Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Vyrážíte na dovolenou? Několik rad, jak se vyhnout zácpám a stresu

Česko

  18:00
PRAHA - Ucpané silnice, vystresovaní řidiči a všudypřítomné uzavírky. Jak se na kritický začátek prázdnin nejlépe připravit? Důležitý je hlavně odpočinek a důkladné plánování.
Kolony na rakouských dálnicích - ilustrační foto.

Kolony na rakouských dálnicích - ilustrační foto. foto: ČTK

Začínají letní prázdniny, což pro řidiče nevěstí nic příjemného. Tisíce nervózních rodin se snaží co nejrychleji dostat do prázdninových destinací, tvoří se nekonečné kolony a u silnic dovádějí děti, které si užívají volna. V souvislosti s plánovanými opravami znepříjemňují řidičům jízdu také časté uzavírky a omezení.

Policie očekává největší nápor v dopravě bezprostředně poté, co skončí školní rok. Obrnit trpělivostí by se tedy měli řidiči zejména ve čtvrtek a v pátek odpoledne a během prvního červencového víkendu.

"Nikdy se nedá dopředu odhadnout, kdy a na jakém místě k zácpám dojde," řekla serveru Lidovky.cz mluvčí dopravní policie Veronika Hodačová.

INFORMUJTE SE PŘEDEM

Nejaktuálnější informační servis o uzavírkách a nehodách najdete na webu dopravniinfo.cz.
Situaci na zahraničních silnicích můžete sledovat zde.

"Řidiči by si měli trasu ale podrobně naplánovat a připravit si dostatečnou časovou rezervu. Všem doporučuji zejména sledovat dopravní zpravodajství," radí Hodačová.

Vyhněte se kamionům a pořádně si odpočiňte

Přesto lze šoférům doporučit, aby vyrazili na dovolenou buď už v pátek ráno, nebo v sobotu dopoledne, kdy se očekává lehké zklidnění dopravy. Řidiči tak mohou vyjet odpočinutí a na dálnicích je nebudou znervózňovat kamiony.

Pro nákladní auta těžší než 7,5 tuny totiž platí během prázdninových měsíců zákaz jízdy po dálnicích a silnicích prvních tříd v pátek večer mezi 17. a 21. hodinou. Kamiony nemohou vyjet také v sobotu dopoledne od 7. do 13. hodiny a v neděli odpoledne mezi 13. a 21. hodinou.

AKTUÁLNÍ CENY POHONNÝCH HMOT V EVROPĚ

Každoroční "stěhování národů" k moři připraví o víkendu nelítostný zátěžový test všem evropským dálnicím. Proudy motorizovaných turistů ze střední Evropy se nakonec spojí na hlavních severo-jižních dálničních tazích v Rakousku a v Itálii, potažmo ve Slovinsku a nakonec na chorvatské jadranské magistrále.

Dá se očekávat, že ani letos mnohé z hlavních tahů nápor neunesou a rodiny dovolenkářů se budou na jih posouvat šnečím tempem.

Německo očekává "megazácpy"

Německý autoklub ADAC už před prázdninami varoval, aby se řidiči připravili na možná nejhorší letní zácpy, které Německo pamatuje.

Důvodem jsou četné stavební práce na komunikacích a také souběh prázdnin ve velkých spolkových zemích. Nejsilnější provoz se očekává poslední červencový týden, kdy začíná školní volno v Bavorsku, Bádensku-Württembersku a Porýní-Vestfálsku. Na silnice se vyvalí velká část z jejich 41 milionů obyvatel, což je zhruba polovina všech Němců.

ROZŠÍŘENÝ TUNEL

Dlouhé kolony v Rakousku dosáhly až 13 kilometrů
Řidičům mířícím na Jadran přes rakouskou dálnici A10 uleví nově otevřený druhý tubus Taurského tunelu mezi Salcburkem a Villachem, před kterým se každoročně tvořily dlouhé kolony.
ČTĚTE VÍCE

"Jen o posledním červencovém víkendu počítáme se 160 zácpami v celkové délce 2000 kilometrů. To je o 25 procent víc než loni," prohlásil prezident ADAC Peter Meyer, podle něhož Německo na konci prvního prázdninového měsíce čekají "megazácpy".

Kolony v Rakousku se tvoří tradičně na dálnici A1 od okraje Vídně po Sankt Pölten, na dálnici A2 od Vídně po Baden, a také na Východní dálnici od Vídně téměř až k maďarské hranici.

"Jako vždy platí: Kdo se chce vyhnout zácpám a z nich vyplývajícím mnohahodinovým zdržením a stresům, měl by cestovat atypicky, tedy jinak než většina ostatních," vyzývá rakouský autoklub ARBÖ.

Připravte se na kontroly

Dopravní policista na dálnici D1.Řidiči spěchající za letním odpočinkem by si ale měli dát pozor také na policejní kontroly, které naberou začátkem července na intenzitě.

"V průběhu letních prázdnin bude probíhat řada dopravněbezpečnostních akcí. Zaměříme se hlavně na začátek prázdnin, kdy řada lidí odjíždí na dovolené," popisuje mluvčí dopravní policie.

Akce budou probíhat v režii jednotlivých krajských ředitelství. "Nehodláme se předhánět v počtech pokut, ale hlavní pro nás bude, abychom na silnicích byli vidět. Jen tak si řidiči dají pozor," řekl LN šéf dopravky Zlínského kraje Štěpán Zachara.

TRAGICKÉ PRÁZDNINY

Systematické kontroly už přinášejí své ovoce. Policie si pochvaluje, že oproti loňsku se výrazně podařilo snížit počet řidičů, kteří usedají za volant opilí. Do konce května zahynulo na silnicích vlivem alkoholu devět lidí, což je o pětadvacet méně než loni.

Letní měsíce totiž patří na českých silnicích k těm nejtragičtějším. Ty loňské stály život 170 lidí a zařadily se tak mezi vůbec ty nejhorší v české historii.

Teplotní šok a jízda 'nadoraz'

Za tragickými nehodami přitom nemusí stát jen nedodržování silničních pravidel. Motoristé v létě umírají hlavně proto, že přeceňují své síly a za volant usedají unavení nebo ve stresu.

Mikrospánek hrozí zejména mladým mužům, kteří tráví v zaměstnání více než 60 hodin a pracují na směny.

MIKROSPÁNEK

V autě (ilustrační foto)
Mikrospánek může trvat až patnáct vteřin, během kterých hrozí riziko strhnutí volantu, nebo zmatkování po náhlém probuzení.

Za volant by měli sednout vždy dostatečně vyspalí a odpočinutí řidiči. Kritické bývají zejména dlouhé cesty v průběhu noci, kdy je lidské tělo přirozeně "nastavené" na spánek, nebo cesty z práce v pozdním odpoledni.

Řidičům, kteří vyrážejí na dlouhou cestu, se doporučuje dělat krátké přestávky minimálně po každých 200 kilometrech nebo dvou hodinách jízdy. Nejlepší prevencí ale zůstává hovorný spolucestující. Poslech rádia podle odborníků příliš nepomáhá.

Zejména pro starší řidiče představují nebezpečí také náhlé změny tlaku a teplot. Při cestě z horkého Česka například do italských či rakouských Alp může organismus zažít nebezpečný šok. Riziko infarktu také zvyšuje naplno puštěná klimatizace během silných veder.