17. července 2008 8:57 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

V Česku se staví drahé tunely

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 33Diskuse
Stavba dálnice - ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stavba dálnice - ilustrační foto | foto: ČTK
PRAHA  Jsou české dálnice předražené, či nikoli? Na tuto otázku se snažili odpovědět experti z Českého vysokého učení technického (ČVUT).

Jejich rozsáhlá analýza, kterou včera představili na ministerstvu dopravy, mimo jiné porovnávala ceny dálnic v Česku, Rakousku a Slovinsku. Dále srovnala náklady na výstavbu severočeských úseků dálnice D8 a navazující německé A17.

 České dálnice se ukázaly jako průměrně drahé. „Ze srovnání vyplývá, že průměrná cena dálnice v Česku je o 16 procent nižší než v Rakousku, ale o 20 procent vyšší než cena dálnice ve Slovinsku,“ řekl na prezentaci zmíněného dokumentu jeho spolutvůrce profesor Stavební fakulty ČVUT František Lehovec.

 Podle něj je rozdíl v ceně českých a slovinských dálnic způsoben tím, že vybavení slovinských dálnic není na takové úrovni jako v Česku. 

Kolik stojí dálnice v Česku

* podle analýzy ČVUT jsou české dálnice o 16% levnější než v Rakousku a o 20 % dražší než ve Slovinsku

* mosty jsou v ČR o 14 % levnější než v Německu

* tunely jsou naopak o 27% dražší než u našich západních sousedů

* 1 km dálnice v rovinatém terénu stojí v Česku průměrně 161,3 milionu korun bez DPH

Ani ve srovnání s německou dálnicí A17 není česká D8 podle výsledků analýzy nijak předražená. Rozdíly se ukazují pouze v ceně mostů a tunelů. Zatímco mosty jsou v Česku o 17 procent levnější než v Německu, dálniční tunely jsou u nás naopak výrazně dražší -o 27 procent.

 S výsledky analýzy nesouhlasí ekologové a ekologičtí aktivisté. Vadí jim, že se základem pro ni stala studie firmy IBR Consulting. Tuto návaznost přiznal i děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

 O co jde? Mateřskou firmou IBR Consulting je totiž švédská společnost Valbek, která pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) projektuje dálnice. Ekologové proto tvrdí, že výsledky studie IBR Consulting nejsou objektivní. Důvěryhodnost tak podle nich ztrácí i analýza ČVUT, která z této studie čerpala. „Firma IBR Consulting není nezávislým zdrojem. Svou analýzou vlastně obhajuje svou práci v Česku,“ říká Martin Kameník z občanského sdružení Oživení.

 Experti z ČVUT zpracovali kromě porovnání cen dálnic ještě takzvané cenové normativy komunikací v Česku. Jde vlastně o ceník českých silnic. V několika tabulkách lze dohledat cenu kilometru dálnice, mostu či tunelu. Jeden kilometr dálnice mimo město v rovině by se tak měl postavit za 161,3 milionu korun bez DPH.

 Skutečné ceny se však mnohdy s tímto ceníkem rozcházejí. Příkladem je sedmnáctikilometrový úsek dálnice D47 z Ostravy do Bohumína, který stál více než 14 miliard korun. Podle normativů by měl stát polovinu.

 „Každá dálnice je jiná. Tato byla stavěna v poddolovaném území a bylo zde hodně mostů, což ji značně prodražilo,“ řekl generální ředitel ŘSD Alfréd Brunclík.

  • 33Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz