Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

VIDEO: Oteplování zrychluje. Překoná Země hranici 2 stupňů, ze které není cesty zpět?

Svět

PRAHA - Planeta Země se postupně otepluje doposud nevídanou rychlostí. Dokonce takovou, že to nejspíše překoná veškeré modely vycházející z dat za holocén, tedy posledních deset tisíc let. V holocénu se nacházela období trvající stovky let, kdy se průměrná teplota vychylovala o 1 až 2 stupně. Do konce tohoto století má však oteplení poprvé překročit hranici 2 stupňů. Podívejte se na interaktivní model oteplování od roku 1900.

Demonstrace při summitu G7 v Giardini Naxos - Greenpeace aktivisté se zasazují za politiku, která zastaví globální oteplování foto: Reuters

Na tom, že globální oteplování mění naši planetu, se shoduje 99 procent světových klimatologů. I proto se začala zavádět opatření, která by měla snížit emise skleníkových plynů. Ani všechny dosavadní snahy však podle nejnovější studie nemusí stačit.

Řím možná čeká voda na příděl. Politik chce ukázat Trumpovi, co umí klimatické změny

Od roku 1940 se planeta Země v průměru oteplila o 0,8 až 1,5 stupně Celsia. Výzkum publikovaný v prestižním časopise Nature došel k závěrům, že se Země do roku 2100 oteplí o dva stupně bez ohledu na environmentální snahy lidstva.

„Obří části populace budou žít na místech, kde nebudou lidé schopni překonávat dlouhé vlny horka, zvednou se hladiny moří, oceán bude teplejší a kyselejší a bude mít méně kyslíku,“ řekl americkému serveru Business Insider environmentalista Bill McKibben.

Výzkumník Finského meteorologického institutu Antti Lipponen například sledoval data amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA). Vytvořil na základě nich animovanou infografiku, která ukazuje proměnu teplot v posledních 116 letech ve všech zemích světa.

V rámci pohyblivého grafu je vidět, že současný vrchol v oteplování začíná zhruba kolem roku 1990. Chladné roky, zvýrazněné modrými sloupci se stávají mnohem vzácnějšími a velikost jednotlivých ukazatelů neustále viditelně roste. Nejteplejší roky zaznamenané od počátků přístrojových měření se udály v posledním desetiletí. Kalifornské Údolí smrti letos v červenci překonalo stoletý rekord nejteplejšího měsíce historie.

Přírodní „archivy“, jako jsou jádra ledovců, letokruhy stromů či vrstvy sedimentů, ukazují náhlý vrchol v teplotách v porovnání s minulými geologickými obdobími. Přístrojová měření přírodní zdroje v posledních 200 letech doplňují, vědci proto čerpají i z dat sesbíraných meteorologickými stanicemi a dokonce i pomocí satelitních měření.

Infografika končící v roce 2016 zatím končí těsně pod hranicí výkyvů o 2 stupně. Se současným tempem růstu teploty je však otázkou času, kdy hranici planeta Země překoná. Podle zmíněné studie se tak má stát s 95tiprocentní šancí.

Pařížská klimatická dohoda se snažila nastavit standardy snižování emisí skleníkových plynů, aby se výkyvy zastavily maximálně na 1,5 stupních Celsia. Společný výzkum vědců z několika amerických univerzit došel k závěru, že i při aktivním snižování emisí bude teplota růst v průměru o 3,2 stupně Celsia. Vycházejí při odhadech z růstu globální populace, HDP na obyvatele a předpokládaných emisí, které z těchto ukazatelů vycházejí.

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.