28. července 2009 19:26 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Voliči ČSSD by se měli vzepřít
kandidátkám, míní Kohák

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 86Diskuse
Erazim Kohák | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Erazim Kohák | foto: Lidové noviny
PRAHA Vyšehradská výzva, která kritizuje poměry v sociální demokracii, je podle Erazima Koháka výzvou voličům, aby se vzepřeli stranickým špičkám ČSSD a aby při volbách kroužkovali ty kandidáty, které vedení sociální demokracie odsunulo na nevolitelná místa. Naznačil tak, že jsou kandidátky ČSSD sestaveny špatně.

Kohák o uvedl v pořadu Českého rozhlasu Dvacet minut Radiožurnálu.

Kdo je Erazim Kohák

Český filosof a publicista, zabývající se často ekologickými tématy. V letech 1948–1989 žil v exilu. Je řadovým, avšak významným členem ČSSD.
Patřil mezi neformální poradce Vladimíra Špidly,

Koháka zaráží fakt, že například nynější poslanci ČSSD Karel Šplíchal či Stanislav Křeček byli při sestavování kandidátek odsunuti až na nevolitelná místa.

 "Třeba pana poslance Křečka je veliká škoda. Pro mne je Vyšehradská výzva apelem voličům, aby kroužkovali," prohlásil Kohák, který se podle svých slov snaží apelovat na voliče ČSSD, aby na kandidátkách kroužkovali ty osobnosti, kterým věří, a ne ty, které jim předkládá stranické vedení.

Vyšehradská výzva členů ČSSD

Jsme politická strana - ne obchodní společnost.

Po výrazném vítězství v krajských a senátních volbách na podzim 2008 jsme propadli nezasloužené euforii. Vyhráli jsme víc velkými chybami soupeře než převahou vlastních idejí. To se ostatně ukázalo hned v evropských volbách.

Ideály a myšlenky jsou to hlavní, proč v historii politické spolky a strany vznikaly. O sociální demokracii to platí zejména. Nejen státy totiž, jak řekl Masaryk, se udržují těmi ideály, pro které vznikly; platí to i o politických stranách.

Často jsme i v naší straně přesvědčováni a utvrzováni v názoru, že ČSSD je obchodní společnost, o jejímž úspěchu na trhu voličských hlasů rozhoduje víc marketingová studie reklamní agentury než to, oč sociální demokracie usiluje. Jde tedy především o správně nafotografované plakáty, dobře vybraná místa pro billboardy a efektní hesla než o obsah těchto hesel a to, zda jsou v duchu těch myšlenek, které stály u zrodu naší strany. Bohužel tyto zásady platné pro úspěch v těch nejbližších volbách ovlivňují i vlastní život sociální demokracie.

Volebnímu klání velí reklamní agentury stejně jako velí v boji o zákazníky autoprodejen, drogérií nebo supermarketů. Zjednodušují volby na základní, mnohdy dost primitivní hesla, zvolání, poučky či účelově upravená schémata. Manažeři naší volební kampaně do Evropského parlamentu vsadili na tutéž taktiku, která se jim osvědčila při krajských a senátních volbách. Jenže si nevšimli, že také zásluhou naší politiky tu už nebyl týž soupeř jako na podzim. Tehdy měla sociální demokracie před sebou jasný, konkrétní terč kritiky: asociální vládu v čele s Topolánkem, Langrem, Julínkem atd. Sociální demokracie bojovala proti vládě, která už neexistovala. A tak jsme útočili na bývalého premiéra, bývalého ministra vnitra... Nebýt těch bývalých, sociální demokracie neměla o čem vést kampaň. V evropských volbách jsme tak ukázali absenci vlastních témat.

V takové kampani je pak lhostejné, kdo má sociální demokracii zosobňovat. Původně demokratický princip primárek se zvrhává mnohdy v obchod o to, kdo bude na volitelném místě, který okres bude zastoupen na kandidátce výš, protože s budoucím poslancem jsou spojena nejen lukrativní místa pro asistenty, ale i další posty, kde lid vykonává svou kontrolu i vůli prostřednictvím dobře placených straníků.

Ale v politice platí: pokud má být trvale úspěšná, nemůže v ní jít jen o dokonale střižený kabát, v kterém se dobře cítí ten, kdo jej nosí, ale o důvěru, kterou musí vzbuzovat v těch, kdo jej mají zvolit. Důležitější je, za jak kompetentního jej lidé považují. Zda považují jeho vztah k tomu, co je sociální demokracie, za upřímný.

Věříme, že tradice české sociální demokracie a přesvědčení většiny členů nedovolí, aby ideály, pro jejichž prosazení vznikla, se staly jen minulostí. Proto my, kdo jsme se setkali po červnových volbách na Vyšehradě, vyzýváme:

Jděme do třetích voleb s tématy hodnými naší politické strany a nejen s marketingovými hesly. Neobchodujme s ideály sociální demokracie, ztrácíme důvěru lidí.
Dodržujme demokratická pravidla řízení ČSSD.

Važme si dlouhodobé práce věrných členů sociální demokracie, kteří nepřišli jen za kariérou.

Touto výzvou chceme oslovit ty členy ČSSD, kteří sdílejí náš názor na budoucnost sociální demokracie.

Lidovky.cz
  • 86Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.