Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Vily na pražské Hanspaulce i dřevěné chaty

Pohled Zdeňka Lukeše

  6:00
PRAHA - Výstava, otevřená do konce května v pražské Galerii Jaroslava Fragnera, představuje tvorbu předního českého architektonického studia Atelier 8000 z Českých Budějovic. Založili jej v roce 1989 Martin Krupauer a Jiří Střítecký. Druhý z dvojice zemřel v listopadu 2012 a expozice je věnována především jeho památce.

Administrativní budova pro společnost Eurotel v Praze-Michli v areálu BB centra, navržená Atelierem 8000, byla dokončena v roce 2002. Průčelí ozvláštňují šikmé ocelové prvky. foto: JIŘÍ STŘÍTECKÝ ATELIER 8000

Pojetí výstavy je netradiční. V hlavním sále tvoří dominantu prostoru stylizovaná hlava architekta, do níž může návštěvník vstoupit nebo jen zvenku sledovat hru světel a projekcí s hudebními efekty. Na stěny jsou promítány práce studia, v předsálí jsou umístěny panely s návrhy a realizacemi.

Rozmařilá architektura Atelier 8000 má za sebou řadu významných staveb na mnoha místech. V jihočeské metropoli k nim patří jednoduchý kubus Státní vědecké knihovny z let 1989–1993 nebo zvlněná fasáda Československé obchodní banky z následujícího roku, která otvírá poněkud divoké období tvorby studia, poznamenané dekonstruktivismem – jedním ze soudobých architektonických směrů, ovlivněným dílem filozofa Jacquese Derridy.

Dekonstruktivismus pracuje s výraznými, často kontrastními tvary a formami, které někdy záměrně působí až chaoticky, jak je patrné na tvorbě jeho nejznámějších protagonistů Franka Owena Gehryho a Zahy Hadid. Atelier 8000 byl v té dekádě naším nejspíš prvním a nadlouho nejvýznamnějším reprezentantem tohoto expresivního stylu, jakkoli se tomu zařazení autoři brání. Sám Střítecký komentuje dynamické tvary budovy jako „přetlak, radost ze života a to vše expresivně přeneseno do hmoty“.

Podobně rozmařile působí dvorní přístavba České advokátní komory z poloviny 90. let, jež sídlí v cenném Schirndingovském (nebo také Kaňkově) barokním paláci na nároží Národní třídy a Mikulandské ulice na pražském Novém Městě. To, co je divákovi při pohledu z ulice zcela ukryto, je však materiálově i tvarově kontrastní: skleněnými deskami opláštěné hranoly, z nichž jeden je vykloněn tak, že svírá s nádvořím ostrý úhel, nebo robustní ocelová konstrukce, částečně přiznaná na průčelí dvorního traktu.

Nová Stará celnice

V další – odtud nepříliš vzdálené – realizaci na náměstí Republiky, jíž je přestavba a dostavba budovy bývalé Staré celnice, autoři už intervence neskrývají a expandují do prostoru za budovou (pravda, poněkud ukrytého ve slepé uličce mezi blokem domů při Hybernské ulici a navazujícím Swéerts-Sporckovým palácem). Při pohledu z náměstí Republiky je však nová partie, již tvoří vyvýšená část administrativy vestavěné do nádvoří, nepřehlédnutelná. Jak je pro tvorbu Krupauera a Stříteckého rovněž typické, i zde se objevují záměrně odkryté technicistní detaily. To vše je zajímavý, ale provozně poněkud náročný experiment a není bohužel divu, že část unikátního interiéru už vzala za své.

Chata na rybníčku v jižních Čechách u Dobčic (2009)

V následující dekádě dochází k určitému zklidnění, jak je patrné na další výrazné pražské stavbě: budově Eurotelu při výpadovce na Brno v katastru Michle. V rámci zástavby administrativními objekty tzv. BB centra tu postupně vyrostly hranoly, projektované většinou ateliérem Aulík+Fišer.

Ta úplně první budova A je však dílem Atelieru 8000. Na první pohled upoutá především předsazená ocelová konstrukce s šikmými ocelovými prvky a také modro-červená barevná kombinace skleněného pláště, která prostupuje i interiéry. I uvnitř budovy hraje významnou úlohu hra se světlem. Snad se tady autoři inspirovali spoluprací se světoznámým francouzským architektem Jeanem Nouvelem, s nímž se podíleli na projektu centra Zlatý anděl na Smíchově i na dalších – bohužel už nerealizovaných návrzích (naposledy na invenční studii zástavby Masarykova nádraží).

Další nepřehlédnutelnou stavbou, dokončenou v roce 2009, je Factory Office Center na pražském Smíchově naproti nádraží, kde je poněkud tvrdý ráz fasády záměrně romantizován tvarově rozevlátými slunolamy v horní partii, které připomínají netopýří křídla. Hezkou hříčkou je i stylově kontrastní „jeskyňovitý“ vstup do stanice metra v parteru, provedený v jedovaté žluto-fialové kombinaci.

Voda, dřevo, kameny

Výstava představuje i projekty rodinných domů, u nichž opět často hraje roli výrazná barevnost. Platí to jak pro drúzu vilek na pražské Hanspaulce, zřetelně patrnou v panoramatu Dejvic, kde bílé omítky doplňují „mondrianovské“ akcenty modré, žluté a červené, tak i pro pražskou vilu Arwen, jež připomíná abstraktní plátna holandského malíře ještě více. O to překvapivější je proto pro návštěvníka intimnější etapa tvorby studia, zejména práce Jiřího Stříteckého – totiž jeho prosté dřevěné chaty na rybnících, spojené s drobnou architekturou sestavenou z kamenů a dřev a zcela přirozeně zapadající do přírodní scenerie.

Vztah kvodě se projevuje i v četných návrzích staveb pro povodí Vltavy. Mnohé z díla Atelieru 8000 ovšem zůstalo jen na papíře, jako kulturní centrum Slavie zamýšlené pro České Budějovice nebo invenční projekt do soutěže na Velké egyptské muzeum v Gíze (s arch. Radko Květem, 2002). To vše a mnoho dalšího, zejména vzpomínky na nevšední Stříteckého osobnost od jeho přátel a spolupracovníků, je obsaženo v rozsáhlém, 230stránkovém katalogu s názvem Jiří Střítecký – Atelier 8000, který je možno na výstavě zakoupit.

A na závěr nechám stranou suchý komentář a připojím jedno osobní vyznání. Jirka Střítecký byl můj vrstevník, ale studovali jsme každý jinde – já v Praze, on v Brně. Seznámili jsme se až na počátku 90. let. Poznal jsem v něm mimořádně nadaného, citlivého a zásadového člověka s mnoha zájmy, velkou fantazií a elánem, který by mu mohli ostatní závidět. Jeho smrt byla také pro mne mimořádnou ztrátou. Naštěstí jsou tu četné stavby, které zůstávají…

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...