12. prosince 2013 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Design

Vetřelci a volavky podruhé: kinetické
sochy a příběh s dobrým koncem

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Kinetická plastika Jiřího Nováka v Jablonci | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kinetická plastika Jiřího Nováka v Jablonci | foto: Archiv Zdeňka Lukeše
V totalitní éře vzniklo na našem území mnoho významných plastik, které by dnes mohly zdobit lecjakou významnou galerii. Bohužel vinou nezájmu, špatné péče či vandalství jsou osudy těchto děl v drtivé většině případů smutné.

Jak jsem slíbil před týdnem, ještě jednou se vracím k plastikám z normalizační éry ve veřejném prostoru, tedy tématu výstavy v holešovickém Doxu, kterou připravilo sdružení Vetřelci a volavky. Posledně jsem tu líčil, jak svízelné bylo postavení výtvarníka v totalitní éře, kdy na vše dohlížely ideové komise. Přesto vznikla řada děl, která mají vysokou kvalitu, jsou skutečně originální a obstála by i v jiných zemích.

ČTĚTE TAKÉ: Vetřelci a volavky aneb smutné osudy plastik z 60. až 80. let

Vladimír Kýn: Betonová zeď v reálu Základní školy v Kralupech nad Vltavou vznikla v letech 1968-1969. Část zdi je v exteriéru, část vstupuje skleněnou stěnou do vestibulu školy.

Některá byla z politických důvodů odstraněna, ale jiná přežila, ta však paradoxně mizí v současné posttotalitní době vinou nezájmu či špatné péče. Mnohé sochy nejsou zdokumentovány, takže jejich případná obnova bude nemožná. Ty kovové končí zpravidla ve sběrných surovinách, plastiky z kamene nebo betonu bývají rozbity nebo posprejovány.

Mnohé z nich by přitom byly ozdobou lecjaké významné galerie. V polovině devadesátých let jsme některá díla v různém stádiu devastace natočili v rámci televizního seriálu Černé ovce. Byla to tehdy snad nejsmutnější práce, kterou jsem dělal – někde jsme nacházeli už jen základy soch. Jeden díl jsme věnovali ocelové abstraktní plastice Vladimíra Janouška a Jiřího Nováka – tedy dvou špičkových českých výtvarníků. Byla to svařená konstrukce z ocelových nosníků, jež tvořila součást tribuny fotbalového stadionu Sparty na Letné.

Ukryta před okupanty

Plastika byla původně červená v kontrastu k černé ocelové konstrukci tribuny. Po ruské okupaci ji autoři natřeli na černo, aby nebyla tak výrazná a unikla pozornosti komise, vedené Vladimírem Šoltou, jež díla „ideově nevhodných“ umělců odstraňovala. To se sice podařilo, ale co je to platné, když v rámci známé na černo provedené rekonstrukce stadionu v devadesátých letech skončilo dílo ve šrotu.

Jiří Novák (1922–2010) byl také tvůrcem prvních kinetických plastik u nás. Jako mladý absolvent Vysoké školy uměleckoprůmyslové instaloval sochy v později legendárním československém pavilonu na světové výstavě v Bruselu 1958.

Kinetická plastika na pražském sídlišti Novodvorská, je dílem Jiřího Nováka

V belgické metropoli se tehdy poprvé setkal s tvorbou slavného amerického umělce Alexandera Caldera a jeho dílo mu učarovalo. Hned po návratu se začal tématu pohyblivých plastik, které pohání vítr nebo voda, věnovat. Zkonstruoval jich celou řadu, a to tak dovedně, že bez větší údržby fungovaly celá léta. Dnes se z nich zachovala jen malá část. Před pár roky zmizela beze stopy socha v areálu pražského Výstaviště, která stávala poblíž někdejšího panoramatického kina, později přestavěného na divadlo Spirála. Ta přitom přežila celkem bez úhony i povodeň v roce 2002.

O tu největší (a nejkrásnější) Novákovu kinetickou sochu, která zdobí náměstí při Novodvorské ulici v Praze-Krči, jsme bojovali s téměř devadesátiletým autorem, přáteli i původními tvůrci tamního sídliště ze šedesátých let Vladimírem Ježkem (před pár dny zesnulým) a Alešem Bořkovcem řadu měsíců. Radnice Prahy 4 ji chtěla odstranit v rámci „modernizace“ prostoru náměstí. Tenhle příběh měl však dobrý konec – socha zůstala na svém místě, bazén, z něhož vyrůstá, byl opraven a kovové „plachty“ se zase pomalu otáčejí ve větru. Funkční jsou i podobná Novákova díla v Jablonci nad Nisou nebo v Liberci. Mimochodem, málokdo asi ví, že Jiří Novák je autorem mistrovské kopie snad nejkrásnější sochy Karlova mostu: Braunova Snu svaté Luitgardy.

Když jsem dělal před pár lety s tehdy prakticky zapomenutým Jiřím Novákem rozhovor do Revolver Revue, probírali jsme se starými fotografiemi a byla to většinou přehlídka smutných příběhů mnoha výtvarných děl. Skvělou plastiku, poháněnou vodním proudem, instalovanou v jedné škole, nechala odstranit paní ředitelka, aby se prý o ni nemusela pořád starat. Zmizelo několik prolézaček z dětských hřišť i plastická stěna u vstupu do divadla Semafor u Františkánské zahrady v centru Prahy. Obávám se, že by mohlo být odstraněno i geniální, leč dnes už nepoužívané Novákovo logo Československé televize u vstupu do budovy na Kavčích Horách.

Rozruch kolem Novodvorské ale způsobil, že se o Jiřím Novákovi začalo psát, vznikla pak krásná výstava a katalog. Mladí výtvarníci a kunsthistorici, kteří dnes oprašují tahle zapomenutá díla, zkrátka odvádějí záslužnou práci…

Zdeněk Lukeš, Lidové noviny
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz