Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Často jde o život, stát by měl zpřísni pravidla

Starostové píší

  1:49
VELKÝ OSEK (Středočeský kraj) - Problematika výkupu odpadů, zejména kovových je poměrně často diskutovaným tématem. A to i bez znalosti některých základních věcí v oblasti odpadového hospodářství obcí a měst, ale zato s poměrně značnou dávkou emocí.

Velký Osek. foto: www.velkyosek.cz

Je nade vší pochybnost jasně dáno, že dle zákona o odpadech se obce a města mají postarat o všechny odpady vyprodukované v běžném životě občany – fyzickými nepodnikajícími osobami. Jde o tzv. komunální odpady. Ty se skládají s různých složek – papír, plast, sklo, dřevo, kovy, bioodpad atd. Mezi komunální odpad nepatří stavební odpady, které každý stavebník musí řešit samostatně, jelikož stavební činnost není obvyklá v běžném životě jednotlivce. Nehledě na to, že o tyto odpady se v drtivé většině postará stavební firma, která má zakázku na starosti. Na toto množství odpadů musí obec na svém území připravit a zainvestovat určitou infrastrukturu (sběrné nádoby, místa, dvory) a svozy. Část nákladů s tímto spojených obec kryje z vybraných poplatků za odpady, které každoročně má právo od občanů vybrat. V jaké výši určí zastupitelstvo dané obce. A do tohoto systému se již desítky let „prolamuje“ prvek svobodného podnikání v podobě provozování soukromých výkupen kovů a dalších hodnotných odpadů. I tento prvek může být funkční v rámci odpadového systému obce, ale za jednoznačně daných pravidel. A ta bohužel nejsou nastavena řadu let. 

Za účelem snazší a efektivnější kontroly vydal Institut pro udržitelný rozvoj měst a obcí (IURMO, odborná organizace Svazu měst a obcí ČR) metodiku, jak správně kontrolovat výkupny odpadů, jaké odpady se mohou dávat do výkupu. Metodika je často využívána a napomáhá ke zlepšení prostředí v této oblasti. Je také na každé obci, zda se dohodne s výkupnami. Nám ve Velkém Oseku se to povedlo.

Samozřejmě lze dojít k závěru, že to asi vyhovuje zejména provozovatelům výkupen, ale kromě nich tu jsou i jiné skupiny, které se na dané „volnosti“ značně přiživují. Takže obcím, které se mají postarat o všechen odpad, někteří spoluobčané z kontejnerů na plast a papír vykrádají nashromážděný materiál. Kontejnery pak nemají výtěžnost, jejich provozování je pak v podstatě nadbytečné. Na druhou stranu, když by byly odstraněny, mnoho spořádaných obyvatel bude apelovat na vedení obce, aby kontejnery vrátilo, že chtějí třídit. 

Kromě vykrádání kontejnerů však dochází i k systematickému rozkrádání zejména kovového příslušenství železnice (kolejnice, vagony aj.), silnic (svodidla, dopravní značky aj.) a obecního majetku (kanálové poklopy, stojany na kola, zábradlí, aj). Důsledky mohu být dalekosáhlé, často jde totiž o ohrožení zdraví, života, například když je ukradeno kabelové bezpečnostní vedení od signalizace přejezdu vlaku. Je proto logické, aby stát pravidla upřesnil a dokonce i zpřísnil. Jednou z možností bylo zavedení bezhotovostních plateb. Ačkoliv Svaz měst a obcí na základě podnětu svých členských obcí požadoval zákaz výkupu od fyzických nepodnikajících osob s tím, že tento odpad bude odevzdáván na místa určená obcí. Obec pak tento odpad zaeviduje a předá (prodá) oprávněné osobě – výkupci nebo přímo zpracovateli. Případné příjmy z tohoto předání (prodeje) jdou do veřejného rozpočtu obce a slouží ke krytí nákladů na provozování obecního odpadového systému, který slouží všem občanům.

Bezhotovostní platby jsou v dané věci mechanismem kontrolním, kterým je dohledatelný příjemce prostředků za prodej odpadů. Samozřejmě je to vše o tom, zda je zaevidován ve výkupně ten správný příjemce prostředků. Česká ulička se totiž nalezla i v této věci, kdy se v dohodě mezi výkupcem a člověkem předávajícím odpad podepisovaly směnky, šeky či různé poukazy, které se ihned proplácely. Je faktem, že množství vykupovaného odpadu od nabytí účinnosti vyhlášky o bezhotovostním výkupu kleslo cca o jednu třetinu, na druhou stranu to zatím nic nevypovídá o tom, zda neprotéká více materiálu nelegální, neevidovanou cestou. Bude zajímavé vidět vyhodnocení dopadů této vyhlášky z různých pohledů, tj. od ministerstva životního prostředí, výkupců, silničářů, železnic i obcí a měst. V životě měst a obcí se vyhláška zásadně neprojevila. Jde pouze o jeden z prvních kroků ke zlepšení situace, ale další opatření by měla následovat. Zvláště, když obce a města mají a budou mít stále odpovědnost za odpady svých občanů a musí se podílet na závazcích ze směrnice Evropské unie o odpadech, které na ně ohledně třídění přenáší český stát.

Pavel Drahovzal., starosta Velkého Oseka, Nezávislí pro Velký Osek

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!