10. listopadu 2009 21:50 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Vatikán se ptá: Existují mimozemšťané?

• Poslat
  • Redakce
  • 18Diskuse
Mimozemšťané jsou podle Vatikánu bratry křesťanů | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mimozemšťané jsou podle Vatikánu bratry křesťanů | foto: Koláž Šimon LNLidové noviny
VATIKÁN Vatikán se na několikadenním semináři o astrobiologii tázal, zda existuje nějaká forma mimozemského života. Mnozí účastníci semináře vyjádřili přesvědčení, že takový objev přijde poměrně brzy, napsala dnes agentura AFP k ukončení semináře.

"Ačkoli život tam nebyl nalezen, učí nás tento výzkum mnoho důležitých a užitečných věcí o našem světě, které mají vliv na filozofii a teologii," řekl tisku ředitel vatikánské astronomické observatoře José Gabriel Funes.

Seminář byl uspořádán u příležitosti Mezinárodního roku astronomie. Na pozvání Pontifikální akademie věd se jej zúčastnila třicítka astronomů, biologů, fyziků, geologů a chemiků. Pozvaní vědci byli experti ve svém oboru, "nežádali jsme od nich křestní list", zdůraznil Funes, aby ukázal otevřenost církve v těchto otázkách.

Profesor Chris Impey, astronom z Arizonské univerzity, řekl, že si je jist, že za několik let, rozhodně nejpozději za jednu generaci, nalezneme formy života ve vesmíru, ať už to bude ve sluneční soustavě nebo mimo ni.

Připomněl, že vesmír je tvořen uhlíkem, vodou a energií a že toho je ve vesmíru mnoho. Připomněl, že ve výzkumu planet bylo dosaženo neuvěřitelného úspěchu: v roce 1995 byla objevena první planeta mimo sluneční soustavu a nyní jich známe přes 400.

Argentinský jezuita Funes je spíše skeptický pokud jde o možnost, že by byly brzy objeveny další formy života. V roce 2008 však prohlásil, že víra v Boha je slučitelná s vírou v mimozemšťany, a dokonce řekl, že by mohla existovat planeta obydlená bytostmi, které se neprovinily prvotním hříchem.

Astrofyzička z francouzského Státního ústředí vědeckého výzkumu (CNRS) uvedla, že máme ty největší naděje nalézt život ve sluneční soustavě spíše než jinde. "Pokud existuje, nalezneme jej brzy," řekla a zdůraznila, že v astrobiologii denně realita překračuje představivost.

Profesor Jonathan Lunine, fyzik z univerzity Tor Vergata v Římě, zdůraznil, že existence nějaké formy mimozemského života ještě nebyla prokázána a možná nikdy nebude, vědci však nyní mají představu, kde by ji bylo možné nalézt.

• 18Diskuse

REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.