16. září 2013 7:40, aktualizováno  14:54 Lidovky.cz > Zprávy > Svět

Vrak lodi Costa Concordia se napřimuje.
Akce potrvá ještě další hodiny

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Vrak lodi se pomalu napřimuje, změny už jsou viditelné i pouhým okem. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vrak lodi se pomalu napřimuje, změny už jsou viditelné i pouhým okem. | foto: Reuters
GIGLIO U břehů italského ostrova Giglio v pondělí ráno začalo vyzvedávání obřího vraku ztroskotané lodi Costa Concordia na hladinu a náročná operace zatím pokračuje bez větších zádrhelů. Krátce po poledni se odborníkům podařilo plavidlo uvolnit z útesu, na němž posledního půldruhého roku spočívalo a napřimování lodi je už viditelné i pouhým okem, protože z vody vystoupila o více než metr. Na tiskové konferenci to oznámili zástupci úřadu civilní ochrany, která na akci dohlíží.

Vyzvedávání vraku začalo krátce po 9:00 SELČ, o tři hodiny později, než se původně předpokládalo. Na vině byla noční bouřka, kvůli níž bylo třeba počkat, až se moře zcela uklidní. Fabrizio Curcio z civilní ochrany sice oznámil, že narovnávání lodi bude patrné až za několik hodin, z televizních záběrů bylo ale už před polednem vidět, že loď se pohnula. Čára ponoru, zřetelná díky tmavému zabarvení potopené části lodi i z dálky, se nad hladinu posunula o více než metr.

Costa Concordia

Costa Concordia váží více než 114 000 tun, a je tedy dvakrát těžší než Titanic. Plavidlo dlouhé jako tři fotbalová hřiště bude do vzpřímené polohy zvedat více než 50 navijáků s řetězy a lany. Vlastník luxusní výletní lodě, společnost Costa Cruises, odhaduje náklady na záchrannou operaci na nejméně 600 milionů eur (zhruba 15,5 miliardy korun).

Celkově by narovnávání lodi mělo trvat deset až 12 hodin, a skončí tedy zřejmě až po setmění. Šéf civilní ochrany Franco Gabrielli už potvrdil, že kýl lodi se podařilo uvolnit z útesu a že nyní spočívá na uměle vytvořené podmořské plošině. Právě tento krok byl považován za jednu z nejnáročnějších částí celé akce. Podvodní kamery prý ale ukázaly, že loď je značně deformovaná.

Roční přípravy

Vrcholí tak více než rok trvající přípravné práce, které se rozběhly už krátce poté, co Costa Concordia se zhruba 4200 lidmi na palubě před 20 měsíci ztroskotala. Podle agentury AP jde o nejnáročnější a nejdražší záchranu potopené lodi v námořní historii, podílejí se na ní stovky lidí. Ze břehu sledují vynořování parníku tisíce diváků a čtyři stovky novinářů.

Lidé pozorující vytažení vraku Concordie.

Havárie se odehrála v noci 13. ledna 2012, kdy kvůli chybnému manévru plavidlo najelo na skálu poblíž toskánského ostrova a začalo nabírat vodu. Při nehodě zemřelo 32 lidí. Dvě těla se stále nacházejí uvnitř vraku.

Loď je nyní nakloněná na pravoboku v úhlu 65 stupňů a kýlem spočívá na skalnatém dně. S pomocí několika jeřábů a hydraulických zařízení má být Concordia pootočena a pomalu napřímena. Pak bude třeba ji stabilizovat na podmořské plošině a vypouštěním vody z obrovských postranních nádrží ji dostat na hladinu. Pokud se vše podaří, bude loď pravděpodobně na jaře odvlečena do šrotu.

Vyprošťovací práce bude přenášet několik televizí, na místo se akreditovaly stovky novinářů.

Riziko poškození

Ačkoli realizační tým doufá v úspěch, stále existuje malé riziko, že se loď při vyzvedávání nenávratně poškodí a z místa už ji nebude možné dostat v jednom kuse.

"Na napřímení lodi bude potřeba šest až sedm hodin," řekl dnes televizní stanici Sky Tg24 koordinátor prací Sergio Girotto. Zbylý čas se bude věnovat potřebným kontrolám a ověřování stavu lodi. Podle něj se na časovém plánu nic nezměnilo navzdory tomu, že začátek prací se posunul kvůli noční bouři. Moře je nyní klidné a kolem ztroskotaného parníku se pohybuje více než desítka plavidel, z nichž na vyzvedávání dohlížejí pracovníci odborné firmy Titan-Micoperi, jež ho má na starosti.

Plavidlo se nejdříve pohnulo asi o deset centimetrů, což diváci na břehu neměli šanci pouhým okem zaznamenat. Odborníci poté začali zjišťovat, jak loď na tažné síly reaguje, zda podpůrné podmořské plošiny fungují tak, jak mají, a zda je možné ve vyzvedávání pokračovat. Teprve v průběhu dne bude napřimování lodi patrnější.

Soud s kapitánem

Ze zavinění tragické havárie je obviněný kapitán lodi Francesco Schettino. Ten údajně nezvládl náročný manévr, po němž včas nevyhlásil nouzový stav. Dvaapadessátiletý kapitán ale zodpovědnost za smrt 32 pasažérů lodi odmítá. Soud s ním začal v červenci tohoto roku, může trvat i několik let.

Svědectví z řešení krizové situace na Concordii najdete ZDE.

Lidovky.cz, ČTK
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz