Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Kniha plná skládaček? Vyzkoušel jsem si a stačilo, říká oceněný Coufalík

Vítězná práce Pavla Coufalíka

UKONČENO

Pavel Coufalík je talentovaný grafický designér, který na začátku tohoto roku představil svou hravou a interaktivní knihu mapující historii Zlína. Pracoval na ní přes rok a úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. Publikace získala ocenění v soutěži Talent Designu i Fenomén kniha a v pondělí Coufalík završil vítězné tažení prestižní Národní cenou za studentský design, která se letos udílela už po třiadvacáté. Jak vznikaly jedinečné skládačky? Jaká část knihy je Coufalíkova nejoblíbenější, bude kniha vyráběna sériově a na jakém projektu nyní pracuje?

položených otázek: 9 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (13.11.2013 14:39) Petr
Ahoj, plánuješ udělat i nějakou další knížku s takovými skládačkami?
ODPOVĚĎ (13.11.2013 16:13)
Ahoj, neplánuju. Z mého pohledu jsem to bral jako takový experiment, jak lze ke knize netradičně přistoupit. Vyzkoušel jsem si ho, a tak mi to stačí. Dělat neustále stejné věci je totiž docela nuda. A taky si myslím, že grafický design má tu výhodu, že nabízí obrovskou škálu různorodých zadání a skončit u jednoho by byla docela škoda. Nicméně jasný grafický názor nebo filozofie práce je podle mne potřeba.
OTÁZKA (13.11.2013 11:45) Alice
Gratuluji. Dočetla jsem se, že studujete i v Praze. V jakém jste ateliéru a jak jste tam spokojen?
ODPOVĚĎ (13.11.2013 16:21)
Dobrý den Alice. Ano, v Praze studuji na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v ateliéru Grafický design a vizuální komunikace pod vedením profesora Rostislava Vaňka. Studium v tomhle ateliéru je pro mne velká zkušenost, nejvíce však obdivuji energii a drive, který do chodu ateliéru, a vůbec do každé jednotlivé konzultace, náš profesor vkládá. Kniha však vznikla při studiu na Fakultě multimediálních komunikací UTB ve Zlíně.
OTÁZKA (13.11.2013 14:08) K.Ludák
Dobrý den, když přemýšlíte o své profesní budoucnosti jako grafický designér, pracoval byste rád sám za sebe nebo v nějakém studiu? Na co byste se rád specializoval - myslíte, že to v ČR jde?
ODPOVĚĎ (13.11.2013 16:43)
Dobrý den, mám ten názor, že by asi nejvíce mladým designérům, kteří končí školu, vyhovovalo pracovat v týmu nebo kolektivu, který se vytvořil již na studiích. Jde ale o to, že se musí potkat lidi, kteří si sedí lidsky a mají i podobné smýšlení, co se pohledu na design týče. Já prozatím pracuji sám. Specializace v grafickém designu je podle mne docela běžná. V mém případě ale určitě nechci zůstat pouze u knih, baví mně celá škála úkolů, přes plakáty, navigační systémy, vizuální styly, layouty magazínů apod. Každého designéra ovšem určitě potěší, když má možnost dělat něco netradičního, co tzv. "bourá hranice"
OTÁZKA (13.11.2013 15:45) Anonym
Nemáte strach, že teď budete zašktaulkovaný jako ten, kdo dělá skádačky?:)
ODPOVĚĎ (13.11.2013 16:50)
Dobrý den, tím se vůbec netrápím. Myslím, že v kontextu ostatních prací nemusí zrovna tento přístup nějak vyčnívat. V plánu mám i další knižní projekty, které budou také netradičně uchopené, ale přitom se bude jednat o zcela něco jiného. V tomhle je mi velkým vzorem holandská designérka Irma Boom.
OTÁZKA (13.11.2013 0:24) Milena Dvořáková
Dobrý den, Pavle, prozradíte, co dalšího máte v plánu? Nějakou novou knihu?
ODPOVĚĎ (13.11.2013 16:58)
Dobrý den Mileno. V současné době pracuji na knize pojednávající o historických mozaikových nápisech, které jsou součástí navigačního systému newyorského metra. K tématu Zlín bych rád zpracoval ještě jednu knížku. Měla by se zabývat kultivací veřejného prostoru z pohledu grafického designu - porovnání tohoto problému v minulosti a současnosti Zlína.
OTÁZKA (12.11.2013 19:25) Anonym
Ahoj,jak by si srovnal studium ve zline a v praze?marek
ODPOVĚĎ (13.11.2013 17:10)
Ahoj Marku. Studium v obou ateliérech se nedá příliš objektivně porovnávat, protože každý ateliér má už v základu jinak nastavené podmínky pro své fungování (počty přijatých uchazečů, kreditové ohodnocení, časovou dotaci, délku studia, apod.). Roli hraje i lokalita a samozřejmě vedení ateliéru. Navíc na UMPRUM je pod katedrou grafiky 5 specializovaných ateliérů. Z organizačního hlediska jsou rozdíly následující: konzultace 1x týdně na FMK vs. 2x týdně na UMPRUM (konzultace na obou školách je však možná prakticky kdykoliv, je-li zájem), rozdílné zadání pro jednotlivé ročníky (FMK) vs. společné pro všechny (UMPRUM), úkoly zadávané postupně (FMK) vs. práce na více úkolech najednou (UMPRUM), rozdílný průběh klauzur... Káždému pak může vyhovovat něco jiného, ale vždy je to hlavně o zájmu studenta..
OTÁZKA (13.11.2013 8:32) Hana Pokorná
Děkuji, že někdo pracuje i na hravých knihách pro dospělé! Gratuluji vám k cenám a ráda bych se zeptala, jak se mladý grafický designér dnes v ČR uživí - jestli vám firmy dávají zakázky, jestli je přijímáte a jestli byste se neměl lépe v zahraničí. Hana Pokorná
ODPOVĚĎ (13.11.2013 17:26)
Dobrý den, děkuji. Přiznám se, že moc zakázek v současné době nevyhledávám, protože nejvíce energie teď vkládám do školních úkolů, případně volných soukromých projektů a nezbývá tak moc času. Problém bych viděl v osvícenosti klienta, málokdy se stane, že klient na komerčním projektu nechá designérovi volnou ruku. V podstatě tím říká, že i když si designéra najímá jako odborníka na nějakou službu, tak mu přesto moc nedůvěřuje. Myslím, že tohle v zahraničí funguje lépe. A v tom vidím také důvod, proč kvalitní mladí absolventi grafického designu pracují nejradši pro kulturní sféru, kde je přece jen ta důvěra vyšší.
OTÁZKA (12.11.2013 16:52) Pavla Konečná
Dobrý den, kniha je perfektní, gratuluji! Mám radost že vyhrálo něco tak hravého: )! Je nějaká možnost, že se kniha dostane do výroby? Muselo to trvat hrozně dlouho, takhle bychom se asi nedoplatili..: ) Díku a hodně štěstí dál!Pavla
ODPOVĚĎ (13.11.2013 17:39)
Dobrý den, děkuji Pavlo :-) Výroba knihy opravdu trvala docela dlouho, ale hodně věcí se dá zautomatizovat a navíc podobné knížky ve světě vznikají, takže by to nemusel být takový problém (i když ta ruční práce tam vždycky bude). Přiznám se ale, že nyní nemám jasnou představu jaké by byly náklady, a tudíž ani případnou cenu knihy. Každopádně se budu snažit tento projekt nějak uvést v život.
OTÁZKA (13.11.2013 8:19) Martin
Dobrý den, klobouk dolů, pracovat na takové knize přes rok, musíte být mistr trpělivosti. Co na tom celém bylo nejtěžší? A jaké máte vy rád knihy/grafické designéry? Díky a gratuluju!
ODPOVĚĎ (13.11.2013 18:13)
Dobrý den Martine, děkuji za gratulace. Nejtěžší asi bylo se vůbec přinutit knihu udělat. A pak asi, když jsem často zjistil, že ty pop-up skládačky nefungují tak, jak ještě den před tím ano :-) Pokud jde o designéry, zajímá mně především tvorba mladých kolektivů, a to, jak dokáží se svým přístupem ze studií uspět v reálném životě. Rád si také procházím studentské práce ze zahraničních univerzit, kde vznikají často skvělé věci, které se ale vůbec nedostanou mimo školu. Třeba konkrétně včera jsem si dlouho listoval stránkami Gerrit Rietveld Academie.