Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Vybíráme filmy, které nás baví

Kultura

  10:20
V čele programu Febiofestu letos poprvé stojí dvojice Hana Cielová a Štefan Uhrík. Jejich jména byla řadu let spojována s Fórem nezávislých karlovarského festivalu, filmoví fanoušci také znají jejich televizní pořad Filmopolis.

Febiofest začíná. foto: Lidové noviny

* LN Co vás vedlo k tomu, že jste opustili sekci Fórum nezávislých a letos stojíte poprvé v čele programu Febiofestu?
Štefan Uhrík: Změna je život. Už dlouho jsme například chtěli jet v červnu na dovolenou, což se nám za celých patnáct let nemohlo podařit...

Hana Cielová: Ono to tak zní, že jsme po patnácti letech odešli... Ale my jsme původně scenáristé a filmoví dramaturgové, zpočátku to vůbec nebylo míněno tak, že budeme Fórum nezávislých dělat pravidelně tolik let. Měla to být jednorázová záležitost, ale měla úspěch, tak jsme ji zopakovali, pak rok nebylo nic, pak jsme se s Fórem nezávislých vrátili, ale nikde nebylo psáno, že to bude navěky.

* LN Jak se váš příchod do Febiofestu odrazí v programu přehlídky? Poznají diváci změnu?
Š. U.: Diváci by rozhodně neměli mít pocit, že teď bude na Febiofestu dvě stě nezávislých filmů. Nejsme inťoši, kterým se líbí jen extrémní snímky, máme rádi i kvalitní hollywoodskou produkci. Není třeba jít vždy a za každou cenu proti proudu, někdy se dá jít velice hezky s proudem. Nicméně diváci na Febiofestu najdou celou škálu filmů - od extrémních snímků až po kvalitní mainstream.

H. C.: Hlavní kritérium pro výběr se nezměnilo - filmy nás musí především bavit. Snažíme se nabídnout tituly, které jsou něčím zajímavé, výrazné, originální... Prostě žádnou konfekci.

* LN Co se tedy letos objeví nového a co z toho, nač jsou diváci zvyklí, zůstává?
H. C.: Snažili jsme se například zachovat geografické členění jednotlivých sálů, které divákům usnadní orientaci v programu. Je to funkční a zavedená koncepce. S tím, že tam jsou samozřejmě jisté odchylky, například evropské kinematografii jsou věnované hned dva sály: Nová Evropa a Evropští mistři.

Š. U.: Nicméně jsme se tímto modelem nenechali spoutat, neradi se za každou cenu cpeme do škatulek, norem a čísel. Pokud třeba letos není dost kvalitních afrických filmů, není nutné mít celý sál afrického kina a radši ho doplníme zajímavými tituly odjinud.Štefan Uhrik a Hana Cielová, noví programoví ředitelé filmové přehlídky Febiofest.

* LN Febiofest má letos poprvé soutěžní sekci a bude udílet cenu nejlepšímu filmu. Co k této změně vedlo?
H. C.: Není to soutěž v klasickém slova smyslu, tak jak ji diváci znají například z karlovarského festivalu. Cenu bude udělovat porota sestavená z diváků, vybírat budou film, který se jim bude nejvíce líbit ze sekce Nová Evropa, ale i z jiných, kam jsou zařazené první a druhé filmy mladých evropských tvůrců - jako například Severské panorama a Rytmy Balkánu.

Š. U.: Vítězný snímek navíc získá finanční odměnu: pět tisíc euro dostane tvůrce a stejnou částku potenciální distributor. Festival by neměl být mrtvý organismus, nejde jen o to odpromítat filmy a sbohem, je dobré, když se k tomu přidá ještě „pepř“ ocenění a jistá kontinuita, tedy distribuce oceněného filmu. To, že letos porota vybírá nejlepší mladý evropský film, nemusí být nutně pravidlem. Letos prostě vzniklo více zajímavých filmů v Evropě, příští rok to třeba může být jiná oblast. Jsme na půdě umění a mezi umělci, takže se nechceme nechat svazovat nějakými přísnými pravidly. H. C.: Nicméně v porotě umělci nejsou, takže pro nás bude velkým překvapením, který z filmů cenu získá. Nedokážeme to nijak odhadnout, je to trochu dobrodružství.

* LN Často se vám dařilo objevit pro české diváky novou režisérskou osobnost nebo zajímavé teritorium. Na koho chcete upozornit tentokrát?
Š. U.: Připravili jsme několik profilů osobností, které ve světě nejsou nijak nové, ale u nás je zatím zná jen hrstka zasvěcených. Rádi bychom je „objevili“ pro širší publikum. Sem patří například Švéd Roy Anderson, který je podle nás jedním z nejzajímavějších režisérů současnosti. Toho možná už leckdo zná, takže ocení, že přijede do Prahy a podělí se o své názory na filmy.

H. C.: Představíme tvorbu rumunského režiséra Nae Caranfila, což je ve světě dost známá osobnost, ale u nás zatím neobjevená. Ten je zajímavý i v souvislosti se současným boomem rumunských filmařů, kteří například vyhrávají festivaly v Cannes. Je to takový jejich předjezdec. Š. U.: V Kině extrémů, které by mohlo být hodně přitažlivé pro cinefily, uvedeme profil provokativní americké režisérky Niny Menkesové. Opět by to mohl být pro Čechy objev, přestože je ve světě hodně známá. Ta také přijede do Prahy, stejně jako mladá francouzská herečka a režisérka Isild Le Bescoová. To je nesporný objev.

* LN Velmi atraktivní host přijede hned na zahájení Febiofestu, slavný britský režisér sir Alan Parker...
Š. U.: Toho - předpokládám -zná úplně každý. Dvakrát jsem se s ním setkal, je to velice milý člověk, který má co říci. Uvedeme pět jeho filmů, je připravený na diskuse s diváky po projekcích. Osobně mám moc rád jeho hudební snímky, ty se dají vidět zas a znova.

H. C.: Alan Parker je právě ten případ tvůrce, který sice točil i v Hollywoodu a s velkými rozpočty, ale nikdy neslevil ze svých nároků na kvalitu filmu. To je také důvod, proč jsme ho pozvali.

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...