1. května 2009 13:13 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Vědci zkoumají hru. Kvůli pandemii

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 6Diskuse
World of Warcraft. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy World of Warcraft. | foto: Reprofoto
SINGAPUR Pandemie, ke které došlo v roce 2005 ve virtuálním světě počítačové hry, v současnosti poskytuje epidemiologům cenné údaje potřebné k předpovědi vývoje skutečné epidemie. Události internetového světa mohou předjímat témata, se kterými se budou muset potýkat političtí činitelé, pokud se rozšíří smrtelná nákaza takzvané prasečí chřipky z Mexika.

Počítačová hra World of Warcraft simuluje virtuální svět, který prostřednictvím internetu sdílí miliony hráčů po celé zeměkouli. V září 2005 firma Blizzard Entertainment, která hru stvořila, otevřela novou část virtuálního světa - jeskyně Zul´Gurub. V nich sídlil hadí bůh Hakkar, mezi jehož zákeřné schopnosti patřila mimo jiné schopnost šířit nákazu zvanou Otrava krve.

Otrava krve tak poskytla něco nečekaného - možnost studovat pandemii v ojediněle spletitém virtuálním prostředí, ve kterém se nepředvídatelně rozhodovaly čtyři milióny jedinců, napsala agentura Reuters.

Nečekaná pandemie zaskočila výrobce hry
Společnost Blizzard Entertainment nikdy nezamýšlela vypustit virtuální nemoc nekontrolovaným způsobem. Mohli se s ní nejprve setkat poměrně pokročilí hráči, kteří pronikli hluboko do jeskynních komplexů. Většina hráčů, která se dostala ve hře tak daleko, byla dostatečně silná na to, aby jejich postavy přežily. U nemoci se nepředpokládalo, že by se rychle šířila. Ale stejně, jako tomu bývá ve skutečném světě, se věci nevyvíjely podle plánu. Pandemií Otravy krve byly postupně postiženy odhadované čtyři miliony hráčů. Celá virtuální města byla pokryta mrtvolami, většina přeživších utíkala z měst na venkov. Společnost Blizzard Entertainment musela nakonec podvádět, aby zachránila svůj virtuální svět - resetovali počítače.

Nina Feffermanová a Eric Lofgren z lékařské fakulty Tuftsovy univerzity ve Spojených státech publikovali v roce 2007 na toto téma článek v časopise Lancet Infectious Diseases. Virtuální pandemie podle nich umožnila nahlédnout do způsobu šíření pandemií v reálném světě. Hra World of Warcraft dovoluje hráčům, aby své postavy rychle přemisťovali z místa na místo. Některé nakažené postavy se tak z jeskyní přemístili do měst, kde slabší jedinci začali hromadně umírat. Dalším faktorem se stala možnost chovat ve hře různé zvířecí mazlíčky. Ti sehráli klíčovou roli v šíření nemoci mimo virtuální jeskynní komplex.

Psychologie pandemie, možnosti terorismu
Na Otravě krve byla zajímavá především odezva hráčů. Umožnila nahlédnout do psychologické odpovědi na epidemii v rozsahu, který si většina počítačových modelů netroufá postihnout. Někteří hráči spěchali na pomoc bez ohledu na riziko, používajíce své léčivé schopnosti. "Jejich chování mohlo ve skutečnosti urychlit běh epidemie... tím, že udrželi nakažené postavy dost dlouho naživu, aby šířily nákazu dále. Sami se nakazili a stali se nositeli nemoci, když spěchali do jiné oblasti," píší Feffermanová a Lofgren.

Jiní se zase nakazili schválně a pohybovali se v obydlených oblastech. Podle některých bezpečnostních analytiků to může přinést poznatky o teoretickém zneužití pandemie teroristy.

Karanténa nezabrala, svět navíc zamořily dezinformace
Firma Blizzard Entertainment se ve snaze bojovat proti nekontrolovaně se šířící nemoci pokusila uvalit karanténu na postižené oblasti. Podobně jako v reálném životě byly však hranice částečně propustné a někteří nakažení si našli svoji cestu do "bezpečných" oblastí. Neschopnost zastavit nákazu samotnými tvůrci hry je podobná očekávání při skutečných epidemiích.

Když se bezradní hráči pokoušeli nemoc svých postav léčit, zavládl na internetu zmatek a došlo k šíření dezinformací. Ve studii o pravděpodobných dopadech velké pandemie varovalo Světové ekonomické fórum (WEF) před rizikem "infodemie". Jde o rychlé šíření nepřesných nebo neúplných informací, které mohou umocnit dopady samotné šířící se nákazy.

World of Warcraft.

ČTK, Lidovky.cz
  • 6Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz