Kapitán ztroskotané italské lodi Francesco Schettino tvrdí, že nebezpečné přibližování k břehům vlastník plavidla dovoloval. Výkonný ředitel firmy Costa Crociere Pier Luigi Foschi v minulých dnech připustil, že se tyto akce konaly, ale bez vědomí vedení společnosti. Schettino v neděli vyšetřovatelům tvrdil, že firma podporovala větší přibližování výletních lodí k břehům pro okořenění cestování pasažérům.
ČTĚTE TAKÉ: |
Foschi předtím připustil, že i jiní kapitáni to v minulosti prováděli, ale podotýkal, že to bylo bez vědomí společnosti. Schettino se ale opírá o svého předchůdce na lodi Costa Concordia Maria Palomba, který se plavidlem v roce 2003 přiblížil k ostrovu Giglio skoro v místech, kde nyní ztroskotalo. "Pluli jsme hodně blízko. Pochopitelně jsme žádali o povolení," podotkl.
Podle italského listu Corriere Della Sera Foschi také prohlásil, že Schettino měl patrně charakterové vady, o kterých se oficiálně nehovořilo, například byl rád středem pozornosti. Zástupci obětí na to už reagovali údivem nad tím, proč tedy firma takového člověka vůbec zaměstnávala.
Dnes mezitím pokračovaly záchranné práce na místě nehody. Potápěči prorazili pod vodou jedno z oken, aby se dostali do prostor mezi 4. a 5. palubou. Pátrají v místech, kde byli nezvěstní podle očitých svědků viděni naposledy, ať už u seřadišť k evakuaci nebo u kabin.
Koordinátor záchranných prací Franco Gabrielli dnes povolil zahájení odčerpávání 2380 tun paliva z lodních nádrží poté, co od odborníků dostal potvrzení, že přitom mohou pokračovat záchranné práce. Podle odborníků tak nejsou bezpečnostní rizika v podobě například hrozícího požáru. Loď je navíc stabilizovaná a momentálně nehrozí, že by se ponořila hlouběji do moře. Gabrielli měl také jednat s italskou generální prokuraturou ohledně pravděpodobného ukončení dalších pátrání po nezvěstných kvůli tomu, že už se nepředpokládá, že by někdo z nich mohl být ještě naživu.
Po přečerpání nespáleného paliva, které hrozí vylitím do moře, má být vrak lodi, zakleslý ve dvou skalních výběžcích, vyproštěn jeřáby a remorkéry. Otázkou zůstává, zda bude vyprošťována celá loď, anebo zda bude nejdříve rozřezána.