

Prestižní londýnský obchod Selfridges podlehl, když se před jeho branami objevily plakáty označující foie gras za "krutost". Kampaň financoval bývalý představitel Jamese Bonda Roger Moore. "Je to konzervované mučení," prohlásil bývalý agent 007.

Restaurace mají větší chuť na vše, co je "zelené"
Řetězec samoobsluh Waitrose, specializovaný na luxusní lahůdky, chytil vítr a vymyslil si "faux gras" (faux - falešný). Tato "alternativa k tradičnímu francouzskému foie gras" jsou játra hus nebo kachen, které nejsou násilně vykrmovány. "Faux gras" přišly na trh před dvěma lety "a stále jsou jedním z našich nejpopulárnějších artiklů na období svátků", řekla mluvčí Waitrose. Letos se podle ní prodej zvýšil o 59 procent. To vedlo poslance k podpisu výzvy, aby restaurace přešly z "foie" na "faux".Tak daleko ještě nejsme, ale dobré anglické restaurace mají stále větší chuť na všechno, co je "zelené". Příkladem je Alcorn House, který se nedávno otevřel nedaleko Londýna.

Jeho kachny jsou chovány v souladu s "pozitivními" metodami (bez klecí a bez antibiotik přidávaných do krmení), zboží se rozváží ve vozech jezdících na bionaftu, 80 procent jeho odpadu se recykluje a jeho střecha slouží jako zahrada. "Alcorn House změní image oboru," slibuje jeden z jeho zakladatelů Arthus Potts.

Rybí menu s ekovisačkou
I když ne všechny restaurace jdou tak daleko, stále víc jich zaujímá "zelený postoj". Francouzský kuchař Raymond Blanc, jehož restaurace Le Manoir aux Quat´Saisons u Oxfordu má v Michelinově průvodci dvě hvězdičky, vede kampaň za zavedení rybího menu s "ekovisačkou" MSC (Marin Stewardship Council), která je zárukou, že jde o ryby ulovené v souladu se zásadou, že jich musí zbýt dost pro udržení druhu.

"Podporou visačky MSC pomáhám jako kuchař k zajištění toho, že zdroje se zachovají i pro příští generace," prohlásil Raymond Blanc při zahájení kampaně.

V Británii má certifikát MSC zatím čtrnáct restaurací, řekl James Simpson, který je v neziskové organizaci MSC odpovědný za vztahy s veřejností. Je to prý málo, ale záslužné na kampani je hlavně to, že zvyšuje tlak na zatvrzelce.

Ohrožený tuňák
Významným terčem je řetězec luxusních restaurací Nobu, v jehož čele stojí Japonec Nobu Macušita a který podporuje americký herec Robert De Niro. Londýnská restaurace Nobu, která má v Michelinovi jednu hvězdičku, odmítá stáhnout z jídelníčku červeného tuňáka, což je ohrožený druh.

Australská špičková modelka Elle MacPherson, americká herečka Sienna Miller a britský herec Stephen Fry nedávno podepsali výzvu proti této praxi. Restaurace odpověděla tím, že na jídelníčky připojila k jídlům na bázi červeného tuňáka hvězdičku. Ve vysvětlivce stálo: "Červený tuňák je ohrožený druh. Prosím, požádejte o náhradní řešení svého číšníka."

ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!