Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto

Vědci objevili systém se třemi planetami vhodnými pro život

MYS CANAVERAL - Američtí vědci ve vzdálenosti 22 světelných let od Země objevili systém o nejméně šesti planetách, z nichž tři jsou v takzvané obyvatelné zóně, informovala agentura Reuters. Obyvatelná zóna je oblast kolem hvězdy, ve které jsou podmínky vhodné pro výskyt života.
Vesmír (ilustrační foto)

Vesmír (ilustrační foto) foto: Shutterstock

"Tohle je poprvé, kdy byly objeveny tři planety, které tuto zónu obíhají ve stejném systému," uvedl v prohlášení astronom Paul Butler z washingtonského vědeckého institutu Carnegie (CIW).

Zmíněný planetární systém vědci znají již z minulosti. Doposud se ale domnívali, že hvězdu označovanou jako Gliese 667C obíhá trojice planet. Z dřívějších pozorování zařadili jednu z planet do obyvatelné zóny, kde teploty umožňují výskyt vody v kapalném skupenství.

Větší než Země

Tato planeta a její dvě nově objevené příbuzné jsou větší než Země a menší než Neptun. Nový objev podle vědců zvýšil šance nalezení planety typu Země, kde jsou podmínky vhodné pro vývoj života.

"Místo sledování deseti hvězd, abychom našli jedinou potenciálně obyvatelnou planetu, můžeme nyní hledět na jedinou hvězdu, kde máme šanci najít několik takových planet," prohlásil astronom Rory Barnes z Washingtonské univerzity.

Vědci své poznatky o Gliese 667C přehodnotili na základě nových pozorování a opětovné analýzy dostupných dat. Z nich vyplývá, že systém má nejméně šest planet, ale odborníci nevylučují existenci sedmé. Navíc se ukázalo, že další dvě planety se pohybují na okraji obyvatelné zóny, takže by také mohly mít podmínky vhodné pro život.

Hvězda se nachází v relativní blízkosti Země, od které ji dělí 207 bilionů kilometrů. Jde o červeného trpaslíka, který má třetinovou velikost Slunce a který je nejmenší hvězdou systému trojhvězdy v souhvězdí Štíra.