Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Penze Vikiho Cabadaje má nastavit etické limity v reklamě

Média

  11:33
PRAHA - Vládní televizní reklama vybízející k důchodovému spoření možná změní pravidla celého oboru. Rada pro reklamu (RpR) se na včerejším zasedání rozhodla udělat ze spotu na 2. penzijní pilíř exemplární případ, který nastaví etická pravidla komerční komunikace.

Jan Antonín Duchoslav ve vládní reklamě. foto: Reprofoto

„Odkládejte si stranou třeba 500 korun na důchod a stát vám k tomu přidá každý měsíc 750,“ láká herec Jan Antonín Duchoslav.

Jestli rošťák Viki Cabadaj z komedie Sněženky a machři nemlží i ve zralém věku, chtějí mít experti z RpR jasno do 13. června, kdy zasedne arbitrážní komise.

„Na kauze Duchoslav bychom rádi nalezli pevnější a dlouhodobě dodržovaný pohled na interpretaci etického kodexu,“ řekl LN prezident rady Radek Pokorný. Klíčové je podle něj jasně říct, co se ještě v reklamě může říct a co už je za hranou etiky. „Speciálně v tom ohledu, jestli člověk od státu něco dostává, pokud mu ten umožňuje, aby si něco jen nechal. To je klíčový problém,“ zmiňuje Pokorný.

Rada tedy na základě občanské stížnosti vyhodnocuje, jestli kabinet ve spotu oprávněně používá jako lákadlo „státní příspěvek“.

Účastník 2. pilíře si totiž může převést do soukromého fondu tři procenta ze sociálních odvodů, která by jinak skončila v průběžném penzijním systému. Kdo se pro to ale rozhodne, ten si zároveň o několik stokorun až tisíc sníží budoucí státní důchod a nemá cesty zpět.

„Někomu sice chybí informace o nemožnosti z něho vystoupit nebo že se vstupem mírně snižuje výše složky státního důchodu,“ přiznal o spotu vládní mluvčí Jan Hrubeš. „Na druhou stranu v něm například není ani informace, že důchodové spoření se dědí nebo se zhodnocuje v rámci investičních strategií,“ tvrdí na obranu kampaně.

Lidem starším 35 let se cesta do 2. pilíře uzavře 30. června a zájem o novinku je dosud nízký.

Autor: