Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Víte, koho volíte? Srovnali jsme billboardy a skutečnost

Česko

  18:15
PRAHA - Zdá se vám, že se na vás před volbami z plakátů usmívá štíhlý a opálený předseda politické strany, který se po volbách promění v šedivého, lehce obtloustlého chlapíka? Máte pravdu. Je to jedna a tatáž osoba. Jen jí "trošku" pomohli grafici a retušéři. Být mladý a krásný je zkrátka in. I pro politiky.

Olga Zubová na předvolebním billboardu foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny

Před každými volbami vypukne mezi politiky zvláštní soutěž. Neshánějí jenom hlasy voličů, ale předhánějí se i v tom, jak kdo vypadá a nechávají se mnohdy na fotografiích upravovat k nepoznání. 

Dobře toto předvolební šílenství vystihl bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek v jednom ze svých komentářů. "Když mi  dojde, že ta tvář mladého muže s dokonalou pletí, moudrým, klenutým čelem a s ušlechtilým profilem je pan X, postarší, vrásčitý a věčně umaštěný poslanec se třemi bradami, či ta tvář modelky s něžnými rysy a krásným nosánkem je paní Y, jinak zarputilá babizna s hákem místo nosu a s uhrovitou pletí, rozchechtám se tak, až se mi tmí před očima," napsal.

Všeho moc škodí
Nad umělou vizáží některých politiků se pozastavují i sami grafici. "To, že chce každý třeba na fotografii do občanky vypadat dobře, je přirozené. Politici však na billboardech často vypadají, jakoby prodělali nákladnou plastiku," říká majitel grafického studia Antonín Kopp.

Opravdu "obrovský skok" je podle něj vidět na fotografiích a plakátech s Olgou Zubovou. "Nelze však přesně posoudit, do jaké míry je to práce fotografa a vizážisty a do jaké míry práce postprodukce," dodává. 

Z káčátka princeznou

Olga Zubová

Olga Zubová na předvolebním billboardu


Sama Zubová si však z předvolebního "vylepšování" politiků dělá legraci v jednom ze svých klipů, na kterém ji donekonečna upravuje vizážista . 

Jak proměna probíhá?
Základ je podle Antonína Koppa pořídit kvalitní fotografii, až potom lze přistoupit k vlastnímu retušování, neboli takzvané postprodukci.

Postupy jsou podobné jako při retuších v oblasti marketingu módy a kosmetiky. "Rozdíl ale spočívá v tom, že se grafici a vizážisté snaží do snímků politiků kromě pouhé krásy dostat i další přidanou hodnotu, jakousi pozitivní energii," míní Kopp.


Fotografií lze i uškodit
Obecně lze říct, že se retušování provádí více na političkách než na politicích. Kvalita české postprodukce podle Koppa ale stále zaostává za západními zeměmi. "Vidět je to mimo jiné na uměřenosti prací," říká. "Voličům by ale mělo být vždy podezřelé, když politik na fotografiích v kampani vypadá o několik tříd lépe než na běžných snímcích," dodává.

Předvolební billboard ODS

Výjimečná ale není na české scéně ani praxe opačná, kdy politici vypadají o mnoho hůř. Politické strany často využívají počítačové úpravy fotografií pro agresivní volební kampaň. Svého kandidáta vyretušují do dokonalosti a pak ho konfrontují s nelichotivým snímkem rivala. Před volbami do Evropského parlamentu využily počítačové manipulace obě velké politické strany. Otázkou je, kam až bude trend upravování fotografií politiků pokračovat a kdy voliče omrzí.

Co je retušování?
"Retušování je běžný postup při výrobě všech tiskových materiálů," říká Jakub Horák z pražské komunikační agentury. "Odstraňuje nedokonalosti fotografie – např. odlesky, a pochopitelně i zatraktivňuje produkt," dodává.

Co se nejčastěji retušuje?
* barva a tón pleti
* drobné kosmetické vady
* vrásky
* tvar a lesk očí
* zuby a úsměv

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!