Podle mluvčího základny Tomáše Maruščáka se nehoda stala při přistávání. „Piloti byli nuceni se katapultovat a opustit letoun, který následně dojel na konec vzletové a přistávací dráhy a skončil ve volném poli,“ řekl. Stíhačka je podle něj v neopravitelném stavu. Na první pohled je značně poničená, má poškozená křídla, ocasní plochu, kabina je utržená chybí.
Kolem havarovaného stroje se v podvečer pohybovali vyšetřovatelé z komise odboru vojenského letectví sekce dozoru a kontroly ministerstva obrany, večer mají dorazit i jejich maďarští kolegové. Na letišti v Čáslavi se koná mezinárodní cvičení Lion Effort pro armády, které provozují stíhačky gripen.
Kromě českých pilotů se do něj zapojili zástupci vzdušných sil Maďarska a Švédska, účastní se ho i Thajsko, ale bez své letecké techniky. Cvičení bude dočasně během středy přerušeno, aby mohla na místě pracovat maďarská vyšetřovací komise. Cvičení v Čáslavi začalo 11. května a má trvat do 24. května.
Při katapultáži dochází k vysokému přetížení
Piloti podle Magdaleny Dvořákové z tiskového oddělení generálního štábu havarovali, když přilétali na cvičení z Maďarska. Maďarské ministerstvo obrany v tiskovém prohlášení uvedlo, že příčiny nehody stejně jako výše materiální škody zatím nejsou známy. Potvrdilo, že piloti, jeden v hodnosti brigádního generála a druhý majora, vyvázli bez zranění. V souladu s obvyklým postupem se nyní podle něj podrobí lékařskému vyšetření.
Mluvčí středočeských záchranářů Petra Effenbergerová řekla, že záchranáři vyjeli na místo, ale po cestě byli odvoláni zpátky, protože letiště podle ní zřejmě využilo jiného lékaře, který tam byl v době nehody. Podle Maruščáka piloti žádné prvotní ošetření nepotřebovali. „Každopádně bude následovat důkladné lékařské ošetření kvůli katapultáži, při které dochází k vysokým přetížením,“ podotkl Maruščák.
Státy v okolí Ruska kupují gripeny. Bude mít Česko také zájem? |
Hasiči podle mluvčího Ladislava Holomčíka u události také nezasahovali. Ředitelka kutnohorské policie Blanka Matějů uvedla, že ani policie při takové události není oprávněna cokoliv konat.
Počínání vyšetřovatelů v úterý na velkou vzdálenost sledovali zvědavci, kteří zastavovali s auty podél úzké silnice do Chotusic. Havarované letadlo v poli si fotografovali a pozorovali dalekohledy. Občas kolem prošly i skupiny vojáků z čáslavské základny v maskáčích a s batohy na zádech. „Máme tady naplánovaný pochod, vůbec to nesouvisí s nehodou,“ vysvětlil svou přítomnost jeden z nich.
Úterní havárie není první nehodou vojenského letadla na čáslavské základně. Před třemi roky tam při přistání havaroval ruský vojenský letoun typu Antonov An-30 a začal hořet. Na palubě pozorovacího stroje bylo 23 lidí. Šest z nich - pět ruských a jeden český voják - utrpělo zranění, většinou popáleniny. Příčinou nehody bylo nezvládnutí techniky pilotáže a nedodržení nařízených parametrů při přistání.
Nečas řekl, že akci vojenských špionů spustil sám. Riziko souviselo s gripeny |
Poslední nehoda armádního letounu se na území České republiky stala v listopadu 2012. Nedaleko Čáslavi, u obce Radovesnice západně od Kolína, spadl jednomístný podzvukový bitevník L-159. Pilot havárii nepřežil.
Nynější čáslavské cvičení má mimo jiné připomenout, že švédské stíhačky střeží nebe nad Českem už deset let. Prvních šest přiletělo do České republiky 18. dubna 2005. Do výzbroje české armády byly gripeny zařazeny 26. dubna 2005 a český vzdušný prostor začaly střežit 1. července 2005. Do konce srpna téhož roku dodali Švédové i zbylých osm strojů.
Cvičení v Čáslavi začalo 11. května a má trvat do 24. května.
Výběr havárií vojenských letadel v ČR:
|