Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

Vědci objevili dinosaura, který byl postrachem Evropy

LISABON - V Evropě se před zhruba 150 miliony let proháněl dinosaurus, kterému nebylo radno připlést se do cesty. Uvedli to ve středu dva portugalští vědci, kteří identifikovali největšího masožravého dinosaura, jaký byl kdy v Evropě nalezen. Deset metrů dlouhý Torvosaurus gurneyi byl podle vědců postrachem jurského období.

Vědci ve Francii objevili nový typ dinosaura foto: ČTK

"Rozhodně bylo lepší nechodit mu do cesty," řekl paleontolog Christophe Hendrickx, jehož citovala agentura Reuters. Torvosaurus gurneyi byl podle jeho slov impozantní tvor. Dvounožec vážící čtyři až pět tun měl lebku dlouhou skoro 1,2 metru a silné čelisti s čepelím podobnými zuby dlouhými až deset centimetrů.

Jeho tělo bylo možná porostlé nějakým raným druhem peří, dodal Hendrickx. "Byl to zjevně super-predátor živící se patrně býložravými dinosaury." Ostatky nového druhu našel v Portugalsku amatérský hledač fosilií v roce 2003 u skalních útesů v Lourinh?, městečku asi 72 kilometrů severně od Lisabonu. Výsledky zkoumání vědců zveřejnil odborný časopis PLOS ONE.

K druhu Torvosaurus podle vědců patřil také Torvosaurus tanneri, který ve stejné době žil v Severní Americe. Jeho fosilní pozůstatky se našly v Coloradu, Utahu a Wyomingu, a byl identifikován v roce 1979. Jméno Torvosaurus znamená "brutální ještěrka" a přídomek gurneyi dostal na počest Jamese Gurneyho, autora a ilustrátora oblíbené série knih Dinotopie.

Torvosaurus gurneyi nebyl jediný masožravý dinosaurus v Evropě té doby. Ví se například o evropské odnoži dobře známého amerického jurského predátora Allosaura, ale Torvosaurus objevený v Portugalsku byl větší. Zatím tak je Torvosaurus gurneyi nejen největší známý masožravý dinosaurus v Evropě, ale také největší známý pozemní predátor, jaký byl kdy na tomto kontinentu objeven, dodali vědci.

Ovšem v jiných koutech světa existovali i větší dravci. Tyrannosaurus v Severní Americe, Carcharodontosaurus a Spinosaurus v Severní Africe a Giganotosaurus v Argentině byli všichni mnohem větší než Torvosaurus; žili ale až v období křídy, následující po jurském období. "Torvosaurus už byl 80 milionů let fosílie, když po zemi chodil Tyrannosaurus rex," uvedli vědci.