Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Von Trier: Chci si dopřát trochu Dogmatu

Kultura

  22:23
Dánský režisér Lars von Trier si po Dogville a Manderlay chce "odpočinout" od filosofování, poslední díl americké trilogie zatím odkládá.

Lars von Trier foto: Lars von TrierReprofoto

LN Jste jedním ze spoluautorů manifestu Dogma 95, podle něhož musí filmař natáčet v co nejreálnějších podmínkách. Přitom jste se jeho pravidly řídil jen při jednom filmu - Idiotech z roku 1998. Proč?
Shodou okolností to zrovna zkouším znovu. Na jaře začnu podle Dogmatu natáčet komedii, bude se jmenovat Direktoren For Det Hele (volně přeloženo Ředitel zeměkoule - pozn. autora).

LN Znamená to, že odkládáte film Washington - třetí díl americké trilogie, jejíž první dvě části tvoří filmy Dogville a Manderlay?
Ano, poslední díl trochu odsouvám. Musím teď sám udělat to, co jsem radil jiným režisérům, když se v nějaké fázi výroby filmu zasekli: dopřát si trochu Dogmatu. Filmy podle Dogmatu jsou fajn, protože s nimi nemáte tolik starostí. Jsou to takové malé prázdniny.

LN Poslední část vaší americké trilogie se má jmenovat Washington...
Nejspíš se to bude jmenovat Washington, ale nic ještě není definitivní. Snažil jsem se ten scénář psát skoro rok a nějak mi to nešlo, takže jsem práci odložil na chvíli stranou a vzal si čas na rozmyšlenou. Vím, kudy ten film má vést, ale poprvé v životě mi psaní najednou činilo potíže. Když něco dělám, musí to být exploze, fascinace. Nemůžete něco dělat jen proto, že musíte. Mělo by to vzbuzovat radost - a protože to na mě tentokrát takhle nefungovalo, pochopil jsem to jako znamení, že mám ještě počkat.

LN Je zvláštní, že říkáte "vzbuzovat radost", když vaše poněkud deziluzivní filmové meditace o lidské povaze v divácích asi moc radosti nevzbuzují.
Ano, to ale neznamená, že z nich nemám radost já.

LN Vezmete ve scénáři k Washingtonu v potaz aktuální situaci v USA a americkou zahraniční politiku?
Pochybuji. Nedělám filmy proto, abych se jimi vyjadřoval k takovým událostem. Na můj vkus by to bylo moc konkrétní.

LN Je tedy cílem americké trilogie zachytit spíš obecné rysy Ameriky než její dnešní podobu?
Řekl bych, že mým cílem je dělat filmy, které musím. Manderlay je takříkajíc "nejmorálnější" film, co jsem kdy natočil, ale jeho etickou stránku nepovažuji za nejdůležitější. Největší roli pro mě hraje jeho filmová stránka.

LN Na internetu se kolem vašich filmů točí spousta divokých diskusí a protichůdných názorů. Čtete tyhle diskuse? Zajímají vás reakce běžných diváků?
Těžko říct. Samozřejmě, že film je způsob komunikace, ale pořád točím v prvé řadě pro sebe. Jsou to filmy, které bych chtěl vidět já, nedělám je pro ostatní, i když to neznamená, že by je lidé neměli vidět. Člověk přece dělá, co musí. Pokud chcete naznačit, že jsem provokatér, tak doufejme provokuji hlavně sám sebe. A pokud zároveň provokuji i jiné, tak je to myslím také v pořádku, protože provokace může být přínosná. Tedy pokud ve filmu nestojí na prvním místě.

LN Vaše filmy působí jako obžaloby lidské povahy a světa jako takového. Jako byste svými filmy někoho nebo něco obviňoval...
Jestli něco dělám soustavně, tak je to zpochybňování mravních zásad. Jako kdybych byl právník, kterého poslali do světa, aby vyzkoušel nějaké teorie. Moje práce je zkoumat, co by se za určitých okolností stalo se všemi těmi dobrými úmysly a krásnými řečmi lidí.

LN Ve vašich filmech je spousta otázek, ale žádné odpovědi. Co si s tím má divák počít?

Manderlay zpochybňuje demokracii i otroctví.
Zdroj: Foto AFP

Tohle díkybohu není můj problém! Od otázek se odrážím rád. Řešení neexistují, ale jako filmař můžete lidem pomoct začít o věcech přemýšlet. Provokace vedoucí lidi k tomu, aby mysleli sami za sebe, je myslím velmi dobrá provokace.

LN Prolomit vlny a Tanec v temnotách se soustředily na emoce, zatímco těžištěm Dogville a Manderlay jsou filosofické disputace. Jsou filosofická témata záležitostí jen americké trilogie, nebo jde o vaše dlouhodobé směřování?
Ne, je to téma trilogie. Doufejme, že ještě zvládnu natočit i nějaký veselý film. Určitě o tom pochybujete, ale já se na to těším. A i když to tak nepůsobí, je radost tyhle filmy točit a taky je v nich schovaný velký kus humoru. Nemusí to nakonec jako humor vypadat, ale leckterá absurdní situace je plná humoru sama o sobě.

LN Je pravda, že Washington má být komedie?
Byl bych velmi šťastný, kdyby z Washingtonu vyšla komedie a kdyby jej lidé tak pochopili. Uvidíme, jestli se mi to povede, ale určitě se o to budu snažit.

LN Je zvláštní, že v americké trilogii zatím absolutně chybí motiv Boha - dokonce i v Manderlay, které se odehrává na konzervativním a tradičně křesťanském americkém Jihu.
Souhlasím. To byl záměr, volba, kterou jsem udělal na samém počátku. Není to ani tak portrét Ameriky jako spíš pohled do mé vlastní reality a v mé realitě nikdy moc víry nebylo. Pokoušel jsem se náboženství nějak přiblížit, ale nešlo to. Ale samozřejmě vím, že náboženství v Americe hraje velkou roli.

LN Divák může najít Boha v Manderlay v podobě Grace, která svévolně zavádí pravidla a zákony. Souhlasíte s touhle interpretací?
To jméno - Grace, tedy Milost -by to naznačovalo. Ale snažím se své filmy moc neanalyzovat.

LN Manderlay se točí kolem myšlenky, že když se k ostatním budete chovat hezky, vychováte z nich dobré lidi. Tahle koncepce převýchovy hodně připomíná osvícenské ideje. Inspiroval jste se jimi ve scénáři?
Ne. Dá se říct, že točím pořád jen jeden film; že se všechny mé filmy týkají kontrastu jistého druhu idealismu s realitou. Pořád ten samý příběh.

LN Dá se říct, že v Manderlay kritizujete instituce? Demokracie i otroctví tam selžou
"Kritizovat" je velké slovo. Jen říkám, co všichni vědí: že demokracie je velmi složitá věc. Souhlasím s jejími záměry, ale není to snadný úkol. Jenže jak kritizovat demokracii, když k ní není žádná alternativa? Nemůžu ji kritizovat už jen proto, že nemůžu nabídnout jinou cestu. Musíme jen koncept demokracie přizpůsobit tomu, co jsme se za stovky let dozvěděli o lidské povaze. Nenavrhuji absolutně nic nedemokratického, mluvím pouze o určitých slabých místech, které se nutně objeví v každém velkém morálním konceptu.

LN V Dogville Grace hrála Nicole Kidmanová, v Manderlay Bryce Dallas Howardová. Kdo bude hrát Grace v třetí části? Prý by se tam měly objevit obě.
Takový byl plán. Pořád jsem s oběma v kontaktu a obě by to rády udělaly. Podle mě by bylo zajímavé mít je tam obě.

LN Taky se říká, že vypravěč John Hurt se konečně objeví i na plátně.
Slíbil jsem mu to, protože se pořád ptal, co mám proti jeho obličeji. Nic proti němu nemám, je to skvělý herec. Uvidíme, jak se mi to podaří vyřešit. Fascinuje mě jeho hlas a to, jak s ním pracuje. Myslel jsem, že v tom je něco velmi britského, ale John mi vysvětlil, že vůbec ne.

LN Vypravěčovy promluvy v Dogville a Manderlay jsou velmi květnaté. Píšete je sám anglicky?
Píšu scénáře v dánštině a potom velmi těsně spolupracuji s jedním skvělým překladatelem. Nicméně vypadá to, že ta specifická anglická kvalita je něco, co pochází přímo od Johna Hurta a neleží v těch slovech.

LN V roli Graceina otce se zatím vystřídali James Caan a Willem Dafoe. Kdo ho ztělesní ve Washingtonu?
To taky záleží to na tom, jak se dohodnu s herečkami. Ještě není nic jisté.

LN Natočil jste několik dokumentárních filmů a i výrobu Dogville a Manderlay pokryly dokumenty. Je pro vás jejich natáčení něco jako oddech?
Určitě bych si nějaký dokument zase natočil. Jsem teď tak trochu na křižovatce a mohlo by mě to postrčit nějakým směrem. Obdivuji skutečný život.

Lars von Trier (1956) Průlom v kariéře asi nejznámějšího současného evropského režiséra znamenal v roce 1984 snímek Prvek zločinu. S tituly Epidemic (1988) a Evropa (1991) tvoří takzvanou evropskou trilogii. Do všeobecného povědomí se Trier zapsal dramatem Prolomit vlny (1996) a muzikálem Tanec v temnotách (2000). Snímky vzbudily kontroverzní reakce, ale také posbíraly množství cen. Filmem Dogville (2003) Trier načal další trilogii, americkou. Dalšími díly jsou Manderlay (2005) a Washington. Režisér se proslavil také mysteriózním TV seriálem Království a manifestem Dogma 95, podle jehož pravidel natočil film Idioti (1998). Vede vlastní produkční společnost Zentropa.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!