11. června 2010 12:48, aktualizováno  14:40 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

V Hradci nouzově přistálo poškozené
letadlo, nefungoval podvozek

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Cessna (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Cessna (ilustrační foto) | foto: Shutterstock
HRADEC KRÁLOVÉ Několik desítek minut nad letištěm v Hradci Králové kroužilo malé dvoumotorové letadlo Piper, které mělo potíže s vysunutím předního podvozku. Kolem 13:00 nouzově přistálo. Nikdo z posádky není zraněn.

Letadlo muselo nad letištěm několik desítek minut kroužit, aby spotřebovalo palivo. Informoval o tom ředitel společnosti Letecké služby Hradec Králové Roman Zindulka.

Letadlo zahájilo přistání do trávy pouze na zadní podvozek. Přední kolo bylo sice vysunuté, ale nebylo zajištěné. Když letadlo při přistání téměř ztratilo rychlost a začalo se převažovat dopředu, přední podvozek se mu zasunul a letadlo zůstalo přední částí ležet v trávě.

"Stroj řídil zkušený pilot Laco Nagy, který je bývalým vojenským pilotem a v minulosti pilotoval například letadla L-410 či Il-14," řekl Zindulka. Letadlo podle něj provádělo letecké snímkování. Vedle pilota byl na palubě operátor snímkování Milan Nejedlý.

Nejedlý uvedl, že problém byl zřejmě na hydraulice podvozku. Podle něj letadlo odstartovalo kolem 08:00 a provádělo letecké snímkování
severočeských dolů v oblasti Tušimic a Bíliny. "Při pokusu o vysazení podvozku před přistáním v Hradci Králové jsme zjistili problém. Na palubě bylo hodně paliva, proto jsme museli ještě kroužit nad letištěm. Pilot je zkušený frontový bojový pilot, takže jsem mu věřil, že to zvládne," řekl Nejedlý.

Na otázku novinářů, o čem se při kroužení nad letištěm s pilotem bavili, se jen usmál. "Vyprávěli jsme si vtipy. Také to bylo o zkušenostech pilota a komunikaci s věží. Šli jsme přistát na trávu s tím, abychom měli v případě, že by se to překlopilo, měkčí přistání," řekl Nejedlý. Jeden ze svědků nouzového přistání uvedl, že při přistání zkolaboval přední podvozek.

"Přistání bylo provedené tak, jak by za těchto podmínek provedeno mělo být," řekl svědek.

Při dopadu se letadlu podle Zindulky poškodily vrtule a gondoly na
křídlech, v nichž jsou motory. Letadlo je typu dolnoplošník a speciálně upravené pro letecké snímkování. Na místě zasahovali hasiči. Místo přistání nadále hlídá policie. Původní informace hovořily o tom, že potíže má letadlo typu Cessna.

Příčinu potíží letadla vyšetřuje policie a inspektoři Ústavu pro odborné zjišťování leteckých nehod. "Příčina nouzového přistání je předmětem šetření, podle předběžných informací vznikla na letadle škoda za zhruba 300.000 korun," řekla ČTK mluvčí hradecké policie.

Nouzová přistání letadel nejsou v České republice ojedinělá, například na konci května u obce Dolní Metelsko u Horšovského Týna na Domažlicku nouzově přistál větroň. Pilotka vyvázla bez zranění. Motorové letadlo Zlín Trenér vloni v říjnu u Kroměříže narazilo při nouzovém přistání do železničního náspu. I jeho pilot vyvázl bez zranění.

ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz