Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie

Vědci našli 'vodní svět', nový typ planety

WASHINGTON - Američtí vědci našli nový typ planety - vodní svět zahalený párou. Těleso GJ 1214b je větší než Země, ale menší než Uran. Od Země je vzdáleno 40 světelných let, uvedl odborný server Space.com.

Umělecké ztvárnění 'vodního světa' GJ 1214b foto: astro.czReprofoto

Astronomové planetu poprvé objevili v prosinci 2009. Pozorování Hubbleovým vesmírným dalekohledem naznačují, že jde o vodní svět obklopený hustou atmosférou, která je plná páry.

"GJ 1214b se nepodobá žádné planetě, kterou známe," uvedl vedoucí příslušného výzkumného týmu Zachory Berta z astrofyzikálního centra v americké Cambridgi. "Velkou část její hmoty tvoří voda," řekl Berta.

Jedna jako polystyren, druhá jako železo

Dodnes astronomové objevili více než 700 planet mimo naší sluneční soustavu, takzvaných exoplanet. Patří mezi ně možná dalších 2300 objektů, což ale ještě musí potvrdit dodatečná pozorování.

Tyto planety jsou různorodé. Jedna je lehká jako polystyren, jiná má hustotu železa. Objeveny byly i světy, které obíhají kolem dvou hvězd jako planeta Tatooine z Hvězdných válek.

Ale planeta GJ 1214b, kterou lze najít v souhvězdí Hadonoše, je podle vědců něco zcela nového. Tato "Superzemě" měří v průměru zhruba 2,7krát více než naše planeta a má přibližně sedminásobnou hmotnost. Planeta obíhá ve vzdálenosti kolem dvou milionů kilometrů kolem hvězdy typu červeného trpaslíka, jenž její povrch zahřívá na zhruba 230 stupňů Celsia.

Kevin Costner ve filmu Vodní svět

Díky tomu, že astronomové znají hmotnost a objem planety, mohou vypočítat její hustotu, která je údajně jen dva gramy na kubický centimetr. Hustota Země je zhruba 5,5 gramů na centimetr krychlový. Hustota vody činí jeden gram na kubický centimetr.

Z toho prý vyplývá, že na GJ 1214b je pravděpodobně mnohem více vody než na Zemi a naopak méně hornin. Také složení vnitřních vrstev tohoto "vodního světa" se pravděpodobně výrazně liší od Země.