10. března 2009 15:40 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Více mužů do škol,
požaduje ministerstvo

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 34Diskuse
Učitel | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Učitel | foto: Lidové noviny
PRAHA 22 000 ku 27. Takové je zastoupení učitelek a učitelů v předškolním vzdělávání, tedy v mateřinkách. O moc lépe na tom nejsou ani základní školy. Tady je mužů 16 procent, na středních školách pak 41 procent – nejčastěji však ve vedoucích funkcích.

Obrovský nedostatek mužů ve školství chce změnit i příslušné ministerstvo. Spolu s Ligou otevřených mužů připravuje kampaň s názvem Muži do škol. „Cílem je nabídnout nástroje, jak muže vhodně oslovit, podpořit a zajistit jejich aktivní participaci na zvýšení kvality vzdělávání dětí a prosazování rovných příležitostí v praxi,“ řekl na včerejším semináři „Muži do škol“ Václav Šneberger z­ Ligy otevřených mužů.

Podle něj muže školství neláká například proto, že nemají rádi instituce a neradi do nich vstupují. Další problém pak vidí v­tom, že jim současný školský systém nenabízí seberealizaci a finanční a společenské ocenění. „Nechci, aby mi jeden z­ těch sedmadvaceti učitelů řekl, že když řekne, že učí ve školce, musí to pak dlouze zdůvodňovat a dokazovat, že je normální,“ řekl Šneberger.

Podle ministerstva školství však nejde nedostatek mužů ve školách řešit pouze lepšími platy. Právě ty jsou ale nejčastěji uváděny ja ko důvod, proč muži do škol nejdou. "Je jasné, že finance ve školství chybí a jejich navýšení je nutné. To bude ale samozřejmě plošné. Jak ale ukazují například zkušenosti ve Skotsku, finance nejsou jediným a zaručeným řešením celé situace, ani plat 35 tisíc korun nezvedne zaručeně počty mužů ve školách," řekla Laurenčíková.

 Podle ní je nejdůležitější zvednout učitelské profesi prestiž. Odborníci totiž upozorňují na fakt, že školství nemá u Čechů příliš dobrou pověst a učitelé nejsou příliš populární. Je prý proto zapotřebí zlepšit pohled společnosti na celý obor.

„Zapotřebí jsou veřejné diskuse a velká kampaň, která by přilákala do škol muže a hlavně povznesla profesi učitele,“ vysvětlila plány náměstkyně ministra Klára Laurenčíková. A Šneberge upozorňuje i na problematický stereotypní pohled na působení mužů ve školství.

„Existují tři skupiny stereotypního vnímání mužů,“ řekl. Buď je to muž macho,  který potřebuje obdiv žen, druhý pak profesor, ten zase vyžaduje klid na své věci a práci a třetí jsou pak slaboši, kteří by neuspěli v mužském světě. A právě poslední typ muže je ten, který podle stereotypních představ nejčastěji může vstupovat do školství. Nejprve se proto musí změnit pohled společnosti na školství jako takové a na předsudky.

Kromě kampaně chce také Liga otevřených mužů nabídnout školám, zřizovatelům, pedagogickým fakultám i samotným učitelům podpůrné skupiny a informační portál. Školy by se tak mohly naučit, jak si muže v pedagogickém sboru udržet, a učitelům naopak pomoci například v seberealizaci.

Ve svých plánech se ministerstvo chce inspirovat například ve Skotsku. Také zde totiž řešily kritický nedostatek mužů ve školství, konkrétně v předškolské výchově.  A pomohl jim v tom projekt organizaci Men in Childcare, který se zaměřil na školicí korzy pro muže. "Uvědomujeme si, že když bude v oblasti péče o dítě pracovat více mužů, napomůže to změnit obecný pohled že jde pouze o ženskou práci," vysvětlil Kenny Spence koordinátor projektu Men in Childcare s tím, že je nejdůležitější, aby mělo dítě ženské i mužské životní vzory a to ve stejném měřítku.  " V oboru předškolní výchovy pracovalo v ­Edinburghu pět mužů. Nyní jich je plně kvalifikovaných šedesát. Od roku 2001 prošlo našimi kurzy už 1200 mužů,“ dodal.

Díky kurzům, které nyní již probíhají po celém Skotsku, můžou muži získat Vyšší národní certifikát již během 16ti týdnů. A jak se ukázalo, muži o práci s dětmi stojí. "Potvrdil to i průzkum naší společnosti. Jeden ze čtyř mužů v něm říká, že by zvážil možnost pracovat v oblasti péče o dítě," dodal Spence.

Jeho oslav ostatně potvrzuje i Václav Šneberger. Podle jeho slov není pravda, že by české muže nezajímala výchova a vzdělávání dětí. Již nyní se na ní podílejí. Zatím však jen v oblastech sportu, turistiky a zájmových činností. "Muži se na školách cítí osamoceni a nemají ani možnost kariérního postupu. Učitel ve čtyřiadvaceti letech nastoupí na školu jako matikář a v šedesáti letech z té stejné pozice odchází do důchodu," řekl Šneberger. Zároveň upozorňuje na to, že mít mužské vzory ve svém okolí je pro děti při jejich výchově zcela zásadní. "I Harry Potter měl ve svém okolí víc mužských vzorů, než mají české děti. Je jedno že třeba negativní, ale měl možnost se s nimi vypořádat a nějakým způsobem na ně reagovat. To naše děti v našem školství zatím nemohou," dodal.

  • 34Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz