Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Veletrh v Maastrichtu: páv s diamanty za 100 milionů dolarů

USA

  18:00
MAASTRICHT - Nejprestižnější veletrh s uměním na světě TEFAF, který se právě koná v holandském Maastrichtu, nabízí jako každoročně to nejlepší ze světového umění.

Brož v podobě páva od šperkaře Laurence Graffa foto: TEFAF

Od starožitností po design

Veletrh TEFAF původně vznikl v roce 1975 jako trh se starými obrazy a starožitnostmi. Postupem času se ale nabídka rozšiřovala a v současné době můžete na jednom místě najít širokou škálu uměleckých děl všech období, žánrů a stylů. Všechny exponáty ale pojí jedno – jsou to prověřená díla vysoké kvality, protože TEFAF si velmi zakládá i na svých expertízách. „Excellence, Expertise, Elegance“, to je motto veletrhu, které celkem dobře vystihuje povahu toho svátku umění, protože elegance je tady také vidět na každém rohu.

Na třicet tisíc exponátů od starověkého umění, starých mistrů, starožitností a šperků až po moderní umění a design čeká až do neděle 24. března na svoje potencionální kupce. Včetně toho nejdražšího kousku – brože v podobě páva s diamanty, která je na prodej za neuvěřitelných 100 milionů dolarů.

Do Maastrichtu se sjelo přes 260 vystavovatelů z 20 zemí světa, aby své nejlepší zboží nabídli bohatým uměnímilovným sběratelům a investorům, kteří špičkové umění právem považují za výnosnou investici, ale také zástupcům světových muzeí a galerií – protože i pro ně je návštěva tohoto veletrhu každoroční událostí. Hned v zahajovací den nakoupila nové kousky do své sbírky například dvě významná holandská muzea Mauritshuis a Rijksmuseum. 

Z přibližně 70 tisíc očekávaných  návštěvníků tvoří ale část i ti, kteří se prostě chtějí potěšit pohledem na světové umění, protože návštěva tohoto veletrhu vydá za návštěvu hned několika muzeí dohromady.

Pečetidlo s kulkou, která málem zabila cara

Jedním z vrcholů letošní nabídky starých mistrů a také jedním z nejdražších obrazů je Portrét muže v černém obleku s bílým límcem od Diego Velazqueze, který galerie Otto Naumann z New Yorku nabízí za 14 milionů dolarů.

To je ovšem nicotná  suma oproti již zmíněné malé broži v podobě páva, kterou slavný šperkař Laurence Graff opatřil tisícem bílých i barevných diamantů a představuje na veletrhu  za neuvěřitelných 100 milionů dolarů. Těžko říci, zda si tento šperk zakoupí  třeba katarský princ, který byl jedním z prvních návštěvníků letošního ročníku, ale v každém případě má Graff, nazývaný jako „král diamantů“, o publicitu postaráno. 

Umění je dobrá investice, ale pravý sběratel vybírá srdcem

Vlekoucí se ekonomická krize má dopad i na trh s uměním. Ve zprávě,  kterou si TEFAF si nechává každoročně zpracovat, uvádí  Dr. Clare Andrew z Arts Economics, že světový obchod s uměním v roce 2012 představoval  43 miliard EURO a zaznamenal  oproti předchozímu  roku pokles o 7 %. Čína, která byla v roce 2011 největším trhem s uměním na světě, zaznamenala propad a vedení se opět ujalo USA. Na obzoru je ovšem nový zajímavý trh – Brazílie. „S ekonomickým růstem země tam totiž také roste počet bohatých sběratelů,“ vysvětluje Clare Andrew. A kteří byli nejlépe prodávaní autoři za uplynulých deset let? „Picasso, Warhol, Chagall, Miro a Dali", uvádí Thomas Galbraith ze společnosti Artnet. A co se týče návratnosti investic? Podle Galbraitha vede žebříček čínský  figurální malíř Yang Feiyun, následuje venezuelský „op art“ umělec Cruz Diez, americký abstraktní výtvarník Christopher Wool a jihoafrická malířka Irma Stern. Jak ale dodává George Abrams, americký sběratel starých holandských kreseb a člen představenstva TEFAF:  „Pravý sběratel se řídí především srdcem a na statistiky ohledně prodejů a návratnosti investic může klidně zapomenout.“

Některá díla mají opravdu zajímavou historii, která zvyšuje jejich hodnotu, jako například zlaté pečetidlo ruského cara Nikolaje II z roku 1905, do kterého šperkař Carl Fabergé zasadil kulku, která cara málem zabila. Nyní tuto věcičku nabízí londýnská galerie Wartski za šetimístnou sumu.

Svoji hodnotu mají i podpisy slavných, to ví každý sběratel. Zájemcům se tady představuje kniha hostů z newyorské restaurace, kde se zvěčnil svým podpisem Joan Miró a několik dalších slavných osobností.

Toyen, česká fotografie a svatá Barbora z Waldesovy sbírky

Pařížská galerie Berès, která vloni přivezla několik obrazů Františka Kupky, letos nabízí olej na plátně od Toyen s názvem La foire (Jarmark) z roku 1925.

Na veletrhu je zastoupena i česká fotografie, a to hned několika umělci. Vídeňský galerista Johannes Faber  vystavuje vedle děl Henri Cartier Bressona či Rudolfa Koppitze také fotografie Františka Drtikola, Josefa Sudka a Jana Saudka. S českými autory má tradičně úspěch. Hned první den se objevily v popiscích fotografií Jaro na Pražském hradě od Josefa Sudka a Nový život od Jana Saudka červené puntíky zakrývající cenu a značící, že již našly své majitele.

Zajímavostí v této expozici je i to, že Faber do ní zařadil také čtveřici fotografií svérázného amatérského fotografa Miroslava Tichého, který své snímky žen na koupališti nebo v obchodech pořizoval jako voyer a o jehož dílo a uměleckou hodnotu jeho fotografií  se vedou mezi znalci umění spory. Jedno je ale jisté,  po několika zahraničních výstavách se teď jeho fotografie octly i na nejslavnějším veletrhu s uměním a jsou nabízeny za nemalou sumu.

Londýnská galerie Dickinson přivezla letos mezi jinými i malý obraz – temperu na dřevě neznámého autora české školy z roku 1390 znázorňující umučení svaté Barbory. „Tento obraz, který  je svým provedením srovnáván s díly Mistra Třeboňského, patřil  do sbírky Jindřicha Waldese a později se octl v soukromé sbírce v USA," uvádí galerista. Byl také zapůjčen do Metropolitního muzea umění v New Yorku a nyní jej Dickinson prodává za 780 tisíc liber.

Kresby van Gogha nejsou na prodej

Ne všechno je ovšem na prodej. TEFAF se snaží podpořit pověst vyjímečné události také představením vyjímečných děl, která nejsou na trhu, a zve k přehlídkám významné galerie a muzea.

Na letošním ročníku představuje Van Gogh Muzeum z Amsterodamu vybraná díla Vincenta van Gogha ze své sbírky kreseb. Ředitel muzea  Axel Ruger a kurátorka Marije Vellekoop vybrali 15 kreseb, z nichž některé sloužily jako cvičné kresby a jiné jako studie k jeho obrazům. Jsou zde zastoupena  různá období umělcova života, ať již v jeho začátcích v Den Haagu či pozdější kresby z Nuenen, pařížské akvarely  nebo díla  z vrcholného období  jeho tvorby v Arles.

Autor: