19. května 2015 15:06, aktualizováno  19:35 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

V Čáslavi havaroval maďarský
gripen, piloti se katapultovali

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Letadlo skončilo za přistávací drahou v poli. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letadlo skončilo za přistávací drahou v poli. | foto: ČTK
ČÁSLAV Na letecké základně v Čáslavi v úterý před půl druhou havaroval dvoumístný letoun Jas-39 Gripen maďarské armády. Piloti se katapultovali, jsou v pořádku. Letadlo skončilo za přistávací drahou v poli. Posádka zřejmě při přistání letoun nedobrzdila. Příčinu nehody zjišťují vyšetřovatelé. Provoz na letišti byl dočasně odkloněn na záložní letiště v Pardubicích a před čtvrtou hodinou odpoledne byl znovu obnoven.

Podle mluvčího základny Tomáše Maruščáka se nehoda stala při přistávání. „Piloti byli nuceni se katapultovat a opustit letoun, který následně dojel na konec vzletové a přistávací dráhy a skončil ve volném poli,“ řekl. Stíhačka je podle něj v neopravitelném stavu. Na první pohled je značně poničená, má poškozená křídla, ocasní plochu, kabina je utržená chybí.

Jas-39 Gripen vzdušných sil Maďarska nad letištěm v Čáslavi na snímku z 11. května.
Na čáslavské letecké základně havaroval 19. května gripen maďarské armády.

Kolem havarovaného stroje se v podvečer pohybovali vyšetřovatelé z komise odboru vojenského letectví sekce dozoru a kontroly ministerstva obrany, večer mají dorazit i jejich maďarští kolegové. Na letišti v Čáslavi se koná mezinárodní cvičení Lion Effort pro armády, které provozují stíhačky gripen. 

Kromě českých pilotů se do něj zapojili zástupci vzdušných sil Maďarska a Švédska, účastní se ho i Thajsko, ale bez své letecké techniky. Cvičení bude dočasně během středy přerušeno, aby mohla na místě pracovat maďarská vyšetřovací komise. Cvičení v Čáslavi začalo 11. května a má trvat do 24. května.

Při katapultáži dochází k vysokému přetížení

Piloti podle Magdaleny Dvořákové z tiskového oddělení generálního štábu havarovali, když přilétali na cvičení z Maďarska. Maďarské ministerstvo obrany v tiskovém prohlášení uvedlo, že příčiny nehody stejně jako výše materiální škody zatím nejsou známy. Potvrdilo, že piloti, jeden v hodnosti brigádního generála a druhý majora, vyvázli bez zranění. V souladu s obvyklým postupem se nyní podle něj podrobí lékařskému vyšetření.

Mluvčí středočeských záchranářů Petra Effenbergerová řekla, že záchranáři vyjeli na místo, ale po cestě byli odvoláni zpátky, protože letiště podle ní zřejmě využilo jiného lékaře, který tam byl v době nehody. Podle Maruščáka piloti žádné prvotní ošetření nepotřebovali. „Každopádně bude následovat důkladné lékařské ošetření kvůli katapultáži, při které dochází k vysokým přetížením,“ podotkl Maruščák. 

Hasiči podle mluvčího Ladislava Holomčíka u události také nezasahovali. Ředitelka kutnohorské policie Blanka Matějů uvedla, že ani policie při takové události není oprávněna cokoliv konat.

Počínání vyšetřovatelů v úterý na velkou vzdálenost sledovali zvědavci, kteří zastavovali s auty podél úzké silnice do Chotusic. Havarované letadlo v poli si fotografovali a pozorovali dalekohledy. Občas kolem prošly i skupiny vojáků z čáslavské základny v maskáčích a s batohy na zádech. „Máme tady naplánovaný pochod, vůbec to nesouvisí s nehodou,“ vysvětlil svou přítomnost jeden z nich. 

Úterní havárie není první nehodou vojenského letadla na čáslavské základně. Před třemi roky tam při přistání havaroval ruský vojenský letoun typu Antonov An-30 a začal hořet. Na palubě pozorovacího stroje bylo 23 lidí. Šest z nich - pět ruských a jeden český voják - utrpělo zranění, většinou popáleniny. Příčinou nehody bylo nezvládnutí techniky pilotáže a nedodržení nařízených parametrů při přistání.

Poslední nehoda armádního letounu se na území České republiky stala v listopadu 2012. Nedaleko Čáslavi, u obce Radovesnice západně od Kolína, spadl jednomístný podzvukový bitevník L-159. Pilot havárii nepřežil.

Nynější čáslavské cvičení má mimo jiné připomenout, že švédské stíhačky střeží nebe nad Českem už deset let. Prvních šest přiletělo do České republiky 18. dubna 2005. Do výzbroje české armády byly gripeny zařazeny 26. dubna 2005 a český vzdušný prostor začaly střežit 1. července 2005. Do konce srpna téhož roku dodali Švédové i zbylých osm strojů.

Cvičení v Čáslavi začalo 11. května a má trvat do 24. května.

Výběr havárií vojenských letadel v ČR:

  • 16. června 2000 - Vojenský stíhací bombardér Su-22 se zřítil u obce Kladeruby na Třebíčsku v blízkosti armádního letiště v Náměšti nad Oslavou. Pilot se katapultoval, pád však nepřežil.
  • 1. srpna 2000 - U obce Čejkovice nedaleko Chrudimi havaroval letoun L-29 Delfín. Pilot, šéf bojové přípravy vzdušných sil a plukovník generálního štábu Ján Malo, na místě zemřel.
  • 10. října 2000 - Dvě vojenská stíhací letadla MiG-21 se zřítila u obce Bílek na Havlíčkobrodsku. Při havárii zahynuli oba piloti.
  • 1. srpna 2001 - Nedaleko Pelhřimova havarovalo cvičné vojenské letadlo L-39 Albatros. Pilot při nehodě zahynul.
  • 24. února 2003 - Podzvukový bitevník L-159 Alca se zřítil ve vojenském výcvikovém prostoru Jince na Příbramsku. Zkušený třicetiletý pilot nehodu nepřežil. Příčinou havárie byla chyba pilota, který prováděl nebezpečný manévr v příliš malé výšce.
  • 9. září 2004 - Šest britských vojáků zahynulo v troskách vrtulníku, který se zřítil poblíž letiště v Náměšti nad Oslavou na Třebíčsku. Vojenský vrtulník Lynx, který se účastnil česko-britského cvičení Flying Rhino (Létající nosorožec), po dopadu na zem shořel. Podle svědků stroj zavadil o elektrické vedení.
  • 15. září 2007 - Dva české bojové letouny L-39 Albatros o sebe lehce zavadily křídly při letecké ukázce na Dni NATO. Piloti s poškozenými stíhačkami přistáli bez problémů, nikdo nebyl zraněn.
  • srpen 2010 - Pilot bitevníku L-159 na základně v Náměšti nad Oslavou nezvládl přistání a vyjel mimo dráhu. Armáda o nehodě neinformovala, v září to uvedla televize Nova.
  • 12. července 2010 - U Holic na Pardubicku spadlo do lesa vojenské cvičné letadlo L-39 Albatros. Oba piloti se ze stroje včas katapultovali.
  • 16. prosince 2010 - Na Třebíčsku nedaleko obce Biskupice havaroval armádní letoun L-39. Oba piloti se katapultovali. Letoun, kterému za letu vysadil motor, dopadl do lesa. Nikomu se nic nestalo.
  • 23. května 2012 - Na letišti v Čáslavi havaroval při přistání ruský vojenský letoun typu Antonov An-30 a začal hořet. Na palubě pozorovacího stroje bylo 23 lidí. Šest z nich - pět ruských a jeden český voják - utrpělo zranění, většinou popáleniny. Příčinou nehody bylo nezvládnutí techniky pilotáže a nedodržení nařízených parametrů při přistání.
  • 22. listopadu 2012 - U obce Radovesnice I západně od Kolína spadl jednomístný podzvukový bitevník L-159. Pilot, který podle vyšetřovatelů nehodu zavinil, při havárii zemřel.
  • 19. května 2015 - Na letecké základně v Čáslavi havaroval letoun Jas-39 Gripen maďarské armády. Piloti se katapultovali, letadlo skončilo za přistávací drahou v poli.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Maminka hledá maminku!
Maminka hledá maminku!

Na eMimino.cz najdete maminky s dětmi ve vašem okolí na společné procházky i hraní