4. dubna 2016 18:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Vypekl s vámi advokát?
Nezoufejte, možností máte několik

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Přetahování se o právo. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Přetahování se o právo. | foto: Richard Cortés, Lidové noviny
PRAHA Podal váš advokát odvolání opožděně, takže jste důležitý spor prohráli? Zadržuje u sebe vysouzené peníze od protistrany? Nebo máte dokonce dojem, že vaše peníze zpronevěřil? Nezoufejte, advokáti nejsou žádní nadlidé a lze se proti jejich pochybením bránit.

V České republice působí přes 12 tisíc advokátů. A ne každý svou práci odvádí perfektně. Pokud máte pochybnosti o práci svého advokáta, logickým prvním krokem je reklamovat právní službu přímo u něj. Nezdá-li se vám například fakturovaná částka, je namístě se ozvat a nechat si všechny pochybnosti vysvětlit, případně si předložit výkazy o vykonané práci. „Reklamovat lze obecně všechny služby vyplývající ze smluv o poskytování právních služeb uzavíraných mezi advokátem a klientem, který je spotřebitelem. To znamená, že je fyzickou osobou jednající mimo svou podnikatelskou činnost,“ vysvětluje Iva Chaloupková, mluvčí České advokátní komory (ČAK).

Reklamuji právní službu

Když ale advokát reklamaci nevyřeší uspokojivě nebo ji zamítne, nezbývá klientovi než se obrátit na soud, typicky s žalobou na náhradu škody nebo nemajetkové újmy. V takovém případě advokát zodpovídá za jakoukoli újmu, která jeho jednáním vznikla.

Každá soudní pře je však velmi nákladná a málokdo se navíc odhodlá soudit se s vlastním advokátem. Proto byla od letošního února novelou zákona o ochraně spotřebitele otevřena cesta řešení spotřebitelských sporů mimosoudní cestou, pokud se strany nedohodnou na oboustranně přijatelném kompromisu.

Tuto službu primárně zajišťuje Česká obchodní inspekce, ale v případě sporů s advokáty je zprostředkovatelem Česká advokátní komora. Mělo by jít o rychlé a levné řešení, které by zprostředkovalo smírné řešení mezi advokátem a klientem. Návrh je bezplatný a podává jej spotřebitel, každá ze stran jen hradí své vlastní náklady.

Kauza musí být vyřízena do tří měsíců, po kterých je jasné, zda se strany budou schopny domluvit. Reálně může být spor vyřízen v řádu týdnů, tvrdí ČAK. „Zatím neevidujeme žádný takový návrh spotřebitele, ale už jsme na to připraveni,“ uvádí Iva Chaloupková.

.

  • 3Diskuse
Kristián Léko

Autor

Kristián Lékokristian.leko@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz