Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Pátrání v Indickém oceánu záhadu letu MH 370 neobjasnilo

Svět

  6:58aktualizováno  14:48
Sydney/Kuala Lumpur - Pátrání po zmizelém malajsijském letadle se ve čtvrtek soustředilo na Indický oceán. Satelity tam totiž zachytily dva předměty, které by mohly být s letadlem spojeny. Informoval o tom australský premiér Tony Abbott. K místu zamířila čtyři letadla, z nichž první dvě už dorazila, ale prozatím předmět na moři blíže neidentifikovala. Na místě je také norské plavidlo a pluje k němu britská a australská loď. Australské úřady oznámily, že pro tmu bylo pátrání pro dnešek ukončeno.

Satelitní snímky objektů v moři poblíž Austrálie. foto: Reprofoto

Malajsijský ministr dopravy Hishammuddin Hussein na tiskové konferenci řekl, že považuje informaci týkající se Indického oceánu za věrohodnou, ale že Malajsie stále pátrá i po severní předpokládané trase letadla.

 

"Vyšly najevo nové a důvěryhodné informace v souvislosti s pátráním na jihu Indického oceánu," řekl Abbott australskému parlamentu. V Indickém oceánu 2500 kilometrů od australského Perthu satelit zachytil na hladině dva předměty vzdálené od sebe asi 23 kilometrů. Větší měří asi 24 metrů. Ze satelitních snímků nelze zjistit, zda jsou to části pohřešovaného stroje.

PSALI JSME

 Na místo proto zamířila čtyři letadla a několik lodí. Jako první dorazilo letadlo australské armády, ale kvůli špatné viditelnosti dané mraky a deštěm větší předmět ani nenašlo. Stejně tak se nepodařilo nic najít ani posádce amerického hlídkového letadla.

Z lodí k místu jako první doplula norská obchodní loď Höegh St. Petersburg, již vyšetřovatelé požádali, aby změnila kurz a plula k dané oblasti. Plavidlo ale dorazilo už za tmy, takže k hledání také zatím nepřispělo. Loď australského námořnictva Success je od místa vzdálená asi dva dny plavby.

Dopravní letoun společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě zmizel před 12 dny cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu. Veškeré snahy zjistit, co se s ním stalo, byly zatím marné.

Záhada zmizelého Boeingu

Výběr hlavních událostí o letadle Boeing 777 společnosti Malaysia Airlines, které zmizelo před dvěma týdny, 8. března, na trase z Kuala Lumpuru do Pekingu na lince MH370:

  • Společnost Malysia Airlines oznámila, že dispečeři řízení letového provozu Malajsie ztratili kontakt s letadlem s 239 lidmi na palubě letícím z Kuala Lumpur do Pekingu. Letadlo vzlétlo v pátek v 17:41 SEČ a do Pekingu mělo dorazit ve 23:30 SEČ. Dispečeři ztratili kontakt s letadlem zhruba po dvou hodinách letu.
  • Po zjištění, že na palubě byli lidé s ukradenými pasy, začaly americké úřady zkoumat možnost spojitosti zmizení letadla se zločinem, včetně teroristického útoku. Neoficiální zprávy z Vietnamu a Číny uváděly, že se letoun zřítil v Jihočínském moři jižně od Vietnamu.
  • 10. března - Thajská policie zahájila vyšetřování "pasového gangu", který by mohl souviset se dvěma evropskými pasy ukradenými v Thajsku, na něž nastoupili dva neznámí cestující na palubu pohřešovaného letadla.
  • 11. března - Zmizení letadla nebylo prý důsledkem teroristického útoku. Prohlásil to šéf mezinárodní policejní organizace Interpol. Interpol již také identifikoval dva pasažéry, kteří do letadla nastoupili s ukradenými pasy. Šlo o dva Íránce, kteří podle dostupných informací nebyli napojení na teroristy. Ředitel americké Ústřední zpravodajské služby (CIA) ale terorismus nadále nevyloučil.
  • 12. března - Na webových stránkách čínské vlády se objevily obrázky možných úlomků pohřešovaného letadla.
  • 13. března - Pátrání po hledání úlomků, do kterého se zapojila Malajsie, Vietnam a Indie, zmizelého letadla skončilo bezúspěšně.
  • 15. března - Malajsijský premiér Najib Abdul Razak řekl, že letadlo někdo přinutil změnit směr a záměrně odpojil jeho komunikační a identifikační zařízení. Pátrání se přesunulo z Jihočínského moře na západ.
  • 16. března - Do pátrání po letadle se zapojilo už 25 zemí.
  • 17. března - Vyšetřování se začalo zaměřovat více na piloty letadla. Společnost Malaysia Airlines uvedla, že poslední slova adresovaná z letadla dispečerům na zemi pronesl druhý pilot letadla, a to krátce po ručním odpojení identifikačního systému ACARS. Načasování poslední zprávy a klidný hlas jejího autora posílilo podezření, že oba piloti - či jeden z nich - se mohli podílet na zmizení letadla.
  • 18. března - Na základě předpokladů, že někdo záměrně odpojil komunikační zařízení stroje a během letu ho přinutil změnit směr, byly vytyčeny nové zóny hledání - první mezi severem Thajska a Kazachstánem, včetně oblasti Sin-ťiang a Tibetu na západě Číny, druhá v jižní části Indického oceánu na jih od Indonésie. Podle spekulací mohlo letadlo po přerušení kontaktu s dispečery pokračovat v cestě ještě několik hodin. Na internetu se do úsilí najít ztracený stroj pomocí satelitních snímků zapojilo až tři miliony lidí.
  • 19. března - Kontrola e-mailů a prohlídka domácího letového simulátoru zatím neodhalily nic, co by naznačovalo, že piloti pohřešovaného letadla úmyslně změnili trasu stroje mířícího z Kuala Lumpuru do Pekingu.
  • 20. března - Satelitní snímky objevily v Indickém oceánu dva předměty, které by mohly být spojeny se zmizelým letadlem
Autoři: ,